جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    دو تن از علمای بزرگ به نامهای( سید بن طاووس) در کتاب کشف المحجه و ( محمد بن یعقوب کلینی) در کتاب الرسائل از زبان حضرت علی(ع ) درباره ابوبکر و عمر می نویسند: « فولی ابوبکر فقارب و اقتصد» یعنی: ابوبکر ولایت(خلافت ) را با صدق نیت بدست گرفت و به راه اعتدال رفت، آیا صحیح است؟ از شما می خواهم لطفا راهنماییم کنید.
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 01:34 ق.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 1902
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ
این مطلب را که به صورت نامه از امیر مومنان نقل شده سید بن طاوس از کتاب الرسائل کلینی نقل می کند لکن لازم است به تمامی این نامه که نامه مفصلی است وفضای صدور ان که پس از جنگ نهروان بوده وعده ای در مورد ابی بکر عمر وعثمان از ان حضرت سوال نموده اند توجه شود تا فضای سخن حضرت معلوم شود از انجا که این حدیث بسیار طولانی است تنها به بخش از آن اشاره میکنیم , در فرازهای مختلفی حضرت اشاره به غصب خلافت الهی خود نموده اند از جمله در قسمتی که میفرمایند « وَ لَیْسَ یُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِیرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا یُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَیْسَ لَهُ، وَ قَدْ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَهِدَ إِلَیَّ عَهْداً فَقَالَ یَا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ لَکَ وِلَایَتِی فَإِنْ وَلَّوْکَ فِی عَافِیَهٍ وَ رَجَعُوا عَلَیْکَ بِالرِّضَا فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ، وَ إِنِ اخْتَلَفُوا عَلَیْکَ فَدَعْهُمْ وَ مَا هُمْ فِیهِ،» یعنی بر شخص به تاخیر حقش عیبی وارد نمیشود وهمانا تمامی عیب برکسی است که گرفته حقی را که برای او نبوده است { منظور حضرت این است که اگر خلافت را پس از سالیانی به من واگذار نمودند عیبی بر من نیست وعیب بر کسانی است که خلافت را غصب نموده اند }وهمانا پیامبر با من عهدی نمود وفرمود ای پسر ابوطالب ولایت من از آن تو است اگر به راحتی آنرا به تو تسلیم نمودند وبا رضایت به تو رجوع نمودند به امارت بر آنان قیام کن واگر اختلاف نمودند انانرا به انچه در آن هستند از اختلاف رها کن در ادامه حضرت میفرماید من پس از پیامبر نگاه کردم ودیدم هیچ یاوری ندارم مگر اهل بین خودم که در صورت اقدام گمان هلاکت واز بین رفتن انان میرفت واگر بعد از رسول خدا عمویم حمزه وبرادرم جعفر بود من با کراهت بیعت نمی نمودم ولکن من گرفتار دو نفر جدید الاسلام بودم عقیل وعباس به همین جهت سکوت نمودم وچشمم را در حالی که خار دران بود بستم و خشم خودم را در حالی که استخوان در گلویم بود فرو بردم تا اینکه در بخش دیگری از این نامه اشاره به حدیث غدیر نیز نموده اند که خوب است به تمامی این نا مه در کتاب بحار الانوار به آدرسی که در ذیل امده مراجعه کنید واما بخشی را که از ان سوال نموده اید «فقارب واقتصد » این سخن حضرت در مورد ابوبکر است لکن لازم است متذکر شویم معنای قارب به معنای با صدق نیت بدست گرفتن خلافت نیست بلکه معنای آن بنا به انچه در نهایه ابن اثیر نیز امده میانه روی واقتصاد است { قارب فلان فی امره اذا اقتصد } مراد حضرت در این جمله این است که به صورت نسبی نسبت به سایر خلفا ابوبکر راه میانه را پیش گرفت ونسبت به عمر وعثمان بیشتر رعایت ظواهر اسلام را مینمود حتی به حسب انچه در تاریخ آمده ابوبکر چندین بار به امیر مؤمنان اظهار نموده بود که من میدانم خلافت حق شماست لکن مهاجرین این گونه خواستند همچنین این جمله از وی معروف است که خلافت مرا پس بگیرید من برای شما بهتر نیستم در حالی که علی در بین شما است بنا برا ین با توجه به قراین موجود در روایت مراد میانه روی نسبت به دیگر خلفا است , ضمن انکه نباید فراموش کنیم که حضرت این سخنان را برای خواص از شیعیانشان نفرموده اند این نامه مربوط به زمان خلافت ان حضرت وپس از بازگشت از نهروان است آنهم در پاسخ مسلمانان راجع به امر ابی بکر وعمر وعثمان نوشته اند در ابتدای نامه نیز آمده است که حضرت از این سوال آنان ناراحت شدند وفرمودند شما در این زمان که مصر فتح شده ومحمد بن ابی بکر کشته شده به سوالاتی پرداخته اید که بدردتان نمیخورد بسیاری از کسانی که مخاطب این نامه بوده اند کسانی هستند که خلافت خلفا را قبول داشتند وبا حضرت به عنوان خلیفه چهارم بیعت نموده بودند بنا برا این شرایط تقیه را نیز باید در نظرداشت که حضرت بخاطر حفظ اسلام از همان ابتدای فوت پیامبر به جهت از بین نرفتن اصل اسلام رعایت آنرا مینموده اند . { بحار الانوار 30 /7}

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 01:34 ق.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
مرحوم علامه سید عبدالحسین شرف الدین که یکی از علمای بزرگ و دانشمندان طراز اول شیعه در قرن اخیر است، می گوید: اما صلوه علی(ع ) وراء ابی بکر و عمر فلیست تقیه اذ حاشا الامام ان یجعل عبادته تقیه و یجوز للشیعی ان یقتدی بالسنی یعنی اما نماز حضرت علی(ع ) پشت سر ابوبکر و عمر، از راه تقیه نبوده چون امام منزه و دور است از اینکه عبادت خود را به طور تقیه انجام دهد و جایز است که شیعی در نماز به سنی اقتدا کند، آیا صحیح است؟ از شما می خواهم لطفا راهنماییم کند.
شیخ حر عاملی در کتاب( وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه) از قول حضرت علی(ع ) می نویسد: ( قر انکح رسول الله صلی الله علیه و آله و صلی علی علیه السلام و راءهم) یعنی رسول خدا(ص) با ایشان (خلفاء) مناکحت نمودند. (دختر ابوبکر و عمر را بزنی گرفت و دخترش را به عثمان داد) و حضرت علی(ع ) پشت سر آنها نماز می خواند. آیا صحیح است؟ از شما می خواهم لطفا راهنماییم کند.
... و امروز هر چند عرب به جمعیت، اندک است ولی به نیروی اسلام بسیار است و در سایه وحدت و یگانگی پیروز است پس تو قطب آسیا باش و آسیا را به کمک عرب بگردان و به جای اینکه به نبرد روی، آنان را به آتش پیکار درآور زیرا اگر تو از این سرزمین بیرون روی، عرب از اطراف و جوانب این سرزمین(شورش می کنند) و پیمان تو را می شکنند تا جایی که می بینی پاسداری از سر حد حدات سرزمین خودت که آنرا پشت سر نهاده ای از کشوری که پیش روی داری، اهمیت بیشتری دارد و پارسیان چون تو را ببینند، گویند این رشته عرب است! اگر آن را قطع کنید، آسوده خواهید شد و این موجب می شود که حرص آنها در جنگ با تو و طمعشان در کشتن تو سخت تر گردد... . از این عبارت به طور واضح خیرخواهی و تأیید و موافقت آن حضرت با حضرت عمر(رض ) کاملا آشکار است به خصوص در آنجا که می فرماید: لیس بعدک مرجع یرجعون الیهم یعنی مرجعی پس از تو نیست که مردم به طرف او باز گردند و جمع شوند و نیز می فرماید: « تکن قطبا و استدرا الرحی» یعنی تو قطب (مرکز) آسیا باش و آسیا را بگردان. منظور چیست؟ از شما می خواهم لطفا راهنماییم کند.
در کتاب کشف المحجه اثر سیدبن طاووس آمده که گروهی پس از وفات رسول خدا(ص ) به نزد حضرت علی(ع) آمدند و از آن حضرت خواستند تا برای بدست گرفتن زمام امور تلاش کند و با خلیفه به مخالفت برخیزد ولی حضرت علی(ع ) از این کار خودداری نمود و آشکارا گفت: که پیامبر به من وصیتی فرموده و من با رسول خدا در این باره میثاقی دارم که نمی توانم آن را نقض کنم. منظور چیست؟ از شما می خواهم لطفا راهنماییم کند.
آیا حضرت علی(ع ) دختر محبوب خویش خواهر امام حسن و حسین(ع ) را به نکاح عمر بن الخطاب در می آورند؟ آیا صحیح است؟ از شما می خواهم لطفا راهنماییم کند.

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed