جستجوجستجو

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    آیا گرفتن وام ازدواج از صندوق مهر امام رضا(ع) جایز است و سودی که به آن تعلق دارد چه حکمی دارد و در صورت نیاز به وام چطور و گرفتن وام برای امور دیگر از بانکهای دولتی چطور است؟ آیا به ربا نمی افتیم؟
ویرایش
پیوند همیشگی پاسخ
دوست عزیز در مورد سوال اولتان اولا باید بدانید که منظور از سود وامی که از صندوق مهر رضا می گیرید، در اصطلاح بانکی از آن به عنوان کارمزد یاد می کنند که از نظر مراجع حکم دریافت آن به بیان زیر است:
T}آیات عظام امام، خامنه‏اى، فاضل، مکارم و نورى:{T گرفتن بهره وام - زیاد باشد یا کم - حرام است؛ هر چند به اسم کارمزد باشد. اما اگر آنچه گرفته مى‏شود، در حقیقت براى مخارج صندوق و حقوق کارمندان باشد (به مقدار متعارف)، با توافق دو طرف اشکال ندارد.V}امام، استفتاءات ج 2، قرض، س 39 ؛ آیت‏الله خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات،س 1786؛ آیت‏الله مکارم، استفتاءات، ج 1، س 665 و توضیح‏المسائل، م 427 ؛ آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1088 ؛ آیت‏الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 576.{V T}آیات عظام بهجت، تبریزى، سیستانى، صافى و وحید:{T گرفتن کارمزد حرام است؛ هر چند آنچه که گرفته مى‏شود، در حقیقت براى مخارج صندوق و حقوق کارمندان باشد.V}آیت‏الله تبریزى، استفتاءات، س 1266؛ آیت‏الله صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1285.{V
اما در مورد وامهایی که از بانکهای دیگر دریافت می کنید باید بدانیدکه، قوانین بانکداری در نظام جمهوری اسلامی، براساس یکی از عقود شرعی با تصویب نمایندگان مجلس و تحت نظارت و تأیید شواری نگهبان تدوین گشته است. از این رو اگر بانک‏ها مطابق قانون مصوب عمل کنند، وام‏ها و سود سپرده‏گذاری مشتریان، دچار ربا و حرام نمی‏گردد؛ ولی متأسفانه برخی از مسؤولان بانک‏ها، بدون توجه به قانون و یا براساس اسناد و فاکتورهای جعلی، عمل می‏کنند و مشتریان نیز از مسائل آن آگاهی ندارند. از این رو سپرده و وام‏ها، ربوی و حرام می‏شود. در این راستا تبیین چند اصطلاح ضروری می‏نماید: T}1. سود سپرده‏گذاری:{T ماهیت سپرده‏گذاری آن است که مشتری، پول خود را برای سرمایه‏گذاری به صورت سپرده کوتاه یا بلند مدت، نزد بانک می‏گذارد و بانک را طبق قراردادی وکیل می‏کند تا آن را در معاملاتی به کار گیرد. در این صورت عملیات بانکی بدون ربا است و سود حاصل از این معاملات، به سپرده‏گذار تعلق دارد. تنها بانک از محل این سود، حق وکالت دریافت می‏کند. T}2. قرض الحسنه:{T هر سودی که از حساب قرض الحسنه - اعم از جاری و پس انداز - به دست می‏آید، متعلق به بانک است و سودی به قرض دهنده تعلق نمی‏گیرد؛ مگر اینکه بانک برای تشویق مشتریان جوایزی اهدا کند. T}3. وام بانکی:{T بانک براساس یکی از عقود شرعی (مانند جعاله، شرکت، مضاربه و...)، به مشتری وام می‏دهد و در این معامله سودی دریافت می‏کند. البته بانک گاهی وامی به صورت قرض الحسنه به مشتری می‏دهد و در ازای آن سود دریافت نمی‏کند؛ بلکه از مشتری کارمزد می‏گیرد که حکم آن در متن بیان شده است. بر اساس فتوای بسیاری از مراجع مانند مقام معظم رهبری اگر بانک براساس یکی از عقود اسلامی مانند مضاربه با رعایت همه ضوابط کار می کند و سهمی از سودی که برد به صورت کسر مشاع یعنی یکْ دوم یا یکْ سوم و مانند آن به صاحبان پول می دهد اشکال ندارد و اگر فعلا ماهیانه به صورت علی الحساب مبلغی می دهد و در آخر سال به طور دقیق کم و زیاد آن را محاسبه می نماید اشکال ندارد اما اگر پول را به عنوان قرض بگیرد و ماهانه یا سالیانه سودی به صاحب پول بدهد حرام است. گفتنی است که آیت اللّه بهجت و آیت اللّه وحید خراسانی، به طور کلی با شیوه کنونی عملیات بانکی مخالف بوده و معتقدند: هر کس می‏خواهد پول خود را به عنوان سرمایه گذاری به بانک بسپارد یا از بانک وام دریافت کند، لازم است خودش با بانک، به مبلغ مورد تقاضای خود معامله شرعی انجام دهد و در ضمن آن، وام را شرط کند.

برگرفته از پرسمان





پرسش های مرتبط:
آیا وام گرفتن از بانک در صورتی که در آن شرط سود شده باشد یا پولی به صورت سپرده گذاشته شود و سود به آن تعلق گیرد، رباست و حرام محسوب می شود و تا چند در صد سود حلال است؟
در احکام با حکمی به نام الجمع بین الفاطمیتین بر می خوریم. که پایه آن حدیثی از امام صادق(ع) است که فرمودند برای تو جایز نیست که 2 تن از فرزندان حضرت زهرا(س) را به همسری بگیری چون ایشان از این کار ناراحت می شوند. 1. آیا این کار کراهت دارد؟ 2. اگر این حدیث صحیح است سوال بنده این است که حضرت زهرا(س) چرا باید ناراحت شوند؟ مگر ازدواج که این همه در روایات به آن توصیه شده چه ایرادی دارد و در ضمن برای کسی که تمکن مالی دارد و می تواند همسر دوم بگیرد چه ایرادی دارد که یکی از دختران آن بزرگوار را به همسری بگیرد و تحت پوشش خود بگیرد؟ لطفا توضیح دهید که علت ناراحتی ایشان از این عمل چیست؟
در هنگام محاسبه خمس در سررسید سال خمسی، نحوه محاسبه خمس وام و اقساط آن چگونه است؟ آیا اگر میزان سرمایه در سررسید سال خمسی از مجموع باقی مانده وامها کمتر باشد(یعنی میزانی که قرض داریم از میزان سرمایه ما بیشتر است) در این شرایط خمس تعلق می گیرد(با توجه به این که هدف گرفتن وامها تهییه مسکن است اما ممکن است صرف امور دیگری هم بشود).
علمای ما به استناد به یکی از روایات معصومین(ع) می گویند که فایده امام غایب مثل فایده خورشید که پشت ابر هست، است ولی به چنین تشبیه چندین اشکالات وارد هست:
۱) خورشید وجودش در نزد همه مردم مسلّم هست، ولی امام قائم چنین نیست.
۲) خورشید را همه کس دیده و حس کرده است، ولی امام قائم چنین نیست.
۳) وجود آفتاب برهاناً بر همه اشیا ارضی مقدم است، ولی امام قائم چنین نیست.
۴) خورشید در پشت ابر محسوس هست، چنانچه تشخیص روز و شب به هر اندازه که آفتاب در پشت ابر ضخیم باشد آسان هست، ولی امام قائم چنین نیست.
۵) دوام خورشید در پشت ابر اندک هست و گرنه با همه روشنی که دارد اگر صد سال مثلاً در استتار باشد که هیچ کس او را نبیند، حتماً آن را منکر می شوند و تصور می رود که نابود شده باشد و معتقدین به امام قائم این حقیقت را درباره او قائل نیستند.
۶) اگر خورشید را در یک نقطه جهان که ابر آن را پوشانیده باشد، نبینند باری در نقاط دیگر چهان دیده می شود و امام قائم چنین نیست.
۷) منافع خورشید از قبیل گرم کردن کرات تابعه و پرورانیدن نباتات و حیوانات و معادن و جزر و مد دریاها و گردش سیارات و سایر منافع بی شمار آن به علت چند ساعت و چند روزی که در پشت ابر است از موجودات قطع نمی شود و فقط ممکن از چندی رویت نشود، اما امام قائم چنین نیست.
۸) اما منافعی که مربوط به امام است از احیا معالم دین و اماته بدعتها و رد خرافات و شبهات و هدایت مردم و بیان احکام و تشکیل حکومت و ترویج اسلام و اقامه جهاد و اجرای حدود و اقامه جمعه و جماعت و جلوگیری از شرارت اشرار و نهی از منکرات هیچ یک در غیبت او صورت نمی گیرد و محرومیت مردم تنها از رویت نیست بلکه هیچ فایده ای از او متصور نیست و در اینجا عقل و وجدان و برهان بهترین گواه هست، پس تشبیه غیبت امام به استتار شمس تناسبی ندارد.
لطفاً به این شبهات پاسخ کامل و قانع کننده ای برای بنده ذکر کنید.
سوال بنده در رابطه با یک مورد خاص، برای ازدواج با طرف مقابلی که نمی دانیم کیست باید چه کنیم به من گفته اند طالع بینی و ستاره چینی کنید که آیا به هم می خورید یا خیر؟ آیا از نظر اسلام طالع بینی واقعیت دارد و صحت کامل بر درست بودن آن یا الکی است که طرف دعانویس طالع بینی می کند؟ اولا بنده از نظر اسلام و شما چه کنم، به این حرفها گوش دهم؟ جامع و کامل درباره دعا نویس که آیا خوب است، پیش دعا نویس برویم، طالع بینی و ستاره چینی، فال قهوه رمال، بخت بسته آیا داریم کسی که خواستگار ندارد، بخت بسته است و باید چه کند، سحر و جادو که آیا کسی می تواند سحر و جادو کند برای کسی توضیح دهید.

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه

 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed