جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    در قرآن خواندم( البته اگر درست خاطرم باشد) که خداوند در روز قیامت، وحوش و حیوانات را هم احضار می کند، آیا آنها هم باید حساب پس دهند؟
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:35 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 1079
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ

براساس آنچه از آیات قرآنى استنتاج مى‏شود، حیوانات نیز مانند همه موجودات و همه ذرّات وجود، به سوى معاد در حرکت بوده و همگام با همه نظام وجود و به عنوان قطعه‏اى از نظام هستى، در سیر و حرکت‏اند و حرکت و سیر آنها نیز به آنجایى منتهى مى‏گردد که همه حرکت‏ها منتهى خواهد شد .
حیوانات مانند هر موجود دیگرى، داراى جهاز خاص وجودى بوده و داراى مسیرها و طریق‏هاى مختلف و متنوع و در عین حال حساب شده و منظم مى‏باشند و آنها نیز مانند هر موجود دیگرى، طبق راه و مسیرى که در پیش دارند و در پیش مى‏گیرند ؛ به نقطه‏اى که همه وجود به سوى آن در حرکت است (یعنى به سوى مبدأ متعال و روز معاد و قیامت )، در حرکت‏اند و در آن روز، به نتیجه حرکت خود و مسیر و راهى که در پیش دارند، خواهند رسید .
در قرآن کریم بعضى از آیات وجود دارد که با صراحت به سیر و حرکت حیوانات و همه جنبنده‏ها و پرنده‏ها، به سوى معاد و قیامت اشاره مى‏کند:
A}«وَمَا مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُکُمْ مَا فَرَّطْنَا فِی الْکِتَابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ »{A؛ V}الانعام (6 )، آیه 38 .{V ؛ «نیست هیچ جنبنده‏اى در زمین و نیست هیچ پرنده‏اى که با دو بال خود پرواز مى‏کند ؛ مگر اینکه همه آنها مانند شما انسان‏ها، امت‏هایى هستند و ما در کتاب تکوین، چیزى را بى‏حساب به وجود نیاورده‏ایم . سپس همه این جنبنده‏ها و پرنده‏ها، به سوى پروردگارشان محشور مى‏شوند» .
این آیه با صراحت کامل، همه جنبنده‏ها و پرنده‏ها را - که شامل تمامى اصناف، انواع و طبقات حیوانات مى‏گردد حساب شده و داراى اجتماعات و مقررات و نظم خاص حاکم در اجتماعات آنها و نیز شعور و اراده و حرکت و سیر به سوى معاد و مبدأ متعال، مى‏داند و با وجود صراحت خاص این آیه در حشر همه حیوانات، هیچ گونه شبهه و تردیدى، در اصل حرکت به سوى معاد باقى نمى‏ماند .
قرآن همچنین مى‏فرماید:A}«وَ اِذا الوُحُوشُ حُشِرَت »{A؛ V}تکویر(81 )، آیه 5 .{V . گرچه این آیه دلالت خاصى دارد و دلالت بر حشر وحوش مى‏کند ؛ اما این حقیقت را نیز مى‏رساند که غیر وحوش نیز محشور خواهند بود .
بنابراین وقتى مى‏گوییم همه موجودات، بدون استثنا - به مقتضاى آیات قرآنى به سوى مبدأ متعال و به سوى معاد، برگشت نموده و حرکت مى‏کنند و به مبدأ متعال مى‏رسند؛ نباید از این جملات برداشت نادرستى کرد و اندیشید که در روز قیامت، رسیدن موجودات به مبدأ متعال، به یک معنا بوده و رسیدن موجودات به او معناى واحدى دارد ؛ بلکه باید توجه داشت که رسیدن به مبدأ متعال در خصوص هر موجودى، به معناى خاصى است ؛ مثلاً رسیدن انسان به مبدأ متعال، با رسیدن موجودات دیگر به او فرق دارد .
همچنین رسیدن هر موجودى، غیر از رسیدن موجود دیگر است و نیز نتیجه حرکت و راه و روش هر کدام از موجودات - که در معاد ظاهر مى‏گردد نتیجه مخصوصى بوده و غیر از نتیجه حرکت و راه و روش موجود دیگرى است .
اگر به شما گفته شود: در فصل بهار، همه خاک‏ها به حرکت در مى‏آیند و نتایج حرکت‏ها درفصل تابستان ظاهر مى‏گردد، آیا شما از این جمله، چنین مى‏فهمید که همه حرکت‏ها، نتیجه واحدى خواهد داد و نتیجه‏ها یک شکل و یکسان خواهد بود؟! اگر گفته شود: دانه‏ها در این فصل، حرکت آغاز مى‏کنند و نتیجه‏ها در فصل تابستان به ظهور مى‏رسد، آیا شما چنین برداشت مى‏کنید که نتیجه‏ها در تابستان، یکى خواهد بود؟
اگر گفته شود: همه نطفه‏ها در رحم‏ها، حرکت‏هاى خود را شروع مى‏کنند و بعد از مدتى، نتیجه‏ها ظاهر مى‏شود ؛ آیا شما این تصور را مى‏کنید که نتیجه‏ها یکى خواهد بود؟ اگر گفته شود: همه موجودات، به سوى نقطه‏اى که «معاد» نامیده مى‏شود، حرکت مى‏کنند و همه در آن روز، نتایج حرکت‏ها را خواهند یافت و همه به مبدأ متعال خواهند رسید ؛ آیا این چنین خواهید فهمید که نتیجه‏ها یکى بوده و همه، به یک نحو، به معناى واحد به او خواهند رسید؟!
افرادى هستند که وقتى چنین مى‏شنوند، آن چنان فکر مى‏کنند و سپس با شگفتى مى‏پرسند: آیا همه موجودات، مانند انسان به او مى‏رسند و همه موجودات، نتیجه و جزاى اعمالشان را مى‏بینند و به بهشت و جهنم مى‏روند و...؟! V}براى اطلاعات بیشتر ر .ک: محمد شجاعى، معاد یا بازگشت به سوى خدا، ج 1، صص 53 - 69 .{V


برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:35 ب.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
در قرآن و نهج البلاغه و مفاتیح، دعاهای کوتاه ولی پرمغزی وجود دارد. تعدادی از این ادعیه را حفظ کرده ام و بسیار دوست دارم پس از ذکر رکوع و سجود و در قنوت آنها را بخوانم. همان طور که مدتی است این کار را می کنم و با قرائت این دعاها آن هم در نماز، احساس قرب بیشتری می کنم و حضور قلبم افزایش می یابد ولی چند روز پیش شنیدم این کار اشتباه است و برایم جای تعجب بود، چرا؟ با توجه به این که اکثر این ادعیه تقاضاهای اخروی از خداوند متعال است. لطفا مرا از این بلاتکلیفی درآورید. با توجه به این که به این سبک نماز بسیار خو کرده ام و دوست دارم رکوع و سجودم طولانی باشد.
آیا حرف زدن وسط شنیدن قرآن بی احترامی به قرآن است یا ایراد دارد؟ بعضیها اصلا در حین کارهایشان قرآن گوش نمی دهند و موسیقی گوش می دهند به این بهانه که شاید لازم باشد حرف بزنیم یا به قرآن تمرکز نکنیم و بی احترامی می شود پس قرآن گوش نمی دهیم تا تمرکز خالص بیابیم و امثال ما که قاری هستیم و باید در هر حال قرآن گوش دهیم را از خود جدا می کنند و می گویند ما قاری نیستیم. کار درست چیست؟
آیا حیوانات هم مجازات می شوند؟
چرا در اسلام پدر اگر فرزند خود را هم بکشد و سر ببرد حتی قصاص نمی شود. مگر او که کشته انسان نبوده و مگر قتل یک انسان از لحاظ شرافت مثل کشتن همه مردم عالم بزرگ نیست. پس چرا پدر می تواند فرزند خویش را بکشد ولی اگر فرزندی پدر یا مادرش را العیاذ بالله بکشد، جوانمرگ می شود؟
چرا نام امام علی(علیه السلام) و به طور کلی نام امامان در قرآن نیامده است تا مسلمانان در مسأله ای به این مهمی اختلاف پیدا نکنند؟ درست است که خود پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مواضع و مواقع مختلف جانشین خود را تعیین کردند ولی اگر نام جانشینان ایشان در قرآن جاویدان و غیرقابل تحریف و مورد حفاظت خداوند می آمد و تصریحی در آن وجود داشت دیگر جای هیچ تفرقه ای نمی بود.

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed