جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات
عبارت های جستجو شدهعبارت های جستجو شده
(وان یکاد) (خواص وان یکاد) (خواص آیه وان یکاد) (و ان یکاد) (ون یکاد) (آیه وان یکاد) (معنی آیه وان یکاد) (معنی وان یکاد) (سوره وان یکاد) (وان یکاد الذین کفروا) (وان یکاد الذین کفروا لیزلقونک) (ترجمه وان یکاد) (ان یکاد) (خواص سوره وان یکاد) (فواید وان یکاد) (دعای وان یکاد) (سوره ون یکاد) (معنی وان یکاد الذین) (دعای وان یکاد الذین) (معنی آیه وان یکاد الذین) (معنی ون یکاد) (دعای ون یکاد) (خواص ان یکاد) (خواص و ان یکاد) (ایه وان یکاد) (سوره ان یکاد) (وان یکاد الذین) (معنی و ان یکاد) (آیه ون یکاد) (خواص ون یکاد) (و ان یکاد الذین) (آیه ان یکاد) (ایه ان یکاد) (وإن يكاد الذين كفروا) (آیه وان یکاد الذین) (وان یکادالذین) (معنی وان یکاد الذین کفروا) (معنی ان یکاد) (تفسیر آیه وان یکاد الذین کفروا) (وان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم) (دعای ان یکاد) (معنی ایه وان یکاد) (ونیکاد) (ون يكاد) (وان یکاد الذین کفرو) (فواید ان یکاد) (معنی سوره وان یکاد) (سوره وان یکاد با معنی) (آیه وان یکاد در کدام سوره است) (آیه وان یکاد الذین کفروا) (سوره و ان یکاد) (آیه و ان یکاد) (فضیلت وان یکاد) (خاصیت وان یکاد) (ترجمه و ان یکاد) (ان يكاد الذين كفروا ليزلقونك بأبصارهم) (فواید خواندن وان یکاد) (وان يكاد) (ترجمه آیه وان یکاد) (سوره وان یکاد الذین) (خواص آیه و ان یکاد) (فواید ون یکاد) (خواص سوره وان یکاد الذین) (وان يكاد الذين كفروا ليزلقونك) (و ان یکاد الذین کفروا) (و ان یکاد الذین کفرو) (فواید دعای وان یکاد) (معنی آیه ون یکاد) (وان يكاد الذين كفروا) (معني وان يكاد) (خواص ایه وان یکاد) (تفسیر آیه وان یکاد) (وان یکادالذین کفرو) (خواص وان يكاد) (معنی دعای وان یکاد) (خواص آیه وان یکاد الذین) (ون یکاد الذین) (خواص آيه وان يكاد) (خواص ایه وانیکاد) (معنای وان یکاد) (وإن يكاد الذين كفروا ليزلقونك) (متن وان یکاد) (سوره وان يكاد) (و ان يكاد) (فوايد وان يكاد) (خواص خواندن وان یکاد) (ان يكاد الذين كفروا ليزلقونك) (ترجمه وان یکاد الذین) (ترجمه ون یکاد) (معني آيه وان يكاد) (خواص آیه ان یکاد) (و ان یکاد ترجمه) (ان يكاد) (معنی و ان یکاد ) (ترجمه وان يكاد) (خواص ایه ان یکاد) (ايه وان يكاد) (وان+یکاد) (آیه کامل وان یکاد) (معنی و ان یکاد الذین) 

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    آیه شریفه «و ان یکاد» چیست و چرا این قدر روی آن تأکید دارند؟
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:25 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 94343
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ

و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون .ترجمه آیه این است:و نزدیک است که این کافران تو را با چشمهاى خود هلاک کنند،آن،وقتى که آیات قرآن را مى‏شنوند،و اینها مى‏گویند که او(یعنى تو) یک دیوانه و جن‏زده است.البته در اینجا مقصود این است که اگر یک جنبه‏هاى غیر عادى در این(قرآن)مى‏بینید، می گویند: اینها الهامات و القائاتى است که شیاطین به او مى‏کنند،لهذا بعد مى‏فرماید: و ما هو الا ذکر للعالمین خیر،اینها جز ذکرى و تذکرى و تنبهى و القائى که از ناحیه پروردگار براى همه جهانیان است چیز دیگر نیست.
این،ترجمه تحت اللفظى آیه بود.درباره مفاد این آیه کریمه،مفسرین دو جور تفسیر کرده‏اند.
تفسیر اول
بیشتر مفسرین-که شاید قدما این طور بودند-این آیه را فقط به این معنى گرفته‏اند که قرآن مى‏خواهد بفرماید که این کافران یک عناد و غیظ و حسادتى با تو دارند.دشمن وقتى که در مقابل دشمن قرار مى‏گیرد،اگر در برنامه خودش فاتح و پیروز بشود و اگر احساس شکست در طرف بکند از غیظ و خشمش کاسته مى‏شود.از کلمات امام حسین علیه السلام است که: «القدره تذهب الحفیظه‏»یعنى قدرت و توانایى و نیرومندى،خشم و کینه و حقد را از بین مى‏برد،و لهذا انسانها به هر اندازه از نظر روحى قویتر باشند عقده کمترى دارند،و هر چه انسان از نظر روحى ضعیفتر باشد و در خودش در مقابل دیگران بیشتر احساس ضعف کند عقده بیشترى در روحش هست.آدم قوى،بى‏عقده است و آدم ضعیف است که دچار عقده‏هاى زیاد مى‏شود.همچنین هر آدمى به هر اندازه عقده و غیظ و خشم داشته باشد،وقتى که در مقابل طرف قرار مى‏گیرد،به هر اندازه که احساس پیروزى در خود و ضعف در طرف مقابل کند از عقده‏اش کاسته مى‏شود،چون احساس قدرت در خودش مى‏کند و احساس ضعف در طرف دیگر،و این از عقده مى‏کاهد،و به هر اندازه که در خودش احساس ضعف کند و در طرف احساس پیروزى،مرتب بر عقده و خشمش افزوده مى‏شود.
کفار در مقابل پیغمبر اکرم دچار چنین حالتى بودند.هر روز مى‏دیدند نسبت به روز قبل یک چیزى اینها به اصطلاح باختند و پیغمبر برده است،یعنى مى‏دیدند که مردم به سوى پیغمبر گرایش دارند و از گروه اینها دور مى‏شوند.بعلاوه وقتى در مقابل یگانه ابزار پیغمبر اکرم که قرآن مجید بود قرار مى‏گرفتند دنبال یک عیب و عیبجویى بودند،ببینند آیا مى‏توانند جایى از آن را عیب بگیرند،بگویند فلان چیز اگر خیلى زیباست استثنایى است؟مى‏دیدند هر آیه‏اى که نازل مى‏شود از آیه قبل جذابتر و شیرین‏تر و زیباتر است.این بود که وقتى آیات قرآن را مى‏شنیدند،همان احساس لطافت و فصاحت و زیبایى و علو،مساوى بود با بالا رفتن درجه خشم آنها.در همان حالى که آیات قرآن را گوش مى‏کردند و چشمهایشان به پیغمبر بود(گوشهایشان آواز پیغمبر را مى‏شنید که آیات قرآن را مى‏خواند و چشمهایشان به صورت پیغمبر نگاه مى‏کرد)آنچنان خشم بر خشم اینها افزوده مى‏شد که مى‏خواستند با چشمهایشان پیغمبر را بکوبند،مثل اینکه مى‏گوییم فلان کس با چشمهایش مى‏خواهد من را تیر بزند.
اغلب مفسرین آیه را این طور تفسیر کرده‏اند،یعنى کنایه است. و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر یعنى اینها وقتى که چشمشان به صورت توست و گوشهایشان به آواز تو، و تو دارى قرآن را مى‏خوانى،آنچنان خشم بر خشمشان مى‏افزاید که با چشمهایشان مى‏خواهند تو را تیر بزنند.آن وقت مفاد آیه صرفا کنایه است از کمال و شدت خشمى که مخالفین دارند. انسان وقتى که چنین خشمى گرفت و هیچ توجیه و منطقى براى خودش پیدا نکرد،دست به یک تهمتهاى احمقانه مى‏زند که رهایش کنید،یک آدم جن‏زده و دیوانه است،آدمهاى جن‏زده و دیوانه گاهى یک کارهاى خارق العاده‏اى انجام مى‏دهند: و یقولون انه لمجنون .
حال جواب قرآن چیست؟مى‏گوید:کار جن و شیطان که نمى‏تواند اثرش بیدارى جهان باشد. (جواب را ببینید،عجیب است.)قرآن نمى‏گوید: و ما هو الا من رب العالمین چون در این صورت صرفا یک مدعا بود،آنها مى‏گفتند که آنچه این مى‏گوید القاء شیاطین است،قرآن ممکن بود جواب بدهد خیر،القاء خداست.بلکه معیار را ذکر مى‏کند،براى آن چیزى که از ناحیه خداست‏یا از ناحیه جن و شیطان باشد.آنچه که از ناحیه خداست آن چیزى است که در جهت‏خیر و صلاح و هدایت مردم و در جهت ذکر یعنى یادآورى و تنبه و بیدارى مردم آنهم بیدارى جهانیان است نه بیدارى یک قوم خاص.تو مى‏گویى از ناحیه شیطان و جن است.مگر مى‏تواند یک چیزى از ناحیه جن و شیطان باشد ولى اثرش بیدارى بشر و بیدارى همه جهان باشد؟پس به این ما هو الا ذکر للعالمین ضمنا برهان اقامه شده است بر اینکه ادعاى شما چگونه باطل است.
تفسیر دوم
ولى بعضى دیگر از مفسرین-که این نظر اخیرا خیلى رایج ‏شده است-گفته‏اند آیه کنایه نیست، بلکه یک جمله صریح است، کنایه از شدت خشم نیست، بلکه بیان یک واقعیت است و آن واقعیت این است که در میان آنها افرادى بودند که به اصطلاح شور چشم بودند و چشم زخم مى‏زدند،و شخصى بود که در میان آنها به این جهت معروف بود که به اصطلاح چشمهایش شور است و هر چه را که ببیند و نگاه کند، بالخصوص اگر به نظر اعجاب نگاه کند، آفتى به آن شى‏ء یا شخص مى‏رسد. اینها فکر کردند که بهترین راه مبارزه با پیغمبر این است که ما پیغمبر را از بین ببریم بدون آنکه مسؤولیتى در مقابل بنى‏هاشم متوجه ما بشود،چون مى‏دانستند بنى‏هاشم-اعم از آنها که مسلمان بودند یا نبودند-و به طور کلى عرب براى مساله خونخواهى قبیله‏اى به اعتبار وحدت قبیله اهمیت قائل است، یعنى اگر اینها مى‏خواستند پیغمبر را بکشند،همان ابو لهب که دشمن پیغمبر بود ممکن بود که بعد به خونخواهى برخیزد به اعتبار اینکه او فردى از قبیله است.گفتند:یک کار ما مى‏توانیم درباره پیغمبر بکنیم،پیغمبر را از بین ببریم بدون اینکه قاتل شناخته بشود،و آن این است که از وجود آن شخص استفاده کنیم،غافل از اینکه یک پیغمبر خدا را که دیگر نمى‏شود با چنین کارها از بین برد. و ان یکاد الذین کفروا نزدیک بود که اینها چنین کارى بکنند،یعنى اگر نبود عنایت الهى،اینها با این وسیله تو را از بین برده بودند.حال اگراین مطلب دوم باشد،آن وقت معنایش این است که قرآن تلویحا مساله چشم زخم را تایید کرده است،و این خود یک مساله‏اى است که آیا چشم زخم حقیقت است‏یا حقیقت نیست؟
مساله چشم زخم
چشم زخم اگر هم حقیقت باشد به این معناى رایج امروز در میان ما-بالاخص در میان طبقه نسوان که فکر مى‏کنند همه مردم چشمشان شور است-قطعا نیست. همان کفار جاهلیت هم به چنین چیزى قائل نبودند، بلکه معتقد بودند که یک نفر وجود دارد و احیانا در یک شهر ممکن است‏یک نفر یا دو نفر وجود داشته باشند که چنین خاصیتى در نگاه و نظر آنها باشد. پس قطعا به این شکل که همه مردم داراى چشم شور هستند و همه مردم به اصطلاح نظر مى‏کنند، نیست.
دوم: اگر بعضى مردم داراى چنین خصلت و خاصیتى باشند، آیا آیه و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم خاصیت جلوگیرى از چشم زخم دارد؟ما تا حالا به مدرکى(حدیثى، جمله‏اى)برخورد نکرده‏ایم که دلالت کند و بگوید از این آیه براى چشم زخم استفاده کنید. اینکه چشم زخم حقیقت است‏یا نه،یک مساله است و اینکه این آیه براى دفع چشم زخم باشد مساله دیگرى است.

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:25 ب.ظ به این سوال جواب داده است.
پیوند همیشگی پاسخ
با عرض سلام خدمت دوستان گرامی ، هستی ام عضو جدید سایت دوستان لطفا کلمه به کلمه این آیه را خودتون در اینترنت ترجمه کنید ، اصلا چشم زخم وجود ندارد ، کلمه لیزلقونک به معنی لغزش هست نه چشم زخم ، لطفا از ابتدای سوره قلم را مطالعه کنید . متشکرم برای همه دوستان ثروت و شادمانی و سلامتی را آرزومندم .
hastierfavian در تاریخ 22 تیر ماه سال 1394 در ساعت 05:50 ب.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
چرا این قدر در روایات و قرآن به عبادت قبل از طلوع و غروب آفتاب تأکید شده؟ مگر این دو وقت چه خصوصیتی دارند؟
چرا حضرت علی اصغر(ع) که در همان کودکی شهید شدند مقامی بالا در نزد خدای سبحان دارند ولی مثل ما آن توفیق را نداشتیم که در کودکی شهید شویم تا آن مقام را داشته باشیم، آیا این مسأله با عدالت خداوند قابل توضیح است یعنی چرا کودکی در قنداق به آن مقام برسد ولی من چنین توفیقی نداشته باشم؟
در چندین سال پیش برای مکانی صیغه وقف مسجد خوانده اند؛ ولی الان بدون استفاده و خراب شده است. جمعی از افراد مؤمن و نیکوکار که می خواهند این مسجد را دوباره از نو بسازند، تصمیم دارند که از کنار مسجد چند متری را به جاده اختصاص دهند و در عوض از پشت مسجد چند متر را به جای آن بگیرند. این کار به لحاظ شرعی مشکل دارد یا نه؟
این چه جور دینی است که اجازه کتک زدن زنان را به شوهرانش داده است( با توجه به آیه 34 سوره نسا) اگر دستور قتل زنان را به شوهرانش می داد، دیگه کامل می شد که لابد آن را هم داده است.
حکم کپی از روی کتابهای علمی و درسی خارجی که کمیاب و گران هستند و در آن قید شده کپی ممنوع است،چیست؟( آیه ا... بهجت و مکارم شیرازی)

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed