جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    چرا پیامبر(ص) نتوانست در زمان خود عدالت فراگیر ایجاد کند ولی حضرت مهدی(عج ) خواهد توانست عدالت گستر جهانی باشد؟ آیا این مسأله با برتری جایگاه پیامبر نسبت به امامان(ع) منافاتی ندارد؟ لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید.
پرسمان در تاریخ 12 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 12:18 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 1793
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ
اصلاح بشریت و اجرای کامل قوانین الهی وبرقراری عدالت جهانی،هدف و مقصد پیامبران بوده است.وهر یک از آن مصلحین خدایی به اندازه استعداد زمان خودشان در راه نیل به اهداف عالی وآرمانهای بشریت جدیت نموده و از هیچ کوششی فروگذارنکردند و بشر را به سوی آن اهداف بزرگ نزدیک نمودند و اگر کوشش و فداکاری آنان نبود،زمینه تاسیس حکومت توحید و عدالت فراهم نمی شد.اما اینکه چرا پیامبران یا پیامبر اسلام(ص)موفق به این امر نشدند به این برمیگردد که برای تحقق حکومت عدالت گستر جهانی فقط وجود یک رهبرمعصوم،عالم،مقتدر،قوی واز هر لحاظ شایسته کفایت نمی کند {هر چند که ضروری می باشد}بلکه توفیق یافتن در این امر بستگی به شرایط زمانی و مکانی،نوع مخاطبان ،امکانات و غلظت موانع موجود دارد ولذا توفیق نیافتن ایشان نقصی برای آن گل سر سبد عالم خلقت به شمار نمی رود.ودر واقع این پیامبر اسلام بودکه نقشه کامل و برنامه جامع آن انقلاب جهانی را تهیه کرد و تحویل ائمه اطهار(ع)داد.
پس تمام پیامبران در مورد این هدف بزرگ سهیم ودخیل اند وموفقیت مهدی موعود رابایدموفقیت جریان خدا پرست و سلسله انبیا و رجال دین محسوب داشت.این پیامبران وائمه طاهرین(ع) بودند که با تلاش و کوشش وانجام وظایف خویش این راه بزرگ را هموار ساختند و علاوه بر اینها سالیان سال باید بگذرد و حوادث و انقلاباتی در جهان واقع گردد تا مزاج انسانیت لیاقت و استعداد حکومت توحید و عدالت را پیدا کند .
آنگاه آخرین سنگر کفر وبی دینی توسط مهدی موعود(ع)فتح خواهد شد.
بنابراین حضرت مهدی (ع) مجری نقشه های پیغمبر اسلام و پیامبران گذشته است وپیروزی او پیروزی ادیان آسمانی است.
خداوند متعال در زبور به حضرت داود وعده پیروزی داده و در قرآن کریم در یکی از آیاتی که در شان مهدی موعود نازل شده می فرماید: ((ما در زبور نوشتیم که بندگان شایسته ما وارث زمین می گردند)) {انبیا/آیه105}
در جمع بندی مطالب مطرح شده به طور خلاصه چنین می توان گفت که:
- موفقیت در عدالت گستری جهانی بستگی به شرایط زمانی،مکانی،نوع مخاطب و موانع موجود وکمیت و کیفیت نیروها ویاران و... دارد وشرایط پیامبر و اوضاع واحوال زمان آن حضرت با آخرالزمان یکسان نیست وبا اختلاف شرایط نمی توان حکم به برتری یکی بر دیگری نمود بلکه اگر هر دو بزرگوار در شرایط واحد و یکسانی بودند ویکی از آنها موفق میشد ودیگری نا موفق، این سخن صحیح بود.
- همه انبیا وائمه خط واحدی را دنبال میکردند و در راه تحقق حکومت عادلانه و توحیدی تلاش می نمودند و برای آن زمینه سازی می نمودند و با یکدیگر تزاحم در هدف نداشتند.

ر.ک:دادگستر جهان/ابراهیم امینی/ص303-302/انتشارات دارالفکرقم/

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 12 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 12:18 ب.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
کسانی که اجازه پدر را در ازدواج دختر لازم می دانند، سخت در اشتباهند؛ اینان مگر از ائمه(ع) بیشتر می فهمند. نه پیامبر(ص) و نه ائمه(ع) چنین شرطی را لازم نمی دانند و فقط اجازه دختر و پسر کفایت می کند چه باکره چه غیر باکره. به شرط اینکه مصلحتش را تشخیص دهد، می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند و شرعا لازم نیست. قانون هم باید اجازه ثبت قانونی بدهد و دختران و پسران جوانی را که بی گناه در دام پدران و مادران کج فهم اسیرند، بیهوده معطل نکند و عذابشان ندهد، قانون ما دین ماست، آیا جز این است؟ امام باقر (ع) فرمودند: زنی که مالک نفس خود( آزاد) باشد و سفیه، مجنون و کودک نباشد، در چنین حالی شوهرکردن او بدون اجازه ولی جائز است. امام صادق (ع) فرمودند: هر زنی که بخواهد اگر مالک نفس خود باشد( یعنی کنیز یا دیوانه نباشد) به ازدواج خودت در آور و اگر آن زن بخواهد می تواند وکیل بگیرد. امام صادق (ع) فرمودند: بکر و غیربکر مساوی است که باید نکاح به اذن آنها باشد و هیچ زنی را نکاح نمی توان کرد مگر به امر و رخصت او. ابو عبد الله(ع) فرمودند: باکره می تواند بدون اجازه پدرش ازدواج کند. امام صادق (ع) فرمودند : اگر دختر راضی شود بدون رضایت پدرش ازدواج موقت نماید، اشکالی ندارد.
در آیه ای که حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند می خواهد چگونگی زنده شدن مردگان را به ایشان نشان دهد و خداوند موضوع چهار پرنده را مطرح فرمود ... حال سوال این است: چرا در آخر این آیه برای خداوند صفتهای عزیز و حکیم ذکر شده است؟ اگر صفاتی مثل علیم یا قدیر یا عظیم می آمد، چه میشد؟ مگر دو صفت مذکور چه تناسبی نسبت به صفات دیگر در موضوع این آیه دارند؟ لطفا منابع مطالعاتی بیشتر را هم ذکر فرمائید.
برخی اعتقاد دارند که خداوند هنگامی که این جهان را آفرید، براساس مجموعه‌ای از قوانین آفرید که به اراده و خواست خدا کار می‌کنند. خدا بعد از اینکه جهان را آفرید همه چیز را رها کرد و دیگر هیچ قدرتی برای دخالت در امور و ایجاد تغییر در آنچه آفریده ندارد و دست خدا از این جهان کوتاه است. پس به هنگامی که سرنوشت ما می گذرد او همه چیز را تعیین کرده و ساخته و ما انجام می دهیم و آنچه که به سر ما باید بیاید، می آید چه دعا بکنیم و چه دعا نکینم قبلا اجابت شده و یا اجابت نشده است پس او با ما تماس ندارد و در این حد که ما باید در همان اندازه تعیین شده با او صحبت کرده و یا از او دور شده ایم او وجود مستقیم ندارد زندگی ما بشرها قبلا مانند یک فیلم تعیین شده همه چی انجام شده است، آنچه که باید انجام می شده، انجام شده است این افکار مرا ناراحت می کند که من وقتی با خدا گفتگو و یا صحبت می کنم او مرا رها کرده است و دخالتی ندارد و نباید او را احساس کنم آنچه می خواهد بسر من باید بیاید می آید، چه خوب و یا چه بد پس من نباید از او درخواستی داشته باشم چون او دخالتی ندارد و دست خدا از این جهان کوتاه است. خواهشم می کنم پاسخ مرابدهید تا من بدانم که خداوند مرا رها کرده و دخالتی در این جهان دیگر ندارد یعنی دست خدا از این جهان کوتاه است پس چگونه می توانیم ارتباط برقرار کنیم پس در نتیجه ارتباط خدا و بنده نمی تواند وجود داشته باشد.
چند نکته به نظر می رسد، اگر ممکن باشد در مورد آن نیز توضیح فرمایید. نخست تعدد حجت در یک زمان امکان پذیر است یا نه؟ اینکه معصوم بودن حجت لازمه این امر است یا نه؟ دیگر اینکه در مورد حضرت خضر نبی(ع) و اینکه ایشان حجت خدا به معنای مجرای فیض بوده اند، دلیل محکمی وجود دارد یا نه؟
حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه جمله ای دارد بدین مضمون که تا وقتی پیامبر بود دو راه برای مغفرت باز بود ولی حالا که پیامبر نیست فقط راه استغفار باز است . حال اهل تسنن با این سخن آیه ای که میفرماید ((واستغفروا واستغفر لهم الرسول )) را منحصر به زمان پیامبر میدانند آیه ((وابتغوا الیه الوسیله)) هم خیلی کلی است و همچنین توسل فرزندان حضرت یعقوب هم به پیامبر زمانشان بوده . ترجیحا با قران جواب داده شود.

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed