پرسشکده مرجع پرسش و پاسخ فارسی ایران

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!


سلام، یه سوالی ایا خود امام ها که اینقدر برای اونها کاخ و قصر ساخته شده خودشون راضی هستند که این طور برخورد بشه؟ مگه برای کسی که با اعتقاد و ایمان میره زیارت مگه فرقی میکنه ضریح طلا و نقره باشه یا اهن ؟!!مگه طرف برای دست کشیدن رو طلاها می‌ره زیارت؟ اصلا چرا امام هامون که همشون کمک به فقرا تو راس کاراشون بود الان راضی هستن که به جای کمک کردن به نیاز مندا خرج این بشه که کف صحن سنگ مرمر باشه ؟

1 پاسخ 1

سلام علیکم بارگاه ها خانه های ائمه نیستند و کاخ زندگی ایشان هم محسوب نمی شوند، بلکه مکان هایی هستند که شیعیان در تقدیر از عملکرد و فداکاری های بی بدیل این بزرگان برای بدن مطهر ایشان بنا نموده اند؛ وقتی بنا بر تکریم و تجلیل یک شخصیت بی بدیل در بین بشریت مانند یک امام است، باید تفاوتی بین او و دیگر شخصیت های مورد احترام انسان ها و یا بارگاه های دیگر سلاطین وجود داشته باشد تا تصور نوعی همسانی برای بینندگان حاصل نشود ؛ این امر در عین کم توجهی اکثر مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است. نمونه این نوع نگرش در بارگاه امامین کاظمین دیده می شود که بر خلاف سنت معماری اسلامی و شرقی، روی یک بارگاه دو گنبد قرارگرفته تا نشان دهد در زیر این بقعه دو امام مدفون هستند. برای شیعه هر امام مظهر یک انسان کامل است. باید این عظمت و شکوه به شکلی متفاوت ابراز گردد و این امر تابع سنت های جاری اجتماعی در ملل شرقی نگردد. در نتیجه یکی از اولین سوالاتی که برای یک بیننده غیر مسلمان با دیدن بارگاه امام رضا(ع) پیش می آید، این است که این همه عظمت و شکوه و هزینه برای یک انسان چه معنایی دارد؟ این جاست که روشن می شود ما این افراد را در شمار دیگر شخصیت های مورد تکریم و احترام در بین بشر نمی دانیم. نوع تکریم ما منشا عقیدتی و متفاوت دارد. 2- هرچند در اسلام بر حقیقت و روح تعالیم و معارف دینی تاکید بسیار شده، اما ظواهر و امور ظاهری هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. نمی توان تاثیر شگرف امور ظاهری را در جلب توجه و تالیف قلوب به سمت این مکان ها و در نتیجه بهره مندی از معنویت و روحانیت موجود در این مکان ها، انکار کرد. دستوراتی استحبابی از قبیل خوش صدا بودن موذن و قاری قرآن (3) یا زیبا و خوش سیما بودن امام جماعت (4) نشان می دهد که توجه به ظواهر و بهره گیری از قدرت احساسات و تمایلات بصری و حسی بشر برای رهیافت به حقیقت باطنی قابل انکار نیست. 3- بخش اعظم هزینه های این ابنیه مانند طلاکاری ها و تزیینات حرم های امامان توسط متن افراد جامعه تامین می شود و برگرفته از طلا و جواهراتی است که توسط خود مردم از همه اقشار اهدا می‌شود و به نوعی ماهیت این اهداء، دل کندن از مال دنیا و امور دنیوی در مسیر دین و تکریم شخصیت های دینی است، در نتیجه اولا اجتماع آن در بارگاه امامان که مکانی برای تکریم ایشان و تعظیم خداوند متعال و عبودیت و بندگی اوست عین ماهیت تلاش های ائمه در مسیر اعتلای دین و معنویت است. ثانیا در این نوع هدایا که به شکل نذر و یا وقف و مانند آن صورت می پذیرد، متولی امور حق تصرف متفاوت و مطابق میل خود را ندارد و مامور به صرف اموال در همان مورد نذر است، البته اگر خلاف شرع و عقل نباشد؛ در نتیجه طلاهایی که برای گنبد و ضریح نذر یا وقف می شود شرعا باید در همین مسیر خرج و هزینه شود که چنین شد و می شود. 4- برخلاف تصور بسیاری از ما امامان معصوم زندگی فقیرانه و مشقت باری نداشتند، البته ساده زیستی در همه حال پسندیده است و در امامان ما هم وجود داشته اما به جز برخی حضرات معصومین که در صدر اسلام و در شرایط سخت جامعه می زیسته اند، چنان که در تاریخ نقل شده باقی امامان زندگی محترم و حتی با جلالتی داشتند و خدم و حشم بسیار داشتند و از غذای نیکو تناول می فرمودند. یکی از شاگردان امام صادق (ع) می گوید: گاهی امام ما را مهمان می کرد و نان روغنی و غذای لذیذ «خبیص» [که با روغن و خرمــا درســت می شد] و ... برای ما می آورد. روزی یکی از حاضران عرض کرد:کاش به گونه ای معتدل برای ما غذا آماده می کردی.( این غذا اعیانی است! ) امام فرمود: ما بر اساس امر و تدبیر خدا، امور را تدبیر می کنیم. اگر خداوند بر ما وسعت بخشد، ما نیز وسعت می بخشیم و هرگاه بر ما تنگ گرفت، ما نیز تنگ می گیریم http://www.pasokhgoo.ir/node/84053


من پاسخ بهتری دارم !


عبارت های جستجو شدهعبارت های جستجو شده