سلام کاربر میهمان، خوش آمدید! جمعه، 3 مرداد سال 1393
جستجوجستجو
زندگی لاپلاسی

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد
پیوند همیشگی پرسش می خواستم بدونم آیا دل به دل راه دارد؟ مثلا من قلبا به کسی علاقه دارم و به کسی نگفتم، می خوام بدونم آیا ممکنه اون طرفم این حس منو درک کنه یعنی دل ها به هم راه دارند؟

کلیدواژه
علاقه به دیگران
، علاقه دو طرفه
، پرسش و پاسخ دینی
، پرسمان

پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 10:30 ب.ظ این سوال را پرسیده است.
تعداد بازدید: 4593
گزارش تخلف
 
پرسشکده > مذهب

من پاسخ بهتری دارم !
پیوند همیشگی پاسخ درباره نکته‌ای که بیان کرده‌اید روایات متعددی از ائمه طاهرین (علیهم السلام) به دست ما رسیده است. مجموعه‌ای از این روایات را می‌توان در کتاب میزان الحکمه، ج1، ص 49 و 50 (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی) مشاهده کرد. در این جا برخی از این روایات را می‌آوریم.
«شخصی از امام صادق (ع) پرسید: اگر کسی به من بگوید که مرا دوست دارد، من از کجا به صحت گفته او پی ببرم؟ امام صادق (ع) فرمودند: به قلبت نگاه کن، پس اگر تو او را دوست داری، او هم تو را دوست دارد. همچنین امام باقر (ع) فرمودند: به محبت برادر دینی‌ات نسبت به خودت از طریق احساسی که نسبت به او در قلبت داری پی ببر. و امام هادی(ع) فرمودند: احساس دیگری نسبت به تو همانند احساسی است که تو نسبت به او داری. این مطلب درباره شناخت منزلت خودمان در پیشگاه خدا نیز صادق است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر کسی می‌خواهد بداند در پیشگاه پروردگار چه جایگاه و منزلتی دارد پس بنگرد و ببیند خدا در نزد او از چه جایگاهی برخوردار است (میزان الحکمه، ج 2، ص 225).



اگر علاقه شما به شخص مورد نظرتان از نوع علاقه به جنس مخالف و نامحرم باشد (چنانچه دختر هستید) توجهتان را به مطالب زیر جلب می کنیم:
نیازهای عاطفی و غرایز دیگر در ایام جوانی, آدمی را به سوی ((دوست داشتن و عشق ورزیدن)) سوق می دهد که البته این یک امر طبیعی و غریزی است و کمتر می توان راهی برای گریز از آن پیدا کرد. آنچه در این مقوله اهمیت دارد, کنترل عقلایی بر احساسات و پرهیز از مخاطراتی است که ممکن است فرد را به گرفتاری های مختلف روحی و جسمی دچار سازد. ((دوست داشتن و عشق ورزیدن)) حق شماست, ولی اگر این حق از مسیر معین, مشخص و صحیح استیفا نشود, ممکن است عوارض نامطلوبی را برای انسان ایجاد کند. شما خوب می دانید جاذبه ی بین دو جنس مخالف (زن و مرد) بسیار فراوان است; مخصوصا در سنین جوانی, که این جاذبه و حساسیت در اوج خود می باشد, در نتیجه هر چند جوان بخواهد رعایت مسایل شرعی و عرفی را در ارتباط با جنس مخالف بنماید, اما تمایلات نفسی و وسوسه های شیطانی قوی تر از آنند که انسان گرفتار خطرهای بزرگ نشود. به همین جهت عقل اقتضا می کند انسان خود را در معرض خطری که بسیاری از خوش باوران را گرفتار کرده قرار ندهد.
روشن است که هر فردی خود بهتر می تواند تشخیص دهد که کجا از مرز فراتر رفته است. ((بل الانسان علی نفسه بصیره ; آدمی بر نفس خود آگاه و بیناست)), V}(قیامت , آیه 14).{V
خواهر محترم در مورد این آقا ابتدا فکر کنید که آیا حاضر به خواستگاری نمودن غیر مستقیم از ایشان هستید یا نه؟ اگر در خود امکان این عمل را نمی بینید و یا امکان انجام آن وجود ندارد از نخ او خارج شوید و تمام ارتباط خارجی و ذهنی خود را قطع نمایید اما اگر در خود امکان خواستگاری غیر مستقیم را می بینید قبل از هر اقدامی فارغ از ارتباط و علاقه ی ایجاد شده در باره ی او به عنوان یک خواستگار تحقیق کنید و ببینید آیا او همان همسر مناسبی که در ذهنتان دارید هست یا نه ؟ اگر شرایط را دارا بود با فرستادن یک فرد یا دادن یک نامه یا ایمیل نظر او را در باره اصل ازدواج بدون معرفی خودتان جویا شوید همین یک سوال او را به واکنش وا داشته و در صدد خواستگاری بر می آید و الا خود بخود موضوع منتفی می شود .جهت تکمیل جواب شرایط همسر مناسب را در ادامه تقدیم می کنیم .
معیارها و ملاک هایی که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود دو نوع است .
الف . آنهایی که رکن و اساس اند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتما لازم اند.
ب . آنهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد.
ملاک های دسته اول عبارتند از:
1. تدین و دین دار بودن فرد. زیرا انسانی که دین ندارد هیچ ندارد انسان بی دین در حقیقت مرده ی متحرک است و کسی که پای بند به دین (که اصلی ترین مسأله زندگی است) نباشد هیچ تضمینی وجود ندارد که پای بند به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد. انسان دیندار هرگز نمی تواند با همسر بی دین کنار بیاید و با هم زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند.
2. اخلاق نیک داشتن که منظور داشتن صفات و خلق و خوهای پسندیده در نظر عقل و شرع است . در واقع اخلاق و دین دو ملاک و معیار اصلی در ازدواج و انتخاب همسر است .
اگر بخواهیم نمونه هایی از اخلاق خوب و بد را اشاره کنیم می توان موارد زیر را ذکر کرد.
الف . خوش زبانی و بدزبانی زبان ترجمان و بیانگر احوال درون است و زبان دریچه ای است از محتویات درون فرد, زبان انسان آینه ی دل اوست
ب . بزرگواری و حسادت
ج . خوش خلقی و کج خلقی
د. حق پذیری و لجاجت
3. شرافت و اصالت خانوادگی که منظور نجابت و پاکی خانواده است زیرا ازدواج دختر و پسر تنها پیوند و ترکیب دو فرد نیست بلکه پیوند دو خانواده است و نمی توان گفت من می خواهم با خود این فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده و فامیلش ندارم . زیرا این فرد شاخه ای است از این خانواده و از ریشه های همان درخت خانواده تغذیه کرده است و صفات اخلاقی , روحی عقل و جسمی آن خانواده را از راه وراثت و محیط و عادات به این فرد منتقل کرده است .
4. عقل ; در واقع همان نور افکنی است که جاده زندگی را روشن می کند و باید زن و شوهر برای اداره ی زندگی و تربیت فرزندان از نیروی عقل و فهم برخوردار باشند و رشد عقلی کافی پیدا کرده باشند همان طور که ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و کم عقل نهی فرموده اند.
5. تناسب , همتایی و کفو همدیگر بودن که از حساس ترین نکاتی است که باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد همتایی و تناسب از نظر و جنبه های مختلف مثل
الف . تدین و میزان پای بندی به دستورات شرع
ب . همتایی و هماهنگی فرهنگی و فکری
ج . همتایی اخلاقی و پای بندی به آداب اخلاقی
د. کفو همدیگر بودن از نظر تحصیلات علمی، منظور این است که از نظر تحصیلی فاصله خیلی زیاد بین زوجین نباشد مثلا ازدواج یک فرد با تحصیلات ابتدایی با فردی که کارشناسی دارد یا بیشتر توصیه نمی شود.
ه. تناسب در زیبایی
و. تناسب سنی
ز. تناسب مالی و سطح اقتصادی و...، منظور این است که یکی از خانواده فقیر و دیگری از خانواده ثروتمند نباشد.
ملاک ها و معیار و مسائل دیگری که بیشتر مربوط به سلیقه و موقعیت افراد دارد. در دسته ی دوم قرار می گیرد و می توان از آن صرف نظر کرد. ولی برای اینکه بتوانید به یک تصمیم صحیح و عاقلانه ای برسید بهتر است با افراد مورد اعتماد خویش، والدین، یا اقوام نزدیک دلسوز و عاقل و دارای تجربه مشورت کرده و با دقت کافی تصمیم مناسبی اتخاذ فرمایید.
همسر خوب و مناسب ویژگی های متعددی دارد که ان شاءالله شما با یکایک آنها آشنا و نسبت به احراز آن کوشا هستید. اما در خصوص ویژگی «ایمان» که یک صفت قلبی است به عرض می رسانیم که راه شناخت و پی بردن به این ویژگی درونی , دقت در اعمال و رفتار ناشی از آن است . مثلا شجاعت یک صفت نفسانی و درونی است و کسی نیست که ادعای شجاعت نکند ولی راه تشخیص فرد شجاع از ترسو دقت در رفتارهای وی و مشاهده آنها است . مثلا کسی که شب از بیرون رفتن و یا واقع شدن در تاریکی امتناع می ورزد و با مشاهده یک صحنه پراضطراب رنگ رخساره اش را می بازد, نمی تواند شجاع باشد. حال برای پی بردن به ایمان افراد نیز باید از نظر رفتاری وی را مورد دقت قرار دهید. مثلا شخص با ایمان به سهولت غیبت نمی کند، تهمت نمی زند، از انجام واجبات غفلت نمی ورزد و نمازهای واجب را در اول وقت و با حضور قلب و کیفیت برتر به جا می آورد, در رعایت حساب مالی (خمس و زکات ) دقت دارد و وضعیت شخصی او از نظر پایبندی به امور شرعی دارد و... بنابراین به صرف ادعا نمی توان کسی را با ایمان دانست چون مدعیان ایمان کم نیستند و از طرفی ایمان هم مراتب متعدد دارد, لذا برای این که بدانید فرد مورد نظر, شخص مؤمنی هست یا نه ؟ باید در رفتارهای دینی و عبادی او و میزان پای بندی او به این اعمال دقت و توجه داشته باشید و تنها و تنها از این راه می توان به ایمان او پی برد. مثلا دقت کنید که آیا در اول وقت به سراغ اقامه نمازها می رود یا در پایان وقت و همانند انسان های عجول نماز می گذارد و... امیدواریم با رعایت این معیار در مسیر آنچه هدف شماست موفق باشید.
شرط حسن ظاهر و زیبایی:
زیبایی و حسن ظاهر اگر چه یکی از صفات کاملا لازم و اساسی برای انتخاب همسر است ولی در عین حال تنها معیار ازدواج نیست. در یک روایتی پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «من تزودج امرأه لمالها و کله الله الیه و من تزوجها لجمالها رأی فیها ما یکره و من تزوجها لدینها جمع الله له ذلک؛ کسی که با زنی (فقط) به خاطر زیبائی اش با او ازدواج کند در او امور ناخوشایند خواهد دید! و کسی که به خاطر دین و ایمانش با او ازدواج کند، خداوند همه آن (امتیازات) را برایش فراهم خواهد کرد.»V} وسائل الشیعه، ج 14، ص 31{V
فلسفه ازدواج رسیدن به آرامش روانی، کمال یافتن زن و مرد در کنار یکدیگر و تولید نسل سالم و صالح برای اجتماع است و اگر ملاک تصمیم گیری و انتخاب، فقط زیبایی ظاهری بدین توجه به دیگر معیارها باشد و با تمرکز بر جاذبه های ظاهری و به دور از معیارهای اصلی و اساسی است به گزینش بزند، نمی توان تضمینی برای ادامه زندگی مشترک آنها داشت زیرا پس از مدتی معمولا آن طراوت و جاذبه های ظاهری افت کرده، شور و شهوت اولیه نیز فروکش می کند و آن تنها امتیازی که به خاطر آن (زیبایی) ازدواج صورت گرفته بود کمرنگ می شود آن گاه دلسردی ها و ناگواری ها، بهانه ها و ... شروع می شود. و چون از دیگر معیارهای اساسی مثل تدین و ایمان، اخلاق و ارزش های اخلاقی و ... خبری نیست زیربنای زندگی مشترک متزلزل می شود و آن دلگرمی و انگیزه کافی برای زندگی سالم و با نشاط از بین می رود.
اما اگر کسی معیارهای اساسی در انتخاب همسر (تدین، اصالت خانوادگی، اخلاق) را مدنظر قرار داد و تناسب ظاهری و زیبایی را هم در کنار آن ملاک ها قرار داد در زندگی مشترک دراز مدت بخاطر پای بندی آنها به اصول اخلاقی و دینی گرفتار نابسامانی ها نخواهند شد و از لذت آرامش و کمال نیز بهره مند خواهد شد. و با بروز برخی مشکلات در پرتو آموزه های دینی و اخلاقی به راحتی و به سادگی حل خواهد شد.
خواستگاری دختر از پسر:
خواستگارى زن از مرد تا حد زیادى عرفی نیست ، ولی اشکالی هم ندارد که در برخی موارد که شرایط دختر به گونه ای است که به هر دلیل خواستگار ندارد، این امر از طرف دختر صورت بگیرد. منتهی برای آسیب زدایی لازم است با درایت و کیاست عمل شود و از راهکاری که ارایه می شود استفاده گردد. در صورتی که به فردی علاقه دارید و یا او را برای همسری خویش مناسب می دانید، با مشورت دیگران، فردى را واسطه کنید تا مطلب را به طور محرمانه پیگیرى نماید. لازم است شخص واسطه انسانى متعهد و رازدار باشد تا به خوبى بتواند به وظیفه‏اش عمل کند و به طور غیرمستقیم مرد مورد نظر را به خواستگارى از دختر تشویق و معرفى کند. تنها در صورتی که زمینه مناسبی مشاهده کند و یا ضرورت اقتضا کند می تواند علاقه شما را به اطلاع ایشان برساند و به نحوی عمل کند که مشکلى ایجاد نشود. لازم به ذکر است قبل از هر اقدام خانواده‏ها به خصوص خانواده‏ى دختر خانم از این موضوع اطلاع کافى داشته باشند و موافقت ضمنى آن‏ها جهت معرفى دخترها و پسرها به همدیگر جلب شده باشد که در آن صورت سرزنش خانواده‏ها را به دنبال نخواهد داشت. «خوشبختى و موفقیت شما را از خداوند بزرگ خواستاریم»
هم با خانواده محترمتان به گفتگو و مشورت بپردازید و هم از نظرات مشورتی افراد با تجربه استفاده نمایند و کتاب های معرفی شده را نیز مطالعه فرمایید.
1- جوانان و انتخاب همسر على اکبر مظاهرى
2- ازدواج آسان و شیوه همسردارى محمد محمدى اشتهاردى
3- ازدواج آسمانى على اکبر مظاهرى
4- ازدواج پایدار کاظمى حقیقى
5- ازدواج در اسلام مصطفى کاشفى خوانسارى
6- ازدواج و روابط زن و مرد نجفى یزدى
7- پیوند دو قلب یا راهنماى ازدواج مهدى پاکزاد
8- جوانان و ازدواج - زندگى بهتر سید احمد واحدى
9- جوانان، ازدواج و مسایل جنسى روح اللّه‏ خالقى
10- راهنمایى ازدواج بهزاد رحمتى
11- همسران برتر، غلامعلى افروز
12- انتخاب همسر، ابراهیم امینى
13- ازدواج مکتب انسان‏سازى، دکتر پاک‏نژاد

برگرفته از پرسمان


پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 10:30 ب.ظ به این سوال جواب داده است.
گزارش تخلف


پرسش های مرتبط:
من دوستانی دارم که برای سرگرمی پاسور بازی می کنند، آیا در جامعه دانشجویی- با توجه به فراگیر بودن این عمل- پاسور آلت قمار محسوب می شود؟ گاهی شرط می گذا...
من یه دختر 19ساله ام، واسم یه خواستگار اومد که نگهبانی بانک بود و خانوادم خیلی مشتاق بودن که این وصلت سر بگیره ولی من از اون آقا به حد بی نهایتی متنفر...
تقریبا اکثر ژاپنی ها و چینی ها حتی خدا را هم قبول ندارند، پس چرا این قدر کشورهایشان پیشرفته هست؟ حتما میگویید آنها اگر چه که ایمان به دستورات دینی ما ...
با یکی از دوستام بحثمون شده راستی در مورد اینکه عقل آیا اثبات می کنه کسی مثل امام زمان باید باشد که مردم رو نجات بده؟ بعدش هم به نظرتون از این بحث ها ...
آیه 4 سوره اسرا: « ما در کتاب تورات به بنى اسرائیل اعلام کردیم که شما در زمین، دو بار فساد خواهید کرد و راه طغیان بزرگى را در پیش ‍ خواهید گرفت.» در ت...


 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed