پرسشکده مرجع پرسش و پاسخ فارسی ایران

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!


توجهلطفا توجه فرمایید

محتوایات این صفحه برای افراد زیر 18 سال نامناسب است.

با تشکر فروان از اینکه با حوصله پاسخ نامه مرا دادید و تشکر فراوان از دست اندرکاران نشریه. متأسفانه من جواب سؤالم را از سایت شما بسیار دیر دریافت کردم و در طول آن مدت چندین بار حتی با سایت های دیگر نامه نگاری کردم و پاسخ هایی دریافت کردم. ولی دوست داشتم که در این مورد نظر شما را هم بدانم چون دیگر در این امر با کسی مشورت نکردم.
من بعد از نامه نگاری فراوان به خاطر اینکه شدیدا تحت فشار بودم نه می توانستم ارتباطم را با آن فرد را قطع کنم و به آن صورت هم احساس گناه می کردم. به همین دلیل به دو دلیل تصمیم گرفتم که بدون اجازه پدرم بین خودمان صیغه محرمیت را بخوانیم البته بعد از اینکه کلی مطلب را برای مادرم شرح دادم و از ایشان خواستم که اجازه من را از پدرم بگیرند و خوب جواب از قبل مشخص بود به هر حال من می خواستم که به وظیفه شرعی خود عمل کرده باشم به همین دلیل فکر کردم که من به دو دلیل می توانم بدون اجازه پدرم صیغه محرمیت را با آن فرد بخوانم یکی طبق فرموده حضرت امام(ره) که اگر دختری خواستگاری داشته باشد که هم کفو او باشد اگر پدر مخالفت کند و دختر هم خواستگار دیگری نداشته باشد، اذن پدر در این مورد ساقط می شود و دیگر اینکه با توجه به اینکه مرجع تقلید من حضرت امام(ره) می باشند طبق فرموده خود ایشان من می توانستم در بعضی امور به مرجع زنده رجوع کنم. بنابراین من در این امر به حضرت آیت الله بهجت رجوع کردم که طبق آنچه که در سایت تبیان خواندم ایشان می گویند که اذن ولی را شرط می دانند ولی اگر صیغه بدون اذن خوانده شد دو نفر به هم محرم می شوند اگر چه کار حرامی انجام داده اند و بالاخره ما این صیغه محرمیت را خواندیم و از آن موقع به بعد من بسیار از نظر روحی احساس آرامش می کنم زیرا دیگر فکر نمی کنم که ارتباطم با آن فرد اشکال شرعی داشته باشد.
و یک سؤال دیگر اینکه آیا بعد از اتمام مدت مقرر لازم است که صیغه مجددا خوانده شود یا می توان مدت را تغییر داد یعنی طولانی تر کرد؟

1 پاسخ 1

توجه به امور ذیل مفید و راهگشاست:
1.وقتی مرجع تقلید انسان از دنیا می رود باید نخست از یک مجتهد اعلم زنده تقلید کند و در زمینه بقآء بر میت نظر او را جویا شود.
2. فتوای آیت الله بهجت در زمینه بقاء میت چنین است:اگر مرجع تقلید از دنیا رفته نسبت به مرجع زنده اعلم نباشد نمی توانید بر فتاوای او باقی بمانید و اگر اعلم از زنده باشد تنها در مسائلی که به فتوای مرجع از دنیا رفته عمل کرده اید، باید باقی بمانید و با توجه به اینکه شما در زمینه ازدواج تا به حال به فتوای حضرت امام خمینی عمل نکرده اید ، بنابر این باید به فتوای آیت الله بهجت عمل کنید.
3. فتوای آیت الله بهجت در زمینه ازدواج آن است که اگر پسر از نظر شرعی (ایمان) و عرفی کفو و همتای دختر و ازدواج به مصلحت دختر باشد. اجازه پدر ساقط است.
4. در ازدواج، اجازه پدر پسر لازم نیست.
5. در موردی که اجازه پدر ی یا جد دختر لازم است فتوای ایشان در این زمینه آن است که از نظر تکلیفی بنابر احتیا ط واجب اجازه پدر دختر لازم است ولی چنانچه عقد خوانده شود عقد صحیح است و هر دو به هم محرم می شوند.
6. هرگاه دختری به عقد موقت پسری در بیاید، تا زمانی که مدت آن تمام نشود، صحیح نیست که صیغه مجددی اجرا شود، مگر آنکه مرد مدت عقد را به زن ببخشد. در این صورت تجدید عقد جایز و صحیح است و می توانند مدت را طولانی تر کنند.
7. هرگاه در ازدواج اول نزدیکی انجام گرفته شده باشد، در عقد دوم نیاز به اجازه گرفتن از پدر نیست.

برگرفته از پرسمان




عبارت های جستجو شدهعبارت های جستجو شده

(خواستگار) ()