جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    آیا می توان هر دعایی برای دنیا و آخرت را در قنوت نماز خواند و همان ها را در سجده هایمان هم تکرار کنیم و طولانی کردن سجده ها بیش از حد معمول برای خواندن دعاها اشکالی دارد؟ (نمازهای واجب)
پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 10:09 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 3702
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ
J}طول دادن رکوع و سجود نه تنها اشکال ندارد بلکه مستحب است. مخصوصا طول دادن سجده در بعضى روایات تأکید شده است. از جمله در روایتى از امام صادق(ع) در کتاب شریف وسایل‏الشیعه (ج 4 ص 981) نقل شده که به ابابصیر مى‏فرماید: H}یا ابامحمد علیک بطول السجود فان ذلک من سننن الاوابین{H؛ M}بر تو باد به طولانى کردن سجده زیرا این کار از روش‏هاى بندگان شایسته خدا است{M». در روایت دیگر در همان صفحه آمده که سجده‏ها را طول بدهید زیرا هیچ کارى مانند سجده‏هاى طولانى شیطان را ناراحت نمى‏کند.{J
طول دادن سجده در نماز, اعم از فرادا و جماعت مستحب است و طول دادن سجده بیشتر از امام جماعت به طوری که مقدار کمی بعد از امام سر از سجده بردارند اشکال ندارد و سعی کنید خود را به تشهد امام برسانید.
در قنوت می توان هر دعایی را خواند و همان را نیز در رکوع و سجده تکرار کرد ولی بهتر است در رکوع و سجده ذکر خودش خوانده شود

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 22 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 10:09 ب.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
آیا در نماز وقتی بعد از رکوع می ایستیم می توانیم به جای ذکر «سمع الله لمن حمده» بگوئیم «الله اکبر» و همچنین آیا هنگامی که سر از سجده برمی داریم می توانیم به جای ذکر «استغفر الله ربی و اتوب الیه» بگوئیم «الله اکبر»؟ آیا هنگام گفتن این «الله اکبر» ها بدن حتما باید ثابت باشد یا اینکه اگر در حال حرکت هم باشد اشکال ندارد؟ همچنین آیا می توان به جای یک «الله اکبر» دو یا چند «الله اکبر» گفت؟ آیا نظر همه فقها در این رابطه یکسان است؟
پنج ماه از ازدواج من میگذره یکی از چیزهایی که من رو کم کم داره به شدت آزار میده توجه بیش از حد همسرم به موضوع لباس و پوشش ظاهری هست؛ هم در مورد خودشان و هم در مورد پوشش من: 1- خود ایشان در بیرون منزل خانوم چادری هستند اما برای داخل خانه و مهمانی ها مدام دنبال لباس هستند، درست است که در دستورات دینی برای زنان دقت در این امور سفارش شده و علاوه بر آن حس زیبایی دوستی در زنان بیش از مردان است اما آیا اینکه دغدغه اصلی یک زن مسلمان لباس و پوشش خودش و همسرش باشد صحیح است؟ در صورتی که می تواند این موضوع بعد از موضوعاتی مثل توجه به عبادت، نماز، تکامل ایمانی، کسب علم و ... مورد توجه قرار گیرد. من در دوران مجردی خانوم هایی که تمام فکرشان این موضوعات محدود بود نمی پسندیدم و دوست ندارم همسر خودم جزء آن دسته باشد. 2- و اما درباره من دوست دارند لباس هایی بپوشم که به تعبیر خودشان جوانانه است! (و به تعبیر خودم بچگانه) من از این سبک لباس پوشیدن خوشم نمی آید و از طرفی در روایات جوان را تشویق کرده اند که رفتارش شبیه رفتار میانسال باشد (همانطور که میانسال نباید رفتارش مثل جوان باشد)، این مسائل را به ایشان می گویم اما متأسفانه ایشان همان نظر خودشان را دارند و حتی در طرز لباس پوشیدن خودشان هم دوست دارند جوانانه باشند! از اینجاست که حس می کنم همسرم علاوه بر رشد عقلی و دینی که دارد کمی بچه است! من اعتقاد دارم لباس نشان دهنده شخصیت هر فرد است و هر کس بنا بر سلیقه خودش باید وارد اجتماع شود.
بنده در کتاب قانون مجازات اسلامی ماده 86 را در مورد زنا مطالعه کردم و سؤالاتی برایم پیش آمد که به عرض می رسانم. ماده مربوطه چنین است: زنای مرد یا زنی که هر یک همسر دائمی دارد ولی به واسطه مسافرت یا حبس و مانند آنها از عذرهای موجه به همسر خود دسترسی ندارد، موجب رجم نیست.
خوب با توجه به این مطلب بنده می خواهم بدانم مسافر به چه کسی اطلاق می شود؟ آیا در این امر هم مسافر مانند همان حدی است که برای نماز و روزه در نظر گرفته شده یا اینکه به عرف باید رجوع کرد زیرا اگر در زمانه ما برای مسافر همان حد نماز و روزه یعنی 8 فرسخ در نظر گرفته شود با توجه به این ماده آیا این امر موجب اشاعه فحشا نمی باشد؟ زیرا با توجه به وسائل نقلیه کنونی مسافرت مانند ایام قدیم نیست که فرد به مدت طولانی به همسرش دسترسی نداشته باشد. بنابراین آیا مثلا مرد مسافری که همسر دیگری را مورد تجاوز قرار داده آیا در مجازاتش به همان حد صد ضربه بسنده می کنند؟
در رساله امام آمده است (احتیاط واجب آن است که تکبیره الاحرام نماز را به چیزی که پیش از آن می خواند نچسباند) آیا منظور این است که بعد از نیت باید کمی مکث کنیم و بعد «الله اکبر» را بگوییم یا اینکه منظور چیز دیگری است؟
در رساله امام آمده است (احتیاط واجب آن است که تکبیره الاحرام نماز را به چیزی که پیش از آن می خواند نچسباند) آیا منظور این است که بعد از نیت باید کمی مکث کنیم و بعد «الله اکبر» را بگوییم یا اینکه منظور چیز دیگری است؟

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed