جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    چرا این قدر در روایات و قرآن به عبادت قبل از طلوع و غروب آفتاب تأکید شده؟ مگر این دو وقت چه خصوصیتی دارند؟
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:18 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 2426
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ
در دو آیه از قرآن کریم به تسبیح وعبادت قبل از طلوع شمس وقبل از غروب اشاره شده است (سوره طه آیه 130 وسوره قآیه 39)در هر دو آیه به تسبیح شب واطراف نهار وادبار السجود نیز اشاره شده است.
در اینکه مقصود از تسبیح چیست ،مفسران دیدگاههای متفاوت دارند،آیا مقصود نمازهای پنجگانه است یا ذکرهای خاص این اوقات،یا نمازهای مستحبی،ولی به نظر می رسد مقصود نمازهای واجب باشد،گرچه منافاتی ندارد که تسبیح مطلق را هم در بر گیرد.
این آیات در صدد بیان این نکته هستند که انسان باید همیشه ودرتمام روز وشب به یاد خدا باشد وبه عبادت بپردازد،صبح که روز را می خواهد شروع کند با یاد خدا شروع کند مخصوصاً با توجه به اینکه در روایات آمده که تقسیم ارزاق در آن ساعات است وپایان روز را هم با یاد خدا وشب را نیز با یاد او ،بگونه ای که دائماً در فکر او باشد.
جهت اطلاع بیشتر ر.ک.به تفسیر نمونه ج13ص337

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:18 ب.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
سوالی در باره عبادت ما و خواندن نماز به سمت قبله دارم. چرا به سمت خانه کعبه که از سنگ ساخته شده عبادت می کنیم؟ خودم با این موضوع مشکلی ندارم ولی نمی دانم اگر کسی از من این سوال رو بپرسد و بگوید که کفار بتها رو عبادت می کردند و شما مسلمانان هم به سمت کعبه عبادت می کنید، چه جوابی بدهم؟ لطفا توضیح بفرمایید.
می خواستم بدانم اینکه در قرآن سفارش به دادن مزد به مادر برای شیر دادن شده است چیست؟ یعنی اگر مردی از این کار امتناع کند و بگوید اگر بخواهم پول بدهم خوب دایه می‌آورم، حکم اسلام درباره او چیست و آیا در اسلام امر و یا سفارشی برای این نوع برخورد با این آیه شده است؟ اگر به هیچ وجه راضی به دادن مزد به همسرش نشود، چه؟
با توجه به این که در تعالیم دین مبین اسلام هر گونه محبت غیرخدا مذموم است و از طرف دیگر محبت به زن و فرزند و خلق خدا نیز تأکید شده است، جمع این دو چگونه است؟
آیا ازدواج حضرت یوسف(ع) با زلیخا بعد از فوت عزیز مصر واقعیت دارد؟ در روایتى آمده است: عزیز مصر از دنیا مى‏رود و زندگى بر زلیخا سخت مى‏شود؛ به حدى که مجبور به سؤال کردن از مردم مى‏شود. روزى بر سر راه حضرت یوسف(ع) مى‏نشیند و در موقعى که آن حضرت را مى‏بیند، مى‏گوید منزه است خداوندى که پادشاهان را به سبب معصیت خوار و بنده گردانید و بندگان را به سبب اطاعت پادشاه گردانید. حضرت یوسف(ع) او را به خانه مى‏برد و به او مى‏گوید چه مى‏خواهى. مى‏گوید جوانیم را به من برگردان. ایشان از خداوند مى‏خواهد و او جوان مى‏شود و با او ازدواج مى‏کند»، (بحارالانوار، ج 12، ص 25). در حقیقت شما در جواب، یک روایت را بیان کرده اید اما بیننده که نمی داند با یک روایت چیزی ثابت نمی شود و خبر واحد هیچ وقت آینه تمام نمای واقع نمی شود و اصلا تفاوت خبر واحد با متواتر در چیست؟ بیننده می خواهد بداند چنین چیزی واقع شده یا نه و شما در جواب یک خبر واحد بیان می فرمایید. تفاوت جایی که مکلف می خواهد به تکلیف عمل کند که با خبر واحد هم حل می شود چرا که بنای عقلا بر آن است با این گونه موارد که مخاطب می خواهد بداند واقع چیست و رفع تکلیف نمی خواهد بکند همین جا ظاهر می شود.
روایتی از امام صادق علیه سلام نقل شده که در آن از دو خلیفه اول از ایشان سوال شده است و امام صادق(ع) آنها را امامان عادل دانسته اند اما در ذیل این روایت می بینیم امام صادق(ع) لفظ امام و عادل را به چیز دیگری تفسیر کرده اند. لطفا بفرمایید آیا امکان دارد ذیل روایت بعدها توسط شیعیان اضافه شده باشد چرا که چه لزومی داشت که امام صادق(ع) این دو را امام و عادل بداند و پس از آن بخواهد این الفاظ را به گونه ای دیگر تفسیر کند؟

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed