پرسشکده مرجع پرسش و پاسخ فارسی ایران

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!


سلام.. همه میدانند انسان ها نیازمندند- گاهی پیش می اید انسان برای ارضای نیاز های خود دست به خطاهایی بزنند و از همین رو اساتید دینی میفرمایند انسان جایزالخطاست و خداوند در هر حال توبه پذیر و مهربان . در این باب سوال بیسیار است و میتوان خیلی از فرمایشات معصومین و علمای دینی را نقض کرد . انسان ها بر خلاف فرشته ها که مخصوص عبادت و امور خاصی خلق شده اند با عقل خود خوبی و بدی را میشناسد و طبق میل " خود" عمل میکند و در این فی ما بین فطرت و شرایط محیطی بر این قاعده حکم فرما هست . سوالات از اینجا شروع میشود : با توجه به ایه286 در سوره سوره بقره : لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا ایا برای عبادات فرشته ها مانند انسان ها اجری در نظر گرفته شده است ؟؟ در طرح سوالم به شرایط محیلی و فطرت انسان اشاره کردم، تکیف کسانی به دلیل شرایط محیلی حتی اسمی از اسلام را نفهمیدند و یا طبق مقوله فطری متوجه این امر نشدند (افراد مجنون عقلی)در معاد با او چگونه برخورد خواهد شد؟؟ نکته دوم پیروان مذهب تشیع در دین اسلام معتقد به امامت 14 معصوم پس از پیامبرهستند . اگر انسان هایی فطرتا معصوم و فقط برای امر خاصی خلق شده اند ایا در این قاعده مشمول پاداش الهی میشوند؟؟ لطفا برای جواب دادن به پرسش بنده موضوعات زیر را لحاظ بفرمایید: هدایت و عدل الهی که مسقف گشته و مختوم به 14 نفر شده . قاعده از پیش تعیین شده - یعنی قبل از خلقت ، بهشتیان و جهنمیان مشخص شده در این باب حتی در احادیثی منقول به قول " معصومین " هست که میفرماییند : هنگامی که نطفه بسته میشود سرشت و سرنوشت او نگاشته میشود .



اولین کسی باشید که به این سوال پاسخ می دهید !


عبارت های جستجو شدهعبارت های جستجو شده