جستجوجستجو

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    مکلف و مقلد( هر دو به کسر لام) با مکلف و مقلد( هر دو به فتح لام) از نظر معنا چه تفاوتی دارند؟
ویرایش
پیوند همیشگی پاسخ
مکلف(به فتح لام)یعنی مخاطب تکلیف.وتکلیف خطاب شارع به انجام دادن یا ترک کاری ویا تخییر بین آن دو است لذا نقطه مقابل آن یعنی مکلف(به کسر لام) همان شارع است
مقلد(به کسر لام) یعنی کس که التزام قلبی بر عمل به فتوای مجتهد دارد .وعلت کار برد این اصطلاح این جهت است که مقلد مسئولیت اعمال خود را به گردن کسی می اندازد که ازاو تقلیید میکند.لذا مقلد(به فتح لام) همان مجتهد است
سید محمود هاشمی شاهرودی،فرهنگ فقه،ج 2،ص580و609

برگرفته از پرسمان





پرسش های مرتبط:
در خصوص مسأله خمس به نظر بنده جواب شما چندان جواب عقل پسند نبود لذا ضروری است با استناد به دلایل قانع کننده پاسخ مطرح گردد. در خصوص خمس: 1- با نگاهی به تاریخ قبل و همزمان با ظهور اسلام مشخص می گردد که همه حکومتهای حاکم وقت، از مردم مالیات دریافت می کرده اند یعنی شرع مبین اسلام با وجود قانون مالیات خمس را وضع نمود یعنی با آگاهی از وجود مالیات دستور خمس نازل شد و چون دو مسأله جدا از هم هستند لذا در دستور مربوط به خمس و یا حتی بعد و قبل از آن خدواند مالیات را نقض نکرده و چنین دستوری در قرآن نیامده است. 2- مدیریت مصرف خمس با علمای اسلام در حوزه های دینی است اگر قانون خمس را کن لم یکن کنند و حوزه از حکومت بودجه بگیرد وابسته به حکومت شده و به عنوان مواجب بگیر از دولت، به مرور زمان حوزه به جای ناظر دینی و عدالت محور بر عملکرد دولتها، به راحتی از کنار تخلفات دولتمردان خواهد گذشت مثل روابط دولتهای عربی و حوزه های دینی آنها. برای مثال در آغاز انقلاب اسلامی گروهی از روحانیون پیشنهاد دادند که دولت جمهوری اسلامی باید برای حوزه های علمیه بودجه قرار دهد که امام(ره) با این مسأله مخالفت نمودند و اجازه ندادن که ریالی چنین بودجه ای مصوب شود. 3- با فرض برداشتن قانون خمس و اینکه حکومت اسلامی باید بودجه حوزه را تأمین نماید، در اثر مرور زمان این دستور الهی به فراموشی سپرده می شود و فرزندان چنین دستوری را از پداران خود نخواهند آموخت و اگر حکومت اسلامی بر کنار و هر نوع حکومت دیگری حاکم شود و نخواهد به حوزه بودجه ای اختصاص دهد، هم دستور دین به فراموشی سپرده شده و احیا آن ناممکن خواهد بود و هم حکومت غیر دینی ریالی از حوزه دینی حمایت نخواهد کرد آن وقت باید فاتحه دین و حوزه را خواند.
مرگ چیست و با توجه به دو بعد انسان 1- جسمانی 2- روحانی، آیا مرگ تنها جسمانی است یا هر دو بعد انسان را شامل می شود؟ اگر هر دو بعد انسان را شامل می شود با توجه به اینکه خداوند فرمود که من از روح خود در انسان دمیدم آیا روحی که از ناحیه خداوند است هم می میرد؟
یک سوال در مورد یوسف پیامبر(ع) ذهنم را به خودش مشغول کرده است و آن ایه 42 سوره مبارکه یوسف است. در ترجمه آیه آمده است که وقتی که یوسف(ع) خواب آن دو زندانی را تعریف کرد، به آن زندانیی که می دانست کشته نخواهد شد، گفت که مرا نزد مولای خود یاد کن. اگر اینچنین باشد که یوسف(ع) در این لحظه از یاد خدا غافل شده است، این مصداق بارز غفلت است و با مقام معصومیت آن نبی خدا در تضاد کامل است. همان گونه هم که در فیلم یوسف پیامبر، این اشکال جدی وارد است که چرا باید یک پیغمبر با مقام عصمت، از یاد خدا غافل شود و از آن چنین توبه و انابه کند و به خاطر همین غفلت هم، خداوند چند سال دیگر به مدت زندانی شدن آن حضرت بیافزاید. خواستم که نظر دوستان را در این مورد بدانم. آیا فهم من از مسأله عصمت غلط و اشتباه است. آیا آن کار حضرت یوسف(ع)، به گونه ای ترک اولی بوده مثل ترک اولای یونس پیامبر و یا اصلا به نظر دوستان می شود این گونه کارهایی که از برخی پیامبران معصوم که بنده به عنوان یک شیعه و همه شیعیان به رسالت تمامی پیامبران اعتقاد داریم و هیچ گونه شک و تردیدی هم نداریم و به همه آنها درود می فرستیم، از پیغمبران سر زده است را به وسیله ترک اولی توجیه کرد؟ ترک اولی واقعا به چه معناست؟ اگر نظر آقای جوادی آملی را در مورد آن آیه هم ذکر کنید، سپاسگذار خواهم بود.
سخن برای گفتن زیاد است اما فعلاً به این مطالب اشاره می کنم. در خصوص تهمتی که به بنده زدید که گفتید به حضرت امام رضوان الله تعالی علیه تهمت زدم. جمله شما این بود:
در مورد این کلام شما که حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) در سخنرانی خود در پاریس فرموده اند که الگوی ایشان در حکومت, عمر است این حرف دروغی بزرگ و افتراء بر آن بزرگوار است که به هیچ وجه صحت ندارد. خوب است شما کمی تحقیق داشته باشید و اگر هم حرفی را نقل می کنید از این به بعد سعی کنید با مدرک معتبر باشد تا خدای نکرده گرفتار تهمت و افتراء نشوید.

شما چرا تهمت زدید.لا اقل سند می خواستید تا برایتان ذکر کنم.قبل از انکه بنده دروغگو باشم یا نه باید از بنده سند می خواستید که در زیر برایتان آوردم.
باکی نیست شما را می بخشم و به آوردن سند سخن امام (ره) می پردازم.
همانطور که می دانید یکسری از سخنرانی های ایشان که قبل از انقلاب ایراد شده و اکثراً در پاریس بوده در سه جلد تحت عنوان کوثر گردآوری شده است.
در جلد دوم-چاپ دوم کتاب به سال 73 در صفحه ی 53 کتاب :
و ما هم حکومت خودمان را نشان دهیم-آن حکومتی که ما می خواهیم.آن حکومتی که ما می خواهیم مصداقش یکی خود پیغمبر اکرم است که حاکم بود.ما بنا ست رؤسا را بگیریم،رؤسا را نظر بکنیم،سیره ی رؤسا را نظر بکنیم،یکی از آنهاه حضرت امیر بود؛یکی هم عمر بود. ما ببینیم اینها مثل عمر هم هستند؟!
شناسنامه ی سخنرانی:
سخنرانی شماره 51
زمان:
8 آبان 1357 ه.ش/27 ذیقعده 1398 ه.ق/30اکتبر 1978 م.
مکان:
فرانسه/نوفل لوشاتو
مناسبت:
ادامه ی تبلیغات ابر قدرتها علیه اسلام روحانیت و استمرار قیام در ایران
عنوان:
شیوه ی حکومت پیغمبر اکرم و مبارزات ائمه و روحانیت شیعه علیه حکام جور.
حضار:
جمعی از دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج کشور.
ناشر این کتاب:
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) است.
حتماً این سخنرانی در صحیفه نور هم مندرج است. جلد 4 صحیفه نور صفحه 220 به تاریخ 8 آبانماه سال 57.
حال چه کسی تهمت میزند بنده یا شما که ملبس به لباس روحانیت هستید؟!
قدری تقوا داشته باشید آقا؟!
جالب است که در همین کتاب حضرت امام رضوان الله در خصوص ورود عمر و غلامش به مصر از نمونه های عالی حاکمان در حکومت اسلامی یاد کرده و در کنار این مثال داستان محاکمه ی امیرالمومنین و آن فرد یهودی که درباره یک زره بود و داستان اینکه هر فرد غیر از اهل مدینه که به مسجد پیغمبر وارد می شد و نمی توانست ایشان را از غیر تشخیص دهد به واسطه ی اینکه دور هم می نشستند و پیامبر خود را با سایر مومنین یکسان میدید می آورد.
خدا کند که ما از اهل هدایت باشیم.
والسلام.
امام صادق(ع) ‌می‌فرماید: « لا تتفأل بالقرآن‌»(کافی‌، ج 2، ص 629.) از طرفی پیامبر(ص) می‌فرمایند: « هر گاه اراده نمودی بوسیله کتاب خدا استخاره و تفأل‌نمایی بگو: اللهم تفألت بکتابک‌...»(بحار، ج 88، ص 241.)؛ بین این دو ظاهراً تناقض به نظر می‌رسد، توضیح دهید؟

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه

 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed