جستجوجستجو

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    چرا به یاسین قلب قرآن می گویند؟
ویرایش
پیوند همیشگی پاسخ

سوره «یاسین» مشتمل بر پایه‏ها و ارکان عقیدتى و نیز اصول برنامه‏هاى پیامبران است؛ به ویژه آخرین آیه آن که شامل معارف بلندى است A}«فَسُبْحانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»{A؛ V}یس (36)، آیه 83.{V از این رو آن را در روایات «قلب قرآن» نامیده‏اند.
در این سوره انسان با صحنه های مختلفی از آفرینش وقیامت وزندگی ومرگ وانذار وبشارت روبرو میشود که مجموعه ای بیدار کننده ونسخه ای شفابخش را تشکیل می دهد.
تفسیر نمونه ج18 ص309

سوره ((یس )) در احادیث به عنوان ((قلب قرآن )) نامیده شده است .
در حدیثى از پیامبر اسلام (ص ) مى خوانیم : ((هر چیز قلبى دارد, و قلب قرآن یس است )).
در حـدیثى از امام صادق (ع ) نیز همین معنى آمده است و در ذیل آن مى افزاید: ((هرکس آن را در روز پـیش از آن که غروب شود بخواند در تمام طول روزمحفوظ و پر روزى خواهد بود, و هرکس آن را در شب پیش از خفتن بخواندخداوند هزار فرشته را بر او مامور مى کند که او را از هر شیطان رجیم و هر آفتى حفظکنند )) و به دنبال آن فضائل مهم دیگرى نیز بیان مى فرماید.
این عظمت به خاطر محتواى عظیم این سوره است .
مـحتوایى بیدارگر ایمان بخش و مسؤولیت آفرین و تقوازا که وقتى انسان در آن اندیشه کند و این اندیشه در اعمال او پرتوافکن گردد خیر دنیا و آخرت را براى او به ارمغان مى آورد.

برگرفته از پرسمان





پرسش های مرتبط:
چرا به یاسین قلب قرآن می گویند؟
آیا با توجه به اینکه بر اساس آیات قرآن که نزول سکینه (فانزل الله سکینه) را مخصوص افراد معصوم و مؤمنان دانسته و با این دلیل که در آیه 40 سوره توبه خدا تنها بیان می کند که ما سکینه را بر قلب پیامبر(ص) نازل کردیم اما بر قلب ابوبکر که همراه پیامبر(ص) در غار بوده نزول سکینه نشده است استنباط کنیم که اساسا ابوبکر جزء مؤمنان نیست؟
می خواستم بدانم در دین اسلام که صحبت از برابری و مساوی بودن همه مردم شده است چرا در قرآن آیه هایی در مورد برده (مثلا آزاد کردن برده یا کنیز بودن عده ای از زنان که حتی خود قرآن در امر ازدواج آنها را در مراتب بعد از زنان آزاد قرار داده است) سخن به میان آورده است؟
ویژگی های مؤمن چیست و از نظر قرآن و حدیث چه فرقی بین مؤمن با مسلمان است؟ و در حدیثی از امام صادق(ع) که انسان مؤمن را در میان مسلمانان مانند خانه کعبه در مسجد الحرام دانسته اند آیا منظور ایشان از مؤمن شیعیان واقعی است یا اینکه غیر شیعیان (شیعه واقعی و عملی نه تنها اظهار بر زبان) هم می توانند مؤمن به حساب آورد؟
در تفاسیر می خوانیم که لفظ رحمان مختص خداوند است و بعد می بینیم در مورد امام رضا(ع) داریم که «ای امام رحمان و رحیم» در حالی که در قرآن برای پیامبر(ص) لفظ رحیم به کار برده شده نه رحمان؟ آیا این طور امام(ع) را مورد خطاب قرار می دهیم صحیح است و این گونه خطاب از کجا آمده؟

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه

 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed