جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات
عبارت های جستجو شدهعبارت های جستجو شده
(احکام امام جماعت غیر روحانی) 

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    گاهی اوقات در نمازخانه ادارات نماز جماعت به امامت افراد غیر روحانی برگزار می شود که احراز صلاحیت امام به سرعت امکان پذیر نیست. آیا به صرف اینکه تعدادی برای اقامه نماز جماعت به فرد مذکور اقتدا می کنند برای شرکت در جماعت آنان کفایت می کند؟
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 04:34 ق.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 1429
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ
در جایی که روحانی دارای شرایط در دسترس است, اقتدا به غیرروحانی سزاوار نیست. (استفتاء از دفتر آیت الله بهجت)
از مجموع فتاوای فقیهان این نکته استفاده می شود، اقتدا به غیرروحانی , نماز را باطل نمی کند ولی با وجود روحانی جامع شرایط، ادب و اخلاق و رعایت بعض مصالح اقتضا می کند که به غیر روحانی اقتدا نشود.
گفتنی است که شخصی می تواند پیشنماز شود که :
1- قرائتش صحیح باشد.
2- احکام مربوط به نماز را بداند (مانند وضو و غسل ).
3- عادل باشد (ظاهر الصلاح باشد و از او گناه کبیره ای مشاهده نشود و اصرار بر گناهان صغیره هم نکند).
بنابراین در فرض سؤال اگر دسترسی به روحانی ندارید و فردی که به او اقتدا می کنید دارای شرایط باشد اقتدا اشکال ندارد و ملاک آن است که مأمومین او را واجد شرایط از جمله عدالت بدانند اگرچه خودش خود را عادل نمی داند.
همچنین اگر از اقتداء افراد متدین اطمینان به عدالت امام جماعت پیدا شود اقتدا صحیح است.V}استفتائات جدید آیت الله تبریزی، ص 119، س 564{V

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 04:34 ق.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
اگر در نماز جماعت موقع تسبیحات اربعه من دو بار که ذکر سبحان الله و ... می گویم امام جماعت به رکوع می رود، من باید به رکوع بروم یا یک بار دیگر بگویم( که سه بار شود) و بعد به رکوع بروم؟
مدتی است که نمازخانه اداره ما به علت تعمیرات تعطیل است و نماز در یکی از سه کریدور ورودی اداره خوانده می شود. حال از‌ آنجایی که رفت و آمد برای دیگر کارکنان و ارباب رجوع در ساعت نماز مشکل است و با توجه به اینکه دو ورودی دیگر باز است و فقط باید افراد بگردند و از ورودی دیگر رفت و آمد کنند آیا ما مجاز به تشکیل نماز جماعت در چنین شرایطی هستیم؟
آیا جایی که نماز جماعت برپاگشته می توان به یکی از مأمومین اقتدا کرد؟
آنچه بیشتر برایم سؤال انگیز بود: 1- این فرموده حضرت امام(ره) : سوم آنکه ضرر و نفعی ندارد؛ ... مثل حساب و هندسه و هیئت و امثال آن ... حتی الامکان اشتغال پیدا نکردن به آنها خوب است؛ ... در بین علوم آنچه که به حال حیات ابدی و زندگانی جاویدان انسان نافع است، بهتر از همه است و مهمتر از جمیع آنهاست. کتاب چهل حدیث- شرح حدیث بیست و چهارم- صفحه 396 و 397 و این فرموده علامه طباطبایی: سوال: آیا علوم ریاضی و طبیعی در عرف قرآن علم نیستند؟ جواب: در عرف قرآن کریم خیر، عرف قرآن آنها را علم نمی نامد. در کل این علومی که ما به آنها لفظ علم اطلاق می کنیم در حقیقت فن هستند و آن هم فنونی برای زندگی در این عالم، که البته ندانستن آنها مشکلی برای ما پیش نمی آورند( مانند انسانهای پیشین و پیامبران پیشین) و فقط شاید تسهیل کننده امور دنیوی باشند( و البته از دید برخی دلمشغولی و تفریح) که در غیر این صورت باید نعوذالله به عدالت خداوند نسبت به انسانهای پیشین، در حال حاضر و بعدی ها شک کرد! دقت کنیم که به فضا رفتن هدف نبوده! که لازم باشد همه آن را درک کنند! رفتن و نرفتن به آن هم در اصل قضیه خللی ایجاد نمی کند. نیز ازحضرت آیت الله جوادی آملی: آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه دانشگاه وقتی اسلامی است که دانش آن اسلامی باشد، گفت: علم سکولار، دانشجوی سکولار‌ تربیت می‌کند. جوادی آملی با اشاره به اسلامی کردن دانشگاه‌ها گفت: علمی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود لاشه مرده‌ای است که قابل اسلامی شدن نیست. وی ادامه داد: وقتی دانشگاه اسلامی می‌شود که دانش آن اسلامی شود و در حال حاضر دانش سکولار است. این استاد حوزه تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در دانشگاه‌ها از آن سخنی گفته نمی‌شود، خدا و پیغمبر(ص) و اینکه چه کسی این هستی و جهان را به وجود آورده، است. سئوال این است که 1- اگر علومی مثل فیزیک و ریاضیات به نظر حضرت امام (ره) علمی است که نه مفید است و نه ضرر دارد حتی اگر به قول شما رنگ خدایی داشته باشد چه نیازی به یادگیری آن است؟ 2- بنا به فرموده علامه طباطبایی علمی که خداوند در قرآن به آن امر کرده ،علم خداشناسی و معرفت است و هیچ ارتباطی به علوم دانشگاهی ندارد و سؤال و جوابی از فیزیک و شیمی از انسان نمی شود پس اگر یاد گرفتن علوم دانشگاهی صرفا یک فن و مهارت برای گذراندن امور دنیوی است و این فرد هیچ برتری در نزد خداوند از سایرین ندارد، چه لزومی به یادگیری آن است؟ 3- بنا به فرموده حضرت آیت الله جوادی آملی علم دانشگاهی علمی سکولار بیش نیست که اگر شما نیتی الهی هم داشته باشید، چیزی که می آموزید سکولار بوده و قابل اسلامی شدن هم نیست. البته این فرموده حضرت در جهان امروز به سهولت قابل مشاهده است چرا که کسی نمی تواند ادعا کند که با پیشرفت حیرت آور علوم دانشگاهی، ایمان و اعتقاد بشری نیز افزایش یافته اگر نگوییم که بدتر هم شده و ثروت اندوزی و دین گریزی حتی در جوامع مسلمان بیشتر هم شده و باز این سؤال که چه نیازی به یادگیری علوم دانشگاهی است؟ 4- باز در متن بالا آمده که اگر منظور قرآن همان علوم دانشگاهی باشد باید به عدالت خدا شک کرد که آن علم مفید را به گذشتگان نداده و نیز در جمله ای دیگر: علمی سودمند است که با مرگ انسان آن نیز از بین نرود بلکه آخرت او را تأمین کند. علومی مثل فیزیک شیمی و ... چه نیازی از آخرت انسان را برآورده می سازد؟
اگر در نماز جماعت نمازگزار بلافاصله بعد از وارد شدن در صف اول به امام اقتدا کند، آیا نمازش باطل است یا نه؟ در نماز دیگران تأثیری دارد یا نه؟

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed