جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    در چندین سال پیش برای مکانی صیغه وقف مسجد خوانده اند؛ ولی الان بدون استفاده و خراب شده است. جمعی از افراد مؤمن و نیکوکار که می خواهند این مسجد را دوباره از نو بسازند، تصمیم دارند که از کنار مسجد چند متری را به جاده اختصاص دهند و در عوض از پشت مسجد چند متر را به جای آن بگیرند. این کار به لحاظ شرعی مشکل دارد یا نه؟
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:06 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 1397
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ

اگر وقفیت زمین مزبور برای مسجد معلوم است تغییر و تبدیل و فروش و انداختن در جاده جایز نیست و باید طبق همان جهتی که وقف شده برای مسجد باز سازی نمایند و برای جاده از زمین کنار ان استفاده کنند نظر همه مراجع همین است


برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:06 ب.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
در مسجد محل ما جدیداً طرحی را برای بردن به کربلا پیاده می کنند که می خواهم بدانم این کار درست است یا حکم قمار را دارد. این طرح از این قرار است که نفری یک هزار تومان از هر فردی می گیرند و هر هزارتومان یک شانس برنده شدن است بعد از بین تمام کسانی که شرکت کرده اند، قرعه کشی کرده و یک الی سه نفر را برای رفتن به کربلا انتخاب می کنند و کل این پولهای جمع شده را به آن نفرات می دهند تا با آن به سفر کربلا بروند. می خواهم حکم این عمل را بدانم؟
در قرآن و نهج البلاغه و مفاتیح، دعاهای کوتاه ولی پرمغزی وجود دارد. تعدادی از این ادعیه را حفظ کرده ام و بسیار دوست دارم پس از ذکر رکوع و سجود و در قنوت آنها را بخوانم. همان طور که مدتی است این کار را می کنم و با قرائت این دعاها آن هم در نماز، احساس قرب بیشتری می کنم و حضور قلبم افزایش می یابد ولی چند روز پیش شنیدم این کار اشتباه است و برایم جای تعجب بود، چرا؟ با توجه به این که اکثر این ادعیه تقاضاهای اخروی از خداوند متعال است. لطفا مرا از این بلاتکلیفی درآورید. با توجه به این که به این سبک نماز بسیار خو کرده ام و دوست دارم رکوع و سجودم طولانی باشد.
آیا ازدواج حضرت یوسف(ع) با زلیخا بعد از فوت عزیز مصر واقعیت دارد؟ در روایتى آمده است: عزیز مصر از دنیا مى‏رود و زندگى بر زلیخا سخت مى‏شود؛ به حدى که مجبور به سؤال کردن از مردم مى‏شود. روزى بر سر راه حضرت یوسف(ع) مى‏نشیند و در موقعى که آن حضرت را مى‏بیند، مى‏گوید منزه است خداوندى که پادشاهان را به سبب معصیت خوار و بنده گردانید و بندگان را به سبب اطاعت پادشاه گردانید. حضرت یوسف(ع) او را به خانه مى‏برد و به او مى‏گوید چه مى‏خواهى. مى‏گوید جوانیم را به من برگردان. ایشان از خداوند مى‏خواهد و او جوان مى‏شود و با او ازدواج مى‏کند»، (بحارالانوار، ج 12، ص 25). در حقیقت شما در جواب، یک روایت را بیان کرده اید اما بیننده که نمی داند با یک روایت چیزی ثابت نمی شود و خبر واحد هیچ وقت آینه تمام نمای واقع نمی شود و اصلا تفاوت خبر واحد با متواتر در چیست؟ بیننده می خواهد بداند چنین چیزی واقع شده یا نه و شما در جواب یک خبر واحد بیان می فرمایید. تفاوت جایی که مکلف می خواهد به تکلیف عمل کند که با خبر واحد هم حل می شود چرا که بنای عقلا بر آن است با این گونه موارد که مخاطب می خواهد بداند واقع چیست و رفع تکلیف نمی خواهد بکند همین جا ظاهر می شود.
حدود دو سال پیش از بانک سپه، پنج میلیون تومان وام سپاس با یک قولنامه صوری دست نویس خرید خودرو که مورد تأیید بانک نیز بود، از بانک دریافت کرده ولی در خرید خانه هزینه کرده ام و هم اکنون قسط آن را می دهم، الآن فهمیده ام ظاهرا به گفته بعضی از آقایان هزینه کردن وام غیر از خرید خودرو اشکال شرعی دارد در حال حاضر تکلیف بنده برای اینکه مرتکب گناه نشده باشم، چیست؟
آیا حرف زدن وسط شنیدن قرآن بی احترامی به قرآن است یا ایراد دارد؟ بعضیها اصلا در حین کارهایشان قرآن گوش نمی دهند و موسیقی گوش می دهند به این بهانه که شاید لازم باشد حرف بزنیم یا به قرآن تمرکز نکنیم و بی احترامی می شود پس قرآن گوش نمی دهیم تا تمرکز خالص بیابیم و امثال ما که قاری هستیم و باید در هر حال قرآن گوش دهیم را از خود جدا می کنند و می گویند ما قاری نیستیم. کار درست چیست؟

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed