پرسشکده مرجع پرسش و پاسخ فارسی ایران

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!


توجهلطفا توجه فرمایید

محتوایات این صفحه برای افراد زیر 18 سال نامناسب است.

از این که پاسخ سوال قبلی مرا دادید خیلی ممنونم. اما سوالی در این جا مطرح می گردد. و آن این که اگر در ازدواج موقتی زن حامله شد و از مرد دیگر خبری نشد، در این صورت فرزند به دنیا آمده چه می شود؟ آیا این کودک حق ندارد که به حکم انسان بودن از خانواده ای مستحکم برخوردار باشد. اگر با ازدواج های موقتی این چنینی ، چنین کودکانی به دنیا بیایند ولی خانواده ای مستحکم نداشته باشند چه خواهد شد؟

1 پاسخ 1

-فلسفه ازدواج موقت-ازدواج موقت و فرزندان-صیغه و مصالح اجتماعی-
در پاسخ به به سوال شما نظر شما را به چند ویژگی ازدواج موقت جلب می‌کنیم و مطمئا سوال شما نیز پاسخ خود را خواهد یافت اول اینکه ازدواج موقت در شرائط مانند ازدواج دائم است فقط با چند فرق که زن حق ارث از شوهر و حق همخوابگی ندارد. ازدواج موقت تنها با گفتن دو جمله تمام نمى‏شود بلکه مقرراتى همانند ازدواج دائم دارد، یعنى چنان زنى در تمام مدت ازدواج موقت، منحصرا در اختیار این مرد باید باشد، و به هنگامى که مدت پایان یافت باید عده نگاه دارد، یعنى حد اقل چهل و پنج روز باید از اقدام به هر گونه ازدواج با شخص دیگرى خوددارى کند، تا اگر از مرد اول باردار شده وضع او روشن گردد، حتى اگر با وسائل جلوگیرى اقدام به جلوگیرى از انعقاد نطفه کرده باز هم رعایت این مدت واجب است، و اگر از او صاحب فرزندى شد باید همانند فرزند ازدواج دائم مورد حمایت او قرار گیرد و تمام احکام فرزند بر او جارى خواهد شد. تفسیر نمونه جلد3 ص 343 دوم اینکه ازدواج موقت برای موارد ضروری و نوعی درمان موقت است اینچنین نیست که انسان یا باید ازدواج موقت بکند یا ازدواج دائم ازدواج موقت با توجه که دلایلی که آن را در فقه شیعی ثابت می‌کنند راهی موقت و اضطراری برای به فساد نیفتادن جامعه است وگرنه توده مردم و راه اصلی جامعه باید همان ازدواج دائم باشد که به قول شما نظام اجتماعی از نظمی مستحکم برخوردار باشد. بـررسـى و مـطالعه اى دقیق در اطراف مسائل حقوقى اسلام , این حقیقت را روشن مى سازد ,که قوانین اسلام بر پایه نیازمندیهاى انسان در تمام شوون مختلف زندگى , وضع شده است و تناسب مستقیم با احتیاجات بشر دارد . احـکـام درخشان اسلام در عین اصالت و درستى , جوابگوى خواسته هاى طبیعى و فطرى بشردر ادوار زندگى است . یکى از نیرومندترین غرایز در وجود انسان , غریزه جنسى است . این غریزه به منظور تولید مثل و تکثیر نسل افراد در انسان آفریده شده است . تـشـریـح قانون ازدواج در اسلام به منظور هدایت این غریزه اصیل در مجراى صحیح وارضاى آن بطور شایسته است . امـا چـون ازدواج دائم در عـیـن حال که در جلوگیرى ازآلودگیها و نگهدارى عفت انسان نقش مؤثرى به عهده دارد , در تمام شرایط نمى تواند پاسخگوى تمایلات جنسى انسان باشد . از ایـن رو در اسلام قانون ازدواج موقت تشریع شده است تا با استفاده از آن به خواسته هاى جنسى در تمام شرایط پاسخ مثبت داده شود . قرآن مجید در این زمینه مى فرماید: «فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه؛ مهر تعیین شده زنانى را که به عنوان ازدواج موقت , عقد کـردیـد , بـپـردازیـد». این آیه به اتفاق مفسران شیعه و به قول گروهى از مفسران اهل سنت درباره ازدواج موقت نازل شده است على علیه السلام فرمود: اگر عمر , ازدواج موقت را نهى نکرده بود , جز انسان هاى بدبخت کسى به زنا دست نمى زد وسائل ج 14 ص440. 3- امام صادق علیه السلام فرمود : هر کس ازدواج موقت را حلال نشمرد از ما نیست. وسائل ج 14 ص 5438 سوم اینکه ازدواج موقت برای هوسرانی افرادی که ازدواج کرده اند و ارضا می‌شوند نیست اصل مسئله ازدواج برای حفظ نسل و بقای جامعه ضروری است ولی ازدواج موقت برای پاسخ به نیازهای شرایط خاص است. بـراى نـمـونه عبداللّه بن مسعود مى گوید : در یکى از جنگها هـمـراه پیغمبر (صلوات الله علیه) بودیم و چون زنان همراه ما نبودند و از جهت غریزه جنسى در فشار بودیم از آن گـرامى پرسیدیم آیا براى ما جایز است کارى کنیم که غریزه جنسى در وجود ما به کلى از بین برود ؟آن حضرت ما را از این کار بازداشت . و اجـازه داد کـه ازدواج موقت کنیم و این آیه را خواند: یا ایها الذین آمنوا لا تحرموا طیبات ما احل اللّه لـکـم و لا تـعـتـدواان اللّه لا یـحـب المعتدین. مائده/87 « اى آنان که ایمان آوردید حرام نکنید پاکهاى آنچه را حلال کرده خدا براى شما و تجاوز نکنید که خدا دوست ندارد تجاوزکنندگان را» صحیح مسلم ج 3 ص 120 چهارم اینکه ازدواج موقت در جامعه کنونی ما رواج ندارد و اگر بخواهد رواج پیدا کند نیز باید طبق قوانین باشد یعنی ثبت شده و تبعات قانونی آن قابل پیگیری باشد. پنجم اینکه فرزند در ازدواج موقت مانند ازدواج دائم است و پدر باید خرجی او را بدهد و از او نگهداری کند و زن می‌تواند در صورت استنکاف به حاکم مراجعه کند. فرزندان نامشروع از نظر قانونى نه وابسته به پدرند و نه مادر، در حالى که فرزندان ازدواج موقت کمترین و کوچکترین تفاوتى با فرزندان ازدواج دائم حتى در میراث و سایر حقوق اجتماعى ندارند و ششم اینکه درست است که خداوند این قانون را جعل کرده و ازدواج موقت را ممکن شمرده است ولی قوانین اجتماعی در دست مهندسین اجتماعی است و اگر در پی عمل به مسئله ای خاص که برای اغراضی صحیح جعل شده است در جامعه کنونی مشکلاتی نیز پیش آمد می‌توان با تنظیم مقررات و قوانینی که پاسخگوی تبعات آن باشند آن مشکلاتی را که مربوط به جامعه زمانی خاص است را نیز پاسخ داد با توجه به این چند نکته می‌توان فهمید که ازدواج موقت راهی در قبال ازدواج دائم نیست تا موجب بی نظمی در جامعه گردد و برای پاسخ به تمایلات جنسی بوده و از قرائن و شرایط فهمیده می‌شود که و حتی الامکان طرفین باید از انعقاد فرزند جلوگیری کنند یعنی شرایط طوری ذکر شده که طرفین خودبخود میلی آوردن فرزند نداشته باشند اگرچه اگر کسانی بخواهند مانعی ندارد. که البته در این صورت رعایت تمامی حقوق فرزند الزامی است .

برگرفته از پرسمان


من پاسخ بهتری دارم !


عبارت های جستجو شدهعبارت های جستجو شده

()