جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    چرا حضرت علی اصغر(ع) که در همان کودکی شهید شدند مقامی بالا در نزد خدای سبحان دارند ولی مثل ما آن توفیق را نداشتیم که در کودکی شهید شویم تا آن مقام را داشته باشیم، آیا این مسأله با عدالت خداوند قابل توضیح است یعنی چرا کودکی در قنداق به آن مقام برسد ولی من چنین توفیقی نداشته باشم؟
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:00 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 1831
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ
در ابتدا باید یادآور شد سوال مفیدی مطرح نموده اید که البته جوابی ظریف دارد . امید است با دقت و تامل شما در عبارات، مطلب به خوبی منتقل گردد. (ضمن اینکه این جواب در مورد عصمت معصومین و پیامبران و مقامات عالیه ایشان در کودکی,هم کارگشاست.)
مقدمه: روشن است که بعضی افراد زمینه های ذاتی بالاتری برای رشد معنوی دارند به عنوان مثال کودکی که در خانواده مکتبی (نطفه حلال و لقمه حلال و ...) و با مراقبت معنوی شدید پدر و مادر در ایام جنینی, پا به عالم می گذارد و از کودکی هم اصول تربیتی صحیح (برمبنای تعالیم اسلام) در مورد او اعمال می شود، این کودک زمینه دینی بالاتری را- نسبت به کودکی که فاقد این شرایط است- داراست . ولی نکته مهم در این جا این است که همه این شرایط، باعث زمینه بهتر و بستر مساعدتر می شود که از آن ها به اقتضاء تعبیر می شود (دقت کنید!) این اقتضائات فقط باعث گرایش بیشتر انسان به حقیقت و معنویت می شود ( نه این که وی مجبور شود )مثلاً اگر کودکی در خانواده مذهبی 20 درجه (مثلا) علاقه و گرایش به دستورات دینی داشته باشد کودک دیگر ـ در خانواده غیر مذهبی ـ گرایش 15 درجه ای یا 10 درجه ای به این امور دارد. آنچه در این میان عنصر اصلی رشد و تکامل انسان است همان قوه اراده و اختیار در انسان است که زمینه ها و بسترهای وراثتی , باعث حرکت سریعتر این قوه در انسان می شود.

اصل جواب : در ابتدا گفتنی است، واسطه فیض بودن به مقام معنوی نزد خداوند مربوط می شود و( چنان چه در حدیث امام رضا وارد شده است ) از آنجا که خداوند علم دارد که برخی انسانها در اینده با استفاده از اختیار خود و با اعمال نیک خود به مقامات بالا یی می رسند خداوند از همان سنین کودکی , بعضی از درهای غیب و شهود را به روی ایشان می گشاید و به آنها مقاماتی را می دهد اگر چه در خردسالی باشد چنان که به حضرت عیسی(ع) مقام حکمت را داد و یا به امام جواد(ع) در سن کودکی، مقام امامت داد . به عبارت دیگر, مقام بالای وجودی که قبل از بلوغ در انها موجود است همان مقامی است که در اینده با اعمال خود به ان میرسند که در حقیقت, گذر عمر نمایشگر آن حقیقت رفیع و آن منزلت گران قدر است ولو ممکن است به خاطر موانعی ( مثل شهادت علی اصغر در کودکی ) اصلا این سیر زمانی و گذر عمر تحقق خارجی پیدا نکند . لذا زندگی و عمر برای انها ,صرفا فرصت بروز حقایق نورانی آنها را در عالم جسمانی و ظاهر است . از باب مثال معلمی را در نظر بگیرید که چون از موفقیت دانش اموز اطمینان دارد قبل از ازمون اخر سال جایزه ای به دانش اموز میدهد هر چند ممکن است دانش اموز به علت تصادف در یک حادثه, موفق به شرکت در ازمون نشود .
بنابراین اگر این گونه مقامات معنوی به اختیار انها مستند شود صحیح است و مانعی ندارد .و لذا توسل به مقامات کسی مثل علی اصغر توسل صرفا به روح یک کودک نیست بلکه توسل به یک روح بزرگ است که فرصت بروز ان گوهر وجودی اش در این عالم خاکی بدست نیامد و بالاتر باید گفت مقامی مثل شهادت , پاداش همان اعمال صالحه ای است که در صورت فرصت , به انجام انها مبادرت می نمود .چنانکه مرحوم شیخ جعفر مجتهدی آن عارف بالله و عاشق اهل بیت می فرمود: هر چه که دارم و به هر کجا که رسیده ام از ناحیه حضرت علی اصغر(ع ) و توسل به ایشان بوده است , (لاله ای از ملکوت , شرح حال مرحوم مجتهدی , ص 173).
از طرف دیگر راههای کمال و سعادت همیشه باز است و همه ما در میدان مسابقه قرار داریم و می توان با تلاش و مجاهدت به آنچه دیگران رسیدند رسید.
برای مطالعه بیشتر : کتاب عدل الهی استاد مطهری را ملاحظه فرمایید .

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:00 ب.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
آیا ازدواج واجب تر است یا درس؟ لطفا من را راهنمایی کنید من 22 ساله هستم دانشجوی کارشناسی هستم ترم 3 ولی به خودم قول دادم تا دانشجوی ارشد نشوم، ازدواج نکنم ولی نمی دانم چرا چشمان پاکم دارد راه ناپاکی را طی می کند، در خیابان به نامحرم نگاه می کنم در صورتی که نگاه نمی کردم حال نمی دانم من می توانم عاشق باشم و ازدواج کنم در صورتی که ترس از این دارم که نتوانم درس بخوانم، لطفا مرا در دو راهی که با آن روبرو شدم یاری فرمایید.
از نظر شیعه در آخرت میزان برای اعمال انسان علی(ع) است. از طرف دیگر می گویند علی انتخاب شده بود و کسی دیگر حتی تحت تربیت پیامبرگونه نمی تواند علی(ع) شود، آیا این عدالت خداست که کسی را بر ما برتری می دهد بعد همان فرد را نیز ملاک سنجشمان قرار می دهد؟
پیامبر گرامی( صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: کسی که از امت من چهل حدیث که جامعه از آن متنفع و بهره‌مند شوند حفظ کند، خداوند متعال او را درقیامت در رتبه و مقام فقیه و عالم مبعوث و محشور می‌نماید. در رابطه با حدیث فوق چند سوال برایم پیش آمده که از شما می‌خواهم به آنها پاسخ دهید: آیا باید به عربی حفظ باشیم یا اینکه به فارسی یا اینکه به هر دو زبان آیا باید مو به مو عین عبارات را حفظ باشیم یا نه همین که مضمون حدیث را بدانیم کفایت می‌کند و مشمول حدیث فوق شده‌ایم یعنی بدانیم که معصوم درباره فلان موضوع چنین سخنی فرموده است همین بس است؟
آیا ازدواج حضرت یوسف(ع) با زلیخا بعد از فوت عزیز مصر واقعیت دارد؟ در روایتى آمده است: عزیز مصر از دنیا مى‏رود و زندگى بر زلیخا سخت مى‏شود؛ به حدى که مجبور به سؤال کردن از مردم مى‏شود. روزى بر سر راه حضرت یوسف(ع) مى‏نشیند و در موقعى که آن حضرت را مى‏بیند، مى‏گوید منزه است خداوندى که پادشاهان را به سبب معصیت خوار و بنده گردانید و بندگان را به سبب اطاعت پادشاه گردانید. حضرت یوسف(ع) او را به خانه مى‏برد و به او مى‏گوید چه مى‏خواهى. مى‏گوید جوانیم را به من برگردان. ایشان از خداوند مى‏خواهد و او جوان مى‏شود و با او ازدواج مى‏کند»، (بحارالانوار، ج 12، ص 25). در حقیقت شما در جواب، یک روایت را بیان کرده اید اما بیننده که نمی داند با یک روایت چیزی ثابت نمی شود و خبر واحد هیچ وقت آینه تمام نمای واقع نمی شود و اصلا تفاوت خبر واحد با متواتر در چیست؟ بیننده می خواهد بداند چنین چیزی واقع شده یا نه و شما در جواب یک خبر واحد بیان می فرمایید. تفاوت جایی که مکلف می خواهد به تکلیف عمل کند که با خبر واحد هم حل می شود چرا که بنای عقلا بر آن است با این گونه موارد که مخاطب می خواهد بداند واقع چیست و رفع تکلیف نمی خواهد بکند همین جا ظاهر می شود.
چرا نام امام علی(علیه السلام) و به طور کلی نام امامان در قرآن نیامده است تا مسلمانان در مسأله ای به این مهمی اختلاف پیدا نکنند؟ درست است که خود پیامبر(صلی الله علیه وآله) در مواضع و مواقع مختلف جانشین خود را تعیین کردند ولی اگر نام جانشینان ایشان در قرآن جاویدان و غیرقابل تحریف و مورد حفاظت خداوند می آمد و تصریحی در آن وجود داشت دیگر جای هیچ تفرقه ای نمی بود.

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed