ارتباط با ما
راهنما
ثبت آگهی رایگان
آگهی
آگهی های من
شاید بخواهم شاید بتوانم
مجله
پرسشکده
  سلام کاربر میهمان، خوش آمدید! چهارشنبه، 5 آذر سال 1393
جستجوجستجو
بپرس!‏

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد
پیوند همیشگی پرسش معیارهای انتخاب دوست چیست؟

کلیدواژه
معیار انتخاب دوست
، پرسش و پاسخ دینی
، پرسمان

پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 08:54 ب.ظ این سوال را پرسیده است.
تعداد بازدید: 1364
گزارش تخلف
 
پرسشکده > مذهب

من پاسخ بهتری دارم !
پیوند همیشگی پاسخ در پاسخ به این سؤال مهم، ابتدا به نعمت دوست خوب و سپس به ویژه‏گى‏هاى آن خواهیم پرداخت.
دوست خوب یا خویشاوند اکتسابى!
سخن را با کلامى از امیر المؤمنین على (ع) آغاز مى‏نماییم، آن حضرت فرمود: دوستى خویشاوندى است اکتسابى (الموده، قرابه مستفاده) V}میزان‏الحکمه، باب 89، حدیث 3037{V
یک دوست خوب همدم تنهایى‏هاى انسان، شریک غم‏ها و شادى‏ها، بازوى یارى‏رسان به هنگام نیاز، تکیه‏گاه انسان در مشکلات و مشاور خیرخواه در لحظات تردید و ابهام است.
بعضى از مردم به خاطر خصلت‏هاى خودخواهانه، توقعات بالا، تنگ‏نظرى، سختگیرى و یا دلایل دیگر، نمى‏توانند دوستى براى خود برگزینند و از تنهایى درآیند، این گروه به تعبیر امیر مؤمنان على (ع) عاجزترین مردم هستند. عده‏اى هم دوستانى را که با زحمت بسیار فراهم نموده‏اند، به اندک آزارى از دست مى‏دهند، ایشان از گروه اول نیز عاجزترند V} نهج‏البلاغه، حکمت 12 (أعجز الناس من عجز عن اکتساب الاخوان و أعجز منه من ضیّع من ظفر به منهم).{V
سعدى علیه الرحمه گفته است : «دوستى که به عمرى فراچنگ آرند، نشاید که به یک دم بیازارند».
چه وحشت‏آور است که انسان در زندگى هیچ دوست و انیسى نداشته باشد، ولى از آن وحشتناکتر، داشتن دوستان بد و شرور است. اغلب انحرافات و ناهنجارى‏هاى رفتارى و اخلاقى جوانان در اثر همنشینى با دوستان بد ایجاد مى‏شود. على (ع) در کلام حکیمانه‏اى فرمود: وحشتناک‏ترین امور، همنشین بد است (اوحش الوحشه، قرین السوء) V}بحارالانوار، ج 77، ص 137{V
رسول خدا (ص) نیز فرموده است: تنهایى بهتر از دوست بداست (الوحده، خیر من قرین السوء) V} همان، ص 173{V
T}ویژه‏گى شخصیتى دوست خوب:{T
خوشبختانه در روایات اسلامى به این بخش از مباحث دوستى توجه خاصى شده، به طورى که در این زمینه روایات فراوانى از خاندان وحى (ع) در دسترس است. ما با دسته‏بندى این خصوصیات، سعى مى‏کنیم هر یک از ویژگى‏ها را به اختصار توضیح دهیم.
T}1) عقل:{T
عقل پایه و اساس انسانیت، حجت باطنى خداوند، وسیله فهم و دریافت معارف بنیادین و ابزار تنظیم‏کننده برنامه زندگى است.
این محبوب‏ترین و والاترین آفریده الهى، هم سرآغاز علوم روشنگر بشرى و هم سرمنشاء اعمال نیکوى انسان است.
عقل فواید بى‏شمارى براى انسان دارد، تا جایى که گفته‏اند: دشمن عاقل به از نادان دوست! V} جلوه‏هاى حکمت، ص 412 (عدو عاقل خیر من صدیق احمق){V
شخص عاقل نه تنها در هیچکارى درمانده نمیشود، بلکه به هنگام روبروشدن با مشکلات، چاره‏اى مى‏اندیشد. این خصوصیت سبب میشود که دوستان او نیز از این موهبت الهى بهره‏مند شوند و به وسیله همنشینى با او در حقیقت همنشین خرد گردند.
P}آن کس که همنشین خرد شد ز هر نسیم‏{E}چون پر کاه بى‏سر و سامان نمى‏شود{P
در روایت‏هاى اسلامى از طرفى بر همنشینى با خردمندان سفارش شده و از طرف دیگر از مصاحبت و دوستى با مردم بى‏خرد پرهیز داده شده است. مولى على (ع) در روایتى تربیتى این تقابل را به خوبى بیان نموده و فرموده است: فساد اخلاق در معاشرت با بى‏خردان و صلاح اخلاق در همنشینى با خردمندان است (فساد الاخلاق، معاشرهالسفهاء و صلاح الاخلاق، معاشرهالعقلاء) V} بحارالانوار، ج 1، ص 160{V
T}2) دانش و آگاهى:{T
هر کمال و خوبى که در عالم و آدم یافت مى‏شود، از دانش و آگاهى برخاسته و هر نقص و بدى، از جهل و بى‏خبرى نشأت گرفته است.
در فضیلت دانش همین بس که مولاى پرهیزکاران فرمود: دانش و آگاهى، ریشه تمامى نیکى‏ها و خیرها است و جهل و بى‏خبرى ریشه تمامى بدى‏ها و شرها! (العلم اصل کل خیر)، (الجهل اصل کل شر) V} غررالحکم، حدیث 17 و 1069{V
بر این اساس، ارزش ایشان به مقدار آگاهى او بستگى دارد. رسول خدا (ص) فرمود: ارزشمندترین انسان‏ها، عالمترین آنها و بى‏ارزش‏ترین آدم‏ها، جاهل‏ترین ایشانند V} بحارالانوار، ج 1، ص 164{V
از آنجا که دانش قابل سرایت و اشاعه به دیگران است و نیز همنشینى و مصاحبت با علما، فواید علمى و عملى فراوانى را به ارمغان مى‏آورد، چه نیکو است که آدمى با دانشمندان نشست و برخاست نماید.
به تجربه ثابت شده کسانى که با دانشمندان پیوند مودّت و دوستى برقرار کرده‏اند، در مقایسه با سایر مردم، از برترى و امتیازهاى بیشترى برخوردارند.
دوستى با دانشمندان و حکیمان، مایه بهروزى انسان در دنیا و وسیله سعادت و نجات او در آخرت است. از لقمان حکیم نقل شده است: آن که با دانشمندان مجالست کند، سود برد. و هم از اوست که به فرزندش فرمود: فرزندم با دانشمندان بنشین و زانو به زانوى ایشان بزن، زیرا خداوند دلها را به نور حکمت زنده مى‏کند چنان‏که زمین مرده را با ریزش باران زنده مى‏سازد. V} بحارالانوار، ج 4، ص 204 (جالس العلماء و... فان الله یحى القلوب بنور الحکمه کما یحیى الارض بوابل الماء){V
امیر بیان على (ع) در بیانى حکمت‏آموز فرموده است: با دانشمندان بنشین (که) علمت افزون، ادبت نیکو، نفست پاکیزه خواهد شد V} غررالحکم، حدیث 9791{V
به همان مقدار که دوستى با اهل دانش و آگاهى، سودمند است، رفاقت و همنشینى با جاهلان و نابخردان، مضرّ و زیان‏آور شمرده شده است تا جایى که شیخ اجل سعدى سروده است:
P}دوستى با مردم دانا نکوست‏{E}دشمن دانا به از نادان دوست‏{P
P}دشمن دانا بلندت مى‏کند {E}بر زمینت مى‏زند نادان دوست‏{P
T}3) ایمان‏{T
ایمان همان باور و اعتقاد قلبى همراه با دوستى و اعتماد و اطمینان است که شوق به سوى عمل را در انسان ایجاد مى‏کند. این مفهوم که از امن گرفته مى‏شود، با امنیت و امان هم‏خانواده و سازگار است. ایمان سرچشمه و زیربناى امنیت و آرامش زندگى است V} نگا: مجموعه آثار شهید مطهرى، ج 2، ص 32{V
اینک در جریان زندگى هدفمند دنیایى، آیا مى‏توان با کسى که به خدا و روز رستاخیز ایمان ندارد، دوست شد؟ آیا مى‏توان به چنین شخصى اطمینان کرد؟ آیا ممکن است از چنین کسى انتظار صداقت و وفادارى داشت؟ الگوى راستین ما، آن که پیامبر به او لقب امیر مؤمنان داد، تنها شخص مؤمن را شایسته دوستى با مؤمن معرفى نموده است: مؤمن برادر مؤمن است زیرا با او تقلب نمى‏کند، از او عیب نمى‏گیرد و از یاریش سربازنمى‏زند (المؤمن اخو المؤمن، فلایغشه، و لایعیبه و لایدع نصرته) V}جلوه‏هاى حکمت، ص 77{V
ویژه‏گى ایمان در انتخاب دوست بسیار مهم است، زیرا با برقرارى رابطه دوستى، ایمان و دیانت هر فرد، تحت تاثیر این رابطه قرار مى‏گیرد.
ارمغان‏آور ایمان، فخر عالم و آدم محمد مصطفى (ص) در این‏باره سخن نهایى و راهکار منطقى را ارائه نموده است: هر کس به دین دوست خود است، پس بیندیش که با چه کسى دوستى مى‏نمایى! (المرء على دین خلیله، فلینظر احدکم من تخالل) V} بحارالانوار، ج 74، ص 192{V
T}4) تقوى و نیکوکارى:{T
تقوى که همان التزام عملى به بایدها و نبایدهاى دین است، دلیل ایمان، راه نجات، ملاک سعادت، ریشه و اساس همه خوبى‏ها و سرآمد فضایل انسانى است.
دوستى با اهل تقوى چند ویژگى مهم در بر دارد:
اول: مطمئن و پایدار است؛ از آنجا که ذات پاک خداوندى ازلى و ابدى است، آنچه مربوط و منسوب به او باشد نیز ماندنى خواهد بود و دوستى اهل تقوا از آن جهت که به انگیزه الهى بنیان نهاده مى‏شود، از ویژگى ثبات، پایدارى و اطمینان برخوردار است.
دوم: سبب آراسته‏شدن به این فضیلت بزرگ مى‏شود.
P}همنشین باش با نکوکاران‏{E}مرد نیکو به همنشین باشد{P
V} سیف فرغانى‏{V
قرآن کریم مؤمنان را رهنمود مى‏دهد که با پرهیزکاران دوستى کنند و از دوستى با گنهکاران و اهل دنیا بپرهیزند، زیرا تنها دوستى پرهیزکاران نافع است و دوستى با غیر ایشان در نهایت تبدیل به دشمنى خواهد شد V}الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقین - سوره زخرف، آیه 67{V
امیر بیان و پیشگام خوبان، على (ع) نیز در کلامى جامع فرموده است: تمام خیر دنیا و آخرت در دوستى با خوبان و تمام شر دنیا و آخرت در دوستى با بدان است V} بحارالانوار، ج 74، ص 178 (جمع خیر الدنیا و الاخره فى... مصادقه الاخیار و جمع الشر فى... مواخاه الاشرار){V
P}نار خندان باغ را خندان کند{E}صحبت نیکانت از نیکان کند{P
T}5) خلق و خوى کریمانه‏{T
اخلاق جمع خلق، مجموع صفات و ملکاتى که زیربناى اصلى شخصیت آدمى را بنا نهاده، به ساختار باطنى انسان شکل مى‏دهد. ارزش‏هاى اخلاقى آنقدر در زندگى انسان اهمیّت دارد که پیام‏آور محبت و دوستى، حضرت محمد (ص) فرمود: من به خاطر بسط و گسترش اخلاق کریمانه فرستاده شده‏ام (انى بعثت لاتمم مکارم الاخلاق)
شاید مهمترین و شیرین‏ترین ویژگى یک دوست خوب، اخلاق کریمانه باشد. چه سعادتمند است کسى که با بزرگواران و صاحبان کرامت‏هاى اخلاقى معاشرت دارد و چه نگونبخت است آن که با سفلگان و صاحبان خوهاى زشت، روزگار مى‏گذراند! V} همان، ج 74، ص 185 - رسول گرامى اسلام فرمود: سعادتمندترین مردم کسى است که با بزرگواران همنشینى دارد. (اسعد الناس من خالط کرام الناس){V
P}کامل نشوى تو با قرین ناقص‏{E}ناقص مانى ز همنشین ناقص‏{P
T}6) زهد و پارسایى:{T
زهد از برجسته‏ترین و نادرترین سجایاى اخلاقى است که اگر فردى به آن متصف باشد، مى‏تواند شایسته‏ترین و برترین دوستان انسان تلقى شود.
زهد بى‏رغبتى به مظاهر دنیوى است و زاهد از آن رو که یقین دارد آخرت باقى و دنیا فانى است و آخرت در گرو عمل معنوى انسان است، اعتنایى به جلوه‏ها و جذبه‏هاى دنیا نمى‏کند.
یک دوست زاهد و پارسا دل به دنیا ندارد، نه اسیر ثروت است و نه دلباخته قدرت، اگرچه هم ثروتمند باشد و هم قدرتمند، تعقلى به دنیا ندارد، آزاده و اهل یقین است. براى تحصیل رضایت حق و رسیدن به قرب الهى تلاش مى‏کند، دل‏بسته به خدا و رسته از قید دنیا است؛ بنابر این در جهت آبادانى آخرت و ساده‏زیستى در دنیا کوشش مى‏کند.
P}غلام همت آنم که زیر چرخ کبود{E}ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است‏{P

برگرفته از پرسمان


پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 08:54 ب.ظ به این سوال جواب داده است.
گزارش تخلف


پرسش های مرتبط:
در مورد این که در این زمان که تعداد افراد خوب خیلی کم است، لطفا بفرمایید باید با چه کسانی دوست بود و آیا ارتباط داشتن (نه دوست بودن) با افراد بد عیب د...
می خواستم بدانم دوستی با افراد بزرگتر یا کوچکتر اشکالی دارد؟ البته یک دوستی سالم و البته مفید؟
معیارهای انتخاب سال پایه چیست؟
پسری هستم که مدت 6 سال است به خودارضایی روی آورده ام و الان پشیمان شده ام چون می بینم نسبت به جوانان دیگر نشاط و نیروی کمتری دارم و برای رسیدن به نشاط...
نمی دانم مشکلم را چه طور بیان کنم. من خیلی علاقه دارم هر صبح بعد از نماز، دعای عهد را بخوانم ولی همیشه احساسی مانع این کار می شود. احساس خجالت،‌ شرمند...


 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed