جستجوجستجو

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    آمیزش جنسی در دوران نامزدی باید چگونه باشد؟
ویرایش
پیوند همیشگی پاسخ
از این که مهمترین مسایل زندگی زناشویی خود را با ما در میان می گذارید کمال تشکر را داریم .
*منظور ما ا ز دورا ن نامزدی ،زمانی می باشد که پسر و دختر خطبه ی عقد را خوانده اند و رسما و قانونا محرم یکدیگر شده اند و یا اگر عقد دایمی (قانونی)صورت نگرفته ،عقد موقت را خوانده اند.

اما در خصوص جواب سوالتان باید گفت که از دو جنبه الف –فقه و احکام شرعی و ب-روان شناختی می توان به آن پرداخت .
الف -حکم آمیزش در دوران نامزدی از نظر شرعی
زن و مرد در صورتى مى‏توانند با هم شرعا ارتباط برقرار کنند که بعد از مراسم عرفى خواستگارى، صیغه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین آنها جارى شده باشد ؛ وگرنه مثل دو فرد بیگانه هستندکه نمى‏توانند با هم ارتباط داشته باشند. در این صورت ،حتی نگاه کردن آنها به یکدیگر نیز اگر از روى لذت و شهوت باشد حرام است. در حالت بدون لذت و شهوت هم مرد فقط مى‏تواند به دست‏ها و صورت زن نگاه کند و زن هم تنها مى‏تواند به جاهایى که عرفا مردها نمى‏پوشانند (مثل سر ، صورت و دست‏ها) نگاه کند. بنابراین شرط مهم در دوران نامزدى از نظر اسلام همین است و شرایط یا راهى دیگر براى ارتباط وجود ندارد و به صِرف خواستگارى و قول و قرار عرفى، زن و مرد به یکدیگر حلال نمى‏شوند.
وقتی عقد ازدواج خوانده شد،زن و شوهربرهم حلال شده و هرگونه استفاده و لذتی را می تواند از هم ببرند. علی القاعده در این مدت نیز زن و شوهر حقوقی برابر با دوران پس از زفاف دارند مگر آن که از قبل شروط خاصی را قید کرده و یا عرفا روال معینی معمول باشد به گونه ای که حالت شرط ضمن العقد را پیدا کند.
در خصوص مورد شما نیز باید گفت از نظر شرعى آمیزش در دوران نامزدى هیچ اشکالی ندارد.البته توجه داشته باشید که گرچه مرد در این زمان حق هر گونه تمتع مشروع را از همسرش دارد،لیکن رسم چنین است که ((تمتع مخصوص زناشویی))را تا شب زفاف به تاخیر می اندازند؛که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
ب- اما از دید روان شناختی (که از تماستان با ما این طور به نظر می رسد که شما نیز به دنبال آن هستید).
*به این نکته توجه داشته باشید که هیچ تنافى بین شرع و آموزه های روان شناختی وجود ندارد؛ ولى در مراجعه به مشاور،عمل به قواعد مشاوره مطلوب به نظر می رسد.
گرچه نزدیکی با همسر در دوران عقد از نظر شرعی و قانونی اشکالی ندارد ولى از نظر روانشناختى شایسته نبوده و تأثیرات فرهنگى و روحى منفى فراوانی بدنبال دارد.
لذا بهتر است چنانچه ضرورتی در این امر احساس نمی شود این عمل را به زمان عروسی و شب زفاف موکول کرده و آداب عرفی رعایت گردد .مساله مهم دیگر این است که عدم رعایت این آداب و نزدیکی جنسی ممکن است احتمال آبستنی را فراهم آورد که در این صورت کم شدن فاصله بین عروسی و تولد فرزند خود موجب مشکلات دیگری خواهد شد.
* توصیه ها
1- تلاش کنید فاصله دوران نامزدى و عقد موقت شما زیاد طولانى نباشد.
2-سعی کنید از انعقاد نطفه و بچه دار شدن تا زمان مقتضى ممانعت به عمل آورید.

*نکته آخر این است که گرچه حتی از نظرآموزه های دینی ، همبستر شدن زن و شوهر و ارضای غریزه جنسی از این راه عبادت محسوب می شود و حتی در روایتی آمده است اگر کسی عمل نزدیکی با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد به یکی از سنت های پیامبران(ص) عمل کرده است ولی از دیدگاه عرفی و فرهنگ عمومی بهتر است آمیزش جنسی تا زمان ازدواج وشروع زندگی مشترک به تاخیر افتد. تجربه نیز نشان داده که این کار باعث تشدید علاقه زوجین نسبت به هم شده واز سوی دیگرانگیزه زوجین را در برداشتن موانع ازدواج وشروع زندگی مستقل تقویت می کند.
گاه برخی جانواده ها به این علت مخالف این موضوع هستند که شاهد شکست بعضی از ازدواج ها در دوران عقد بوده اند لذا می خواهند در این صورت آسیبهای وارد شده به دختر کاهش یابد. البته باز تاکید می کنیم که شما می توانید هر گونه لذت جنسی را از همدیگر داشته باشید ولی توصیه می کینم به عقاید ورسم ورسوم خانواده های خود که بی شک خالی از حکمت نیست احترام بگذاریدواین موضوع را تا زندگی مشترک به تاخیر اندازید.
با آرزوی زندگی شاد و سر افراز برای شما و همسر گرامیتان



برگرفته از پرسمان





پرسش های مرتبط:
آیا ارتباط صمیمانه کلامی در دوران نامزدی از نظر اسلام اشکال دارد؟
اگر کسی با دختری به مدت 3 سال نامزد کند مشکل دارد؟
راستش من رهبر انقلاب را قبول دارم ولی یک سری سؤالاتی برایم پیش آمده که چند تا از آنها را مطرح می کنم. آن چیزی که این سؤال ها از آنها می جوشد مقایسه رهبری فعلی با بنیانگذار انقلاب امام خمینی است.
1- چرا رهبری امروز انقلاب در برخی مواقع صراحت امام را ندارند مثلا مقایسه کنید توهین کاریکاتوریست دانمارکی را با قضیه سلمان رشدی امام چه شدتی به خرج داد آیت الله خامنه ای چه واکنشی نشان دادند؟
2- یا مثلا در برخی از ارگانهای زیر نظر شخص ایشان ما شاهد نقاط ابهام هایی هستیم مثلا نیروی انتظامی به نظر من در برخی موارد واقعا از نظر مالی انحراف هایی دارد مثلا در اصفهان دو قرض الحسنه بسیار بزرگ به وجود آمدند (قرض الحسنه های کریم آل طه و محمد رسول الله) که از نظر مانور عملیاتی به خصوص در بحث وام دادن واقعا تحول آفریدند ... به یک باره معلوم نشد چه شد که سفره این قرض الحسنه ها جمع شد (بر فرض که به علت و عوامل این کار کاری نداشته باشیم) با کلی تراز بالای مالی با وجود کسر سرمایه های مردم (در حد چند میلیارد) به یکباره معلوم نشد دادگستری مثلا مدعی العموم چگونه و روی چه داد و ستدی تمام دارایی های قرض الحسنه ها مثل کلی ملک و سرمایه گذاری و ... را در عوض پاسخگویی تدریجی قرض الحسنه قوامین و رد تدریجی سپرده های مردم در این قرض الحسنه ها که تحت نام نیروی انتظامی فعالیت می کند بخشید. (چه اتفاقی افتاد خدا عالم است که دادگستری از سر لقمه ای به این چرب و نرمی گذشت!) و این همه بالابود و اضافه های سرمایه ها چرا باید به قوامین برسد واقعا جای سؤال دارد جالب تر آنکه برخی از املاک خریداری شده توسط این قرض الحسنه ها اکنون به عنوان ساختمان های اداری نیروی انتظامی تابلو نصب کرده اند. یا در ماجرای تعویض پلاک خودروهای قدیمی مثل پیکان قطعاتی را به زور به مردم می فروختند تا پلاک روی آن نصب شود خوب ممکن است بگویید شاید اشتباه یا سوء استفاده یک شخص بوده ولی باید گفت متأسفانه روی کاغذی نوشته بودند (به مضمون)(5000 تومان مصوب بنیاد تعاون ناجا) و از این قبیل سوء استفاده های مالی.
می دانم بحث مصداقی در این مورد شاید ناکامل باشد ولی شما هم مصداقی جواب دهید.
من بعد از پایان حیض معمولا در روز هفتم یا هشتم ترشحات زرد رنگ دارم در ابتدا به من گفتند اگر مشابه این رنگ در روزهای معمولی هم مشاهده می شود از حیض پاک شده ام ولی در رساله دیدم که شاید استحاضه باشد به من دارای عادت وقتید و عددیه هستم لطفا این موضوع را کاملا برایم توضیح دهید تا تکلیفم روشن شود در ضمن من برای شمارش روزهای حیض چگونه باید شمارش کنم یعنی اگر ظهر شنبه شدم تا ظهر شنبه یک روز محسوب می شود کاملا توضیح دهید؟
پدرم حدود 20 روز است که فوت کرده حال بسیار بدی دارم به هیچ کاریم نمی رسم آخه خیلی دوستش داشتم پسر کوچک خانه هستم نیت کردم تا آخر عمرم نماز و روزه های پدرم را بخوانم یعنی هر نمازی که برای خودم می خوانم یک نماز هم برای او بخوانم. ضمنا چون به صورت ناگهانی فوت کردند هیچ وصیتی در این زمینه هم نداشتند و ما دقیقا نمی دانیم چه مقدار نماز قضا دارند: 1- آیا این نمازهای من برای او محسوب می گردد؟ 2- نیت من برای نمازهای پدرم به این صورت است، مثلا: 2 رکعت نماز قضای صبح نیابتا از طرف پدرم به جا می آورم قربتا الی الله یا 4 رکعت نماز قضای ظهر نیابتا از طرف پدرم به جا می آورم قربتا الی الله، آیا این نیت من درست است؟ 3- نیت برای روزه های قضای پدرم چگونه باید باشد؟ (لطفا با مثالی ذکر شود.) 4- اگر زیارتی برای پدرم بجا می آورم چگونه باید نیت کنم؟ (لطفا با مثالی ذکر شود.)

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه

 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed