پرسشکده مرجع پرسش و پاسخ فارسی ایران

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!


در مورد ماه های قمری مثلا اگر در عربستان امروز عید مبعث است در ایران یک روز دیرتر مبعث می باشد. آیا نباید اگر مثلا در 13 رجب در عربستان ولادت امام علی(ع) است در ایران 12 رجب عید باشد؟ چون واقعا هنگامی که امام علی(ع) به دنیا آمدند از نگاه فردی که در ایران بوده 12 رجب بوده است! این موضوع در مورد شب قدر بیشتر مطرح می باشد ... مثلا اگر شما امشب در عربستان شب قدر را تجربه می کنید و مثلا فردا با هواپیما به ایران بیایید یک شب دیگر نیز شب قدر خواهید داشت؟! آیا ملائکه مثلا 2 شب به زمین می آیند و ... !!

1 پاسخ 1

شب قدر یک شب بیش نیست، امّا در کل کره زمین یک شب کامل، 24 ساعت مى‏باشد. همچنان که یک روز کامل 24 ساعت است و هر زمان مفروضى حدود نیمى از کره زمین را پاره‏هاى روز و نیمکره دیگر را پاره‏هاى شب مى‏پوشانند. بنابراین زمانى که در عربستان شب قدر مى‏شود بخشى از لیله القدر است که امتداد آن تا شبى که در ایران مراسم شب قدر انجام مى‏شود استمرار مى‏یابد. به عبارت دیگر همه شب‏ها و روزها همین حالت را دارند که در عرض 24 ساعت به صورت متخالف و تدریجى کل زمین را پوشش مى‏دهند. از همین رو در روایات وارد شده است که فضیلت روز قدر کمتر از شب قدر نیست. شکى نیست که «لیله القدر»، یکى از شب‏هاى ماه رمضان است؛ جمع میان آیات قرآن نیز اقتضاى آن را دارد. از یک سو مى‏فرماید: «قرآن در ماه رمضان نازل شده است» V}بقره (2)، آیه 185.{V و از سوى دیگر مى‏فرماید: «ما آن را در شب قدر فرو فرستادیم» V}قدر (97)، آیه 3.{V. اما براى تعیین آن، باید به روایات مراجعه کرد. در روایات شیعه و اهل سنت، احتمالات گوناگونى داده شده است؛ از جمله: شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم، شب بیست و هفتم و شب بیست و نهم. V}ابن عربى، احکام القرآن، ج 4، صص 325 - 328؛ (دارالکتاب العربى، چاپ اول 1421 ق، بیروت)؛ همچنین ر.ک: حسن، حسن‏زاده آملى، انسان و قرآن، صص 239 -243 (انتشارات قیام، چاپ دوم، 1381 قم).{V براساس روایت مشهور ائمه اطهارعلیهم السلام، احتمال اینکه شب قدر، یکى از شب‏هاى نوزدهم، بیست و یکم و یا بیست و سوم ماه رمضان باشد، بیشتر است. سید بن طاووس، از بزرگان علماى شیعه، روایات متعددى درباره تعیین شب قدر در کتاب اقبال الاعمال جمع‏آورى کرده است که از مجموع آنها فهمیده مى‏شود: اندازه‏گیرى و «تقدیر» امور و کارها، در شب نوزدهم و «تحکیم» آنها در شب‏بیست و یکم و «امضاى» آنها در شب بیست و سوم است. به این دلیل شب زنده‏دارى و عبادت و دعا در این سه شب بسیار توصیه شده؛ به ویژه بر دو شب بیست و یکم و بیست و سوم تأکید بیشترى گشته است. V}سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ج 1، صص 341 - 345 و 356 و 374 - 375؛ (مکتب الاعلام الاسلامى، چاپ اول 1414ق، قم).{V در روایتى از امام صادق‏علیه السلام درخواست مى‏شود که شب قدر را معین کنند، ایشان مى‏فرماید: «آن را در شب‏بیست و یکم و بیست و سوم بجویید». وقتى راوى مى‏خواهد امام آن را دقیقاً مشخص کند؛ مى‏فرماید: «چه سخت است بر تو که دو شب را کوشش کنى!»V}همان، ص 357.{V در عین حال روایات متعددى دلالت دارد که شب بیست و سوم، شب قدر است. V}همان، ص 374 و 375.{V البته شب قدر بر ائمه اطهارعلیهم السلام کاملاً روشن است؛ زیرا فرشتگان در آن شب بر آنان فرود مى‏آیند V}بصائر الدرجات، به نقل از امام صادق‏علیه السلام؛ ر.ک: انسان و قرآن، ص 241.{V. اما اصرار بسیارى داشته‏اند که شیعیان چند شب را به عبادت و شب زنده‏دارى مشغول باشند. با توجه به این مطالب، روشن مى‏شود که شب قدر در هر سالى وجود دارد و آن یک شب است و اختلاف تقویم، موجب نمى‏شود چند شب قدر داشته باشیم. بر این اساس تأکید شده است دهه آخر ماه رمضان، یا حداقل سه شب یاد شده مراقبت شود. پیامبراکرم‏صلى الله علیه وآله در دهه آخر ماه رمضان در مسجد معتکف مى‏شد. و برخى از بزرگان شیعه، براى درک شب قدر یک سال شب‏ها را احیا مى‏داشتند به هر حال شب قدر یک شب است و به احتمال بسیار زیاد، این یک شب، در دهه آخر ماه مبارک رمضان مقدر شده است و مؤمنان براى درک آن شب، تلاش مى‏کنند و احیا مى‏گیرند. گفتنى است با نزول فرشتگان در شب قدر، برکات فراوان و متعددى جریان مى‏یابد که مهم‏ترین آن تقدیر امور سالانه است. اما علاوه بر آن، نزول‏دسته جمعى فرشتگان، نورانیت و برکتى را به وجود مى‏آورد که از فرصت‏هاى ممتاز، براى توبه و ارتقاى درجات معنوى است؛ به طورى که انسان مى‏تواند از فرصت یک شب، ارجمندى هزار ماه را به دست آورد. بنابراین اگر چه اعلام تقدیر امور سالانه به حجت خدا؛ در وقت معین از شب قدر انجام مى‏گیرد؛ اما براى مردم سراسر جهان - با اختلاف افق‏هایى که دارند شب قدر به نسبت هر منطقه ادامه دارد و همچنان برکات نزول فرشتگان شامل حال آنان مى‏شود. تقدیر امور آنان نیز بر اساس آن انجام مى‏گیرد و با اعلام قبلى تقدیر امور به حجت خدا، در وقت معین منافات ندارد. از این رو حتى براى کسانى که در منطقه خود فرصت شب را از دست داده‏اند؛ در روایات آمده است که روزهاى شب قدر نیز فضیلت شب آن را دارد و اگر کسى در پى درک فضایل آن باشد، به آنها مى‏رسد. همچنین در روایات آمده است: اگر کسى در این شب‏ها موفق نشد، منتظر شب و روز عرفه باشد که مى‏تواند در آن، سرنوشت خویش را رقم زند. بنابراین تعیین این اوقات براى رقم زدن تقدیرات انسان، نه براى خداوند محدودیت مى‏آورد و نه براى انسان؛ لکن این اوقات ویژگى‏هایى در تسریع حرکت انسان به سوى‏کمال حقیقى دارد. بنا بر آنچه گفته شد، شب قدر زمانى دو قسم است: زمانى واقعى و زمانى اعتبارى. لیله القدر زمانى واقعى و اعتبارى را مى‏توان به اول بهار واقعى و اعتبارى تشبیه کرد. اول بهار واقعى، لحظه‏اى است که مرکز زمین در حرکت انتقالى خود به دور خورشید، منطبق شود و نقطه اعتدال ربیعى این لحظه، اول بهار واقعى است. حال اگر این انطباق قبل از ظهر صورت بگیرد (تحویل سال قبل از ظهر باشد)، تمام آن روز را اول بهار و اولین روز سال نو اعلام مى‏کنند. اما اگر هنگام سال تحویل، بعد از ظهر باشد؛ آن روز را به سال قبل ملحق مى‏کنند و مى‏گویند: سال کبیسه دارد. ماه اسفند در چنین سالى، سى روزى است و در عین حال که اول بهار واقعى روز سى ام اسفندماه آن سال است، روز بعد را به عنوان اول بهار و نخستین روز سال جدید اعلام مى‏کنند. در این مثال روشن است که ما یک اول بهار واقعى داریم که یک لحظه است و یک اول بهار اعتبارى داریم که یک روز است و با توجه به اعتبار و قرارداد، قابل توسعه و تغییر است. لیله القدر زمانى نیز همین گونه است؛ یعنى، ما یک شب قدر زمانى واقعى داریم و یک شب قدر زمانى اعتبارى. شب قدر زمانى واقعى، لحظه‏اى از شب خاصى است که در آن لحظه، انسان کامل فیوضاتى را از عالم بالا دریافت مى‏کند و این لحظه، امرى شخصى و غیرقابل توسعه و تعدّد است. و شب قدر زمانى اعتبارى، مقطعى از زمان است که ممکن است 24 ساعت یا کمتر و یا بیشتر امتداد داشته باشد و با توجه به اختلاف آفاق متعدد شود. براى مثال در سرزمینى خاص، از سر شبى معین تا طلوع فجر براى اهل آن سرزمین، شب قدر باشد؛ ولى در سرزمینى دیگر بعد از دوازده ساعت، شب قدر اهل آن سرزمین شروع شود و... . پس فیوضات و برکات شب قدر زمانى اعتبارى، قابل توسعه بوده و امتداد زمانى 24 ساعته شب و روز قدر، داراى فضیلت مشترک است.

برگرفته از پرسمان


من پاسخ بهتری دارم !


عبارت های جستجو شدهعبارت های جستجو شده

(آیا عربستان امروز عید است) (آیا امروز عربستان عید است) (آيا عربستان امروز عيد است؟) (آيا امروز در عربستان عيد است) (ایا امروز عربستان عید بود) (تاریخ قمری امروز در عربستان) (ایا امروز عربستان عید است) (عربستان امروز عید است) (آیا امروز در عربستان عید است) (ایا امروز در ایران عید است) (عید مبعث در عربستان) (آیا در عربستان عید شده است؟) (امروز عربستان عید است) (عيد مبعث در عربستان) ()