ارتباط با ما
راهنما
ثبت آگهی رایگان
آگهی
آگهی های من
شاید بخواهم شاید بتوانم
مجله
پرسشکده
  سلام کاربر میهمان، خوش آمدید! جمعه، 30 آبان سال 1393
جستجوجستجو

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد
پیوند همیشگی پرسش می خوام یه چلی نشینی برای برآورده شدن حاجات با توسل به زیارت امین الله و عاشورا با صد لعن و صد سلام و خواندن دعای علقمه شروع کنم، خوبه؟ تاثیر گذار هست؟ فقط یه مشکل هست. اونم صد لعن و صد سلامه. راه آسونتری برای انجام این صد بارها نیست؟ شنیدم یکی از معصومین یه راه کاری گفته.

کلیدواژه
چله نشینی
، زیارت امین الله
، زیارت عاشورا
، پرسش و پاسخ دینی
، پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 03:50 ق.ظ این سوال را پرسیده است.
تعداد بازدید: 2090
گزارش تخلف
 
پرسشکده > مذهب

من پاسخ بهتری دارم !
پیوند همیشگی پاسخ 
صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا لازم نیست در یک مجلس به جا آورده شود، بلکه می توان آن را با فاصله و به تدریج در طول روز خواند، یعنی می توان مثلا صبح زیارت عاشورا را شروع کرد وقتی به لعن زیارت رسیدیم، صد لعن را می توان در طول روز به تدریج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نیز با فاصله و به تدریج می توان انجام داد و بعد از سلام، بقیه زیارت را خوانده و در پایان دو رکعت نماز زیارت به جای آوریم. در روایتی راهی آسان تر برای خواندن زیارت عاشورا وارد شده و آن این است که: شروع به خواندن زیارت عاشورا می کنیم، وقتی به لعن رسیدیم، لعن را می خوانیم تا به جمله H}«اللهم العنهم جمیعا»{H می رسیم و فقط همین جمله را صد بار می گوئیم. وقتی به سلام رسیدیم، سلام را می گوئیم تا به جمله H}«السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» {Hمی رسیم و تنها این جمله را صد بار می گوئیم و بعد بقیه زیارت را می خوانیم. به هر حال اگر نذر شما با صیغه شرعی خوانده شد باید صد لعن و صد سلام را بخوانید چون جزء زیارت است و اگر در وقت نذر نیتتان این نبوده که صد لعن و سلام به دنبال هم خوانده شود می توانید آن را با فاصله به جا آورید هر چند تا شب طول بکشد.



در فرهنگ اسلامى عدد چهل (اربعین) جایگاه ویژه اى دارد. چله نشینى براى رفع حاجات، حفظ کردن چهل حدیث، اخلاص چهل صباح، کمال عقل در چهل سالگى، دعا براى چهل مؤمن، از این نمونه هاست.
به عدد چهل در روایات توجه و عنایت خاصی شده است. در قرآن کریم مدت خلوت حضرت موسی(ع) را در کوه طور با خداوند چهل روز ذکر می کند: «و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشرفتم میقات ربه اربعین لیله» V}(اعراف، آیه 142). {V
در روایات آمده است: «من خلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه؛ هر کس خود را چهل روز برای خداوند خالص و پاک گرداند، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می سازد V}(عیون اخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص 85). {Vو نیز در حدیثی دیگر می فرماید: «هر کس برای نفع امت من چهل حدیث حفظ کند، خداوند او را در روز حساب فقیه و دانشمند بر می انگیزد» V} (میزان الحکمه ج4، ص 1931). انسان در چهل سالگی به کمال عقل می رسد: «اذا بلغ اربعین سنه فقد بلغ منتهاه» V} (خصال، ص 545){Vو خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید: «حتی اذا بلغ اشده و بلغ اربعین سنه قال رب اوزعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علی» V} (احقاف، آیه 15){V.در روایت آمده است: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجب له؛ هر کس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نماید، دعای او مستجاب می گردد» V}(عده الداعی، 128). {Vدر روایت داریم که در جریان تولد حضرت زهرای مرضیه(س) به امر الهی جبرئیل(ع) بر پیامبر(ص) نازل گردید و به ایشان گفت: چهل روز از حضرت خدیجه(س) کناره گیرد.حضرت در این مدت روزها روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمینه برای پیدایش و تولد حضرت فاطمه(س) فراهم گردد. همچنین همان طور درمورد برخی از ادعیه بر چهل مرتبه خواندن آن تاکید شده است . اما خصوصیت عدد چهل و اسرار نهفته در این عدد چیست , برای ما روشن نیست . البته چه بسا با توجه به ویژگی های انسان , تکرار ((چهل بار)) موجب یک ملکه ی معنوی و تعمیق یک رفتار پسندیده و قابلیت نزول فیض خاص خداوند می شود.

تاثیر عدد چهل در خودسازی:
یکی از کاربردهای مهم عدد چهل در چله نشینی و خودسازی است. منظور از چله و چله نشینی، آن است که انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به یاد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غیر ضروری و غیر لازم را که باعث پراکندگی خاطر و تفرقه فکر می گردد و در حد امکان ترک نماید و همه اندیشه و فکرش خداوند و یاد او و اطاعت او باشد به عدد چهل در روایات توجه و عنایت خاصی شده است. در قرآن کریم مدت خلوت حضرت موسی(ع) را در کوه طور با خداوند چهل روز ذکر می کند: «و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشرفتم میقات ربه اربعین لیله» V}(اعراف، آیه 142). {V
در روایات آمده است: «من خلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه؛ هر کس خود را چهل روز برای خداوند خالص و پاک گرداند، خداوند چشمه های حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می سازد V}(عیون اخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص 85). {V
انسان در چهل سالگی به کمال عقل می رسد: «اذا بلغ اربعین سنه فقد بلغ منتهاه» V} (خصال، ص 545){V
و خداوند در قرآن کریم در این باره می فرماید: «حتی اذا بلغ اشده و بلغ اربعین سنه قال رب اوزعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علی» V} (احقاف، آیه 15){V.
در روایت آمده است: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجب له؛ هر کس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نماید، دعای او مستجاب می گردد» V}(عده الداعی، 128). {V
چله نشینی به این معناست که انسان در مدت چهل روز کمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعی بلیغ در ترک گناهان و دوری از محرمات الهی داشته باشد و در این مدت با یاد الهی وذکر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبریز سازد و زمینه تابش انوار الهی و درخشش آفتاب فطرت را در درون خویش فراهم آورد.
در روایت داریم که در جریان تولد حضرت زهرای مرضیه(س) به امر الهی جبرئیل(ع) بر پیامبر(ص) نازل گردید و به ایشان گفت: چهل روز از حضرت خدیجه(س) کناره گیرد.
حضرت در این مدت روزها روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمینه برای پیدایش و تولد حضرت فاطمه(س) فراهم گردد. آثار چله نشینی بستگی کامل به زمینه های موجود در انسان و اراده و توجه و همت و اخلاص او دارد که به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولی به هر حال در این مدت، قلب انسان نورانی و با صفا می گردد و مطالب ظریف و عالی معنوی و معارف دین را بهتر و عمیقتر می فهمد و درک می کند و زمینه برای عروج معنوی و تعالی روح انسان فراهم می گردد. البته انسان باید توجه داشته باشد که به دام انسان های فریبکار و بی بهره از معنویت که ادعای معنویت و درویشی دارند ولی هیچ نصیبی از صفا و معنویت ندارند گرفتار نشود و نیز از زیاده روی و فشار بی مورد و عبادات سنگین و روزه های پی در پی خودداری کرد و بهتر این است برنامه با راهنمایی انسانی راه رفته و پخته و قابل اعتماد صورت گیرد تا در این راه دچار افراط و تفریط نگردد و بار زیادی بر نفس خود بار نکند.
تذکر این نکته لازم است که معنای چله نشینی بریدن از مردم و شانه خالی کردن از مسؤولیت های اجتماعی و شرعی و انسانی نمی باشد و مهم این است که انسان در میان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نماید و بر خود مسلط باشد چون گاهی خدمت به مردم و گشودن گرهی از کار آنها و گرفتن دست انسانی درمانده و بیچاره اثرش از ده ها چله نشینی بیشتر و عمیقتر است.
در راه بندگی خدا هیچ عنصری مانند عمل به واجبات الهی و دوری از محرمات نقش آفرین نمی باشد و در سلوک راه بندگی نماز و توجه به آن و اهمیت دادن به آن نقش ویژه ای دارد.

برگرفته از پرسمان


پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 03:50 ق.ظ به این سوال جواب داده است.
گزارش تخلف


پرسش های مرتبط:
در بعضی قسمتهای زیارت عاشورا گفته شده باید اون قسمت صد مرتبه خوانده شود، آیا حتما باید صد مرتبه بخونیم یا بدون صد مرتبه خواندن هم ثواب لازم رو می بریم...
آنچه بیشتر برایم سؤال انگیز بود: 1- این فرموده حضرت امام(ره) : سوم آنکه ضرر و نفعی ندارد؛ ... مثل حساب و هندسه و هیئت و امثال آن ... حتی الامکان اشتغا...
برای شروع زندگی منزلی اجاره کرده ام تا بعد از مراسم عروسی با همسرم به آنجا برویم، بعضی از وسایل مثل اسباب اتاق خودم در خانه پدری رو مایلم به خونه خودم...
در مورد سند زیارت عاشورا و کسانی که در این زیارت مقدس لعن می شوند و کسانی که سلام داده می شوند، توضیح می خواستم.
یکی از ادعاهای معجزات علمی قرآن این است که در قرآن از نظریه بیگ بنگ (بیگ بنگ چیست؟) صحبت شده است. البته پیشتر در دو نوشتار قرآن و پیدایش جهان، قضیه پد...


 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed