جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چه کسانی هستند؟ (لطفا نام ببرید و بفرمایید که تعدادشان چند نفر است و این تعداد، همیشه ثابتند یا به تعدادشان اضافه می شود) چه وظایفی دارند؟ سطح علمی شان چه حدی است؟ و در کل، وظایف جامعه مدرسین چیست و گرایشات سیاسی شان چگونه است؟ و چگونگی ورود به این جامعه را لطفا مرقوم فرمایید.
پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 03:42 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 9712
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ
یکم. تاریخچه فعالیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم :

فعالیت جامعه مدرسین را در سه مرحله خلاصه می کنیم
مرحله اول: از زمان تاسیس تا زمان تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه و عراق‏
جامعه مدرسین را جمعى از علماء و اساتید بزرگ حوزه علمیه قم، در سال 1340 و با اهداف زیر پایه گذارى کردند:
1 - اصلاح و تکمیل برنامه‏هاى درسى حوزه‏هاى علوم اسلامى و پرورش طلاب.
2 - تحقیق در علوم و معارف اسلامى.
3 - تبلیغ و گسترش اسلام در داخل ایران و کشورهاى خارج.
4 - سعى در اجراى احکام و قوانین سیاسى، اجتماعى، قضائى، اقتصادى و فرهنگى اسلام.
5 - دفاع از اسلام و قرآن.
6 - مبارزه با طاغوت وستمگران و دفاع از حقوق محرومین و مستضعفین.
جامعه مدرسین از آغاز یک تشکیلات کاملاً مخفى بود و به صورت پنهانى کار مى‏کرد. در سال 1342 که مبارزات اسلامى ملت مسلمان ایران، به رهبرى قاطعانه امام خمینى(ره) و همکارى علماء و طلاب علوم دینیه و سایر اقشار مردم، آغاز شد جامعه مدرسین که یک تشکیلات روحانى بود دعوت امام خمینى را لبیک گفت و تمام توان خود را در تأیید و ادامه مبارزات به کار گرفت.
همگام با سایر مجاهدین، در چاپ و تکثیر و پخش اطلاعیه‏هاى امام خمینى و سایر علماء، در ارسال اطلاعیه‏ها به شهرستانها، در ارسال طلاب به مراکز مختلف براى سخنرانى در مجامع عمومى و به ویژه در صدور اعلامیه‏هاى زیاد مبنى بر تأیید امام خمینى، و به طور کلى در انجام هر کارى که به مبارزات کمک مى‏کرد، فعالیت داشت.
در خرداد ماه سال 1342 که امام خمینى به وسیله رژیم پهلوى بازداشت و به تهران اعزام و در پادگان نظامى، زندانى شد و مردم قهرمان ایران به عنوان اعتراض قیام کردند، جامعه مدرسین در تشویق مردم به قیام نقش مهمى را بر عهده داشت. رژیم پهلوى تصمیم داشت امام خمینى را در دادگاه نظامى محاکمه و اعدام کند، براى جلوگیرى از این کار علماى بزرگ اسلام از قم و دیگر شهرهاى ایران به تهران آمدند و به فعالیت پرداختند، جامعه مدرسین در حرکت علماء و مراجع قم و دیگر شهرستانها سهم بزرگى را بر عهده داشت. تعدادى از اعضاى جامعه نیز در جلسات علماء شرکت مى‏نمودند و در هدایت و نتیجه بخش بودن جلسات نقش مهمى را ایفاء مى‏کردند. در همین زمان و به کوشش برخى از اعضاى جامعه، چند نفر از فقهاء و مراجع بزرگ طى اطلاعیه‏اى مرجعیت امام خمینى را تأیید نمودند. در اثر قیام همگانى مردم و تلاش علماء و مراجع تقلید بود که رژیم نتوانست امام خمینى را اعدام کند و در 17 فروردین سال 1343، برخلاف میل، او را آزاد و به قم باز گردانید. امام بعد از آزادى و ورود به قم به رهبرى مبارزات ادامه داد و جامعه مدرسین همگام با سایر مجاهدین بلکه پیشاپیش آنان، به فعالیتهاى خویش ادامه مى‏داد تا اینکه امام خمینى در چهارم آبانماه همان سال، طى نطق شدیدى قانون کاپیتولاسیون را مورد حمله قرار دادند و بعداً طى اعلامیه‏اى آن را محکوم نمود. و به همین جهت در تاریخ 13 آبانماه 1343، دوباره امام بازداشت و به تهران منتقل شد و از آنجا به ترکیه و بعد از چندى به عراق تبعید گشت.
مرحله دوم: از زمان تبعید تا زمان پیروزی انقلاب
امت قهرمان و مبارز ایران، بعد از تبعید امام خمینى، از رهبریهاى مستقیم آن جناب محروم شده و هدف رژیم پهلوى از تبعید امام نیز همین بود، او مى‏خواست امام خمینى در نجف به فراموشى سپرده شود و مردم از مبارزات خسته و مأیوس گردند.
از این زمان وظیفه جامعه مدرسین سنگین‏تر و دشوارتر شد زیرا باید مردم را در صحنه مبارزه نگهدارند و از حادثه تبعید امام بهره بگیرند و بر علیه رژیم پهلوى افشاگرى کنند. اعضاى جامعه مدرسین همگام با سایر علماء و طلاب و دانشگاهیان و دیگر اقشار مبارز، در غیاب امام خمینى در دو بعد فعالیت داشتند: یکى ترویج و گسترش دائره مرجعیت امام خمینى و زنده نگهداشتن نام او، دیگرى افشاگرى بر علیه ستمگریها و مظالم رژیم و در انجام این مسؤولیت کاملاً فعال بودند و به وسیله نامه یا تلفن یا پیام با امام خمینى در تماس بودند و از رهنمودهاى او استفاده مى‏نمودند.
در همین رابطه بود که پس از رحلت حضرت آیت الله العظمى آقاى حکیم(ره) اطلاعیه‏اى مبنى بر مرجعیت آقاى خمینى، به امضاى دوازده نفر از علماء و فقهاء، تهیه و تکثیر شد. اطلاعیه مذکور به کوشش جامعه مدرسین و امضاى تعدادى از اعضاى آن تهیه شده و رژیم پهلوى را کاملاً خشمناک ساخت.
در فروردین ماه 1342 جمعى از اعضاى جامعه مدرسین به وسیله رژیم دستگیر و زندانى شدند. لیکن در زندان نیز همگام با سایر زندانیان به افشاگرى و مبارزات خویش ادامه مى‏دادند. سایر اعضاى جامعه نیز همگام با سایر علماء و مردم مبارز، به فعالیتهاى خویش ادامه دادند.
در تاریخ 17 دیماه 1356 در اثر توهینى که در یکى از روزنامه‏هاى رسمى نسبت به امام خمینى انجام گرفت درسهاى حوزه علمیه قم تعطیل و تظاهرات وسیعى برپا شد که طى آن چند نفر شهید شدند و از همین زمان مبارزات اوج گرفت و به سایر شهرستانها کشیده شد، و شهادتها و تبعیدها و زندانهاو شکنجه‏ها نیز شدت و وسعت گرفت.
مهمترین فعالیتهاى جامعه مدرسین همگام با سایر علماء و عموم اقشار مردم مبارز ایران در این مدت عبارت بود از:
1 - تماس با امام خمینى به هر طریق ممکن و اخذ رهنمود.
2 - تماس با فقهاء ومراجع قم و علماى بلاد و تقاضاى حمایت از مبارزات.
3 - تهیه اعلامیه در فرصتهاى مناسب و امضاء گرفتن از مدرسین و اساتید.
4 - تکثیر و پخش اعلامیه‏ها در شهرستانها
5 - ایراد سخنرانى در مواقع لازم‏
6 - اعزام طلاب به شهرستانها براى سخنرانى‏
7 - دعوت مردم به تعطیلى و شرکت در تظاهرات‏
8 - پخش عکس و رساله امام خمینى و ترویج مرجعیت ایشان.
9 - ارسال تلگراف به امام خمینى و تکثیر آن‏
10 - رسیدگى به اعتصاب کنندگان و خانواده زندانیان و تبعید شدگان و شهداء
11 - دیدن و احوال پرسى از تبعیدیان‏
12 - دعوت به تعطیلى حوزه علمیه و دانشگاه‏
13 - دعوت به تحصن‏
14 - نامه سرگشاده به کمیسیون حقوق بشر
15 - صدور اعلامیه مبنى بر خلع شاه از سلطنت و پیشنهاد تأسیس حکومت اسلامى در تاریخ 1357/9/21
مرحله سوم: بعد از پیروزی مبارزات
در تاریخ دوازدهم بهمن ماه 1357، در زمان اوج مبارزات، امام خمینى به ایران بازگشت و در اثر رهبریهاى قاطعانه امام و مبارزات سرسختانه امت قهرمان و شهید پرور ایران، سرانجام در روز بیست و دوم همان ماه، رژیم شاهنشاهى متلاشى شد وانقلاب اسلامى پیروز گشت.
در این زمان مسئولیت جامعه مدرسین تغییر کرد و از صورت مبارزه با رژیم طاغوتى به صورت مشارکت در تأسیس و تثبیت حکومت اسلامى تبدیل شد. و در این مرحله وظیفه داشت در چند جهت به تثبیت نظام جمهورى اسلامى کمک کند:
1 - پذیرفتن مسئولیتهاى مربوط به نظام، در همین رابطه در نهادهاى مختلف حضور فعال پیدا کرد. مانند شوراى انقلاب، مجلس خبرگان تدوین قانون اساسى، مجلس شوراى اسلامى، شوراى نگهبان قانون اساسى، مجلس خبرگان رهبرى، دستگاه قضائى، شوراى تشخیص مصلحت نظام، شوراى عالى انقلاب فرهنگى، تعدادى از اعضاى جامعه مدرسین در این نهادها حضور فعال داشته و دارند.
2 - تبیین و تحقیق در مسائل مورد نیاز نظام، مانند مسائل اقتصادى، قضائى و حقوقى، جزائى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى‏
3 - اصلاح و برنامه ریزى براى حوزه‏هاى علوم دینى، به گونه‏اى که با نیاز نظام و جهان اسلامى هماهنگ باشد و به ویژه تشکیل شوراى مدیریت در حوزه علمیه قم و اداره حوزه به صورت بهتر.
4 - تدریس علوم و معارف اسلامى و تألیف کتب مورد نیاز
5 - کمک به تأمین قضات مورد نیاز.
6 - تبلیغ و گسترش اسلام در داخل جمهورى اسلامى ایران و سایر کشورها.
7 - پرورش استاد براى تدریس معارف اسلامى در دانشگاهها
8 - تربیت مبلغ براى داخل و خارج ایران‏
9 - تأیید نظام و مبارزه با توطئه دشمنان در فرصتهاى مناسب‏
10 - حضور فعال در سمینارها و مجامع علمى داخل و خارج کشور.
فعالیتهاى جامعه مدرسین اکنون در چند معاونت خلاصه مى‏شود:
1 - دفتر جامعه مدرسین
2 - معاونت جامعه و مردم‏
3 - معاونت جامعه و نظام‏
4 - معاونت جامعه و روحانیت
5 - معاونت ادارى و مالى‏
نهادهای وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عبارتند از:
1 - دفتر انتشارات جامعه مدرسین‏
2 - دانشگاه علوم تربیتى و قضایى‏
3 - بخش گزینش قضات‏
4 - مجله نور علم‏
5 - شوراى عالى حوزه علمیه قم

دوم . اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم :
آیت الله محمد یزدی ، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی ، حجه الاسلام والمسلمین ابوالقاسم وافی یزدی ، آیت الله علی نیری ، آیت الله عبدالنبی نمازی ، حجه الاسلام والمسلمین علی نکونام گلپایگانی ، آیت الله سید ابوالفضل میر محمدی زرندی ، آیت الله محمد مومن ، حجه الاسلام والمسلمین علی مومن ، حجه الاسلام والمسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی ، آیت الله حسن ممدوحی ، آیت الله مرتضی مقتدایی ، آیت الله حاج شیخ حسین مظاهری ، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ، آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی ، آیت الله سید محمد رضا مدرسی یزدی ، آیت الله محمد محمدی گیلانی ، آیت الله عباس محفوظی ، حجه الاسلام والمسلمین صادق لاریجانی آملی ، آیت الله سید جعفر کریمی ، آیت الله محمد علی فیض گیلانی ، حجه‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی ، حجه الاسلام و المسلمین محمد رضا فاکر ، حجه الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی ، حجه الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی ، آیت الله احمد صابری همدانی ، آیت الله محمد علی شرعی ، حجه الاسلام والمسلمین محمود رجبی ، آیت الله میرزا عبدالله مسلم ملکوتی ، حجه الاسلام والمسلمین عباس کعبی ، حجه الاسلام والمسلمین سید محمد غروی ، ‌آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی ، آیت الله حسین راستی‌ کاشانی ، آیت ‌الله‌ ابوالقاسم‌ خزعلی ، ‌آیت الله سید محسن خرازی ، ‌حجه الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی ، آیت‌ الله عبدالله خائفی ، حجه‌الاسلام ‌و المسلمین‌ سید هاشم‌ حسینی بوشهری ، حجه‌الاسلام ‌و المسلمین‌ مهدی‌ شب‌زنده‌دار ، ‌آیت الله عبدالله جوادی آملی ، حضرت‌ ‌آیت الله احمد جنتی ، حجه‌الاسلام‌ و المسلمین‌ محمود رضا جمشیدی ، حضرت آیت الله علی ثابتی ، ‌آیت الله ابراهیم‌ امینی ، حجه‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ علیرضا اعرافی ، حجه‌الاسلام‌ و المسلمین‌ علیرضا اسلامیان ، حضرت‌ آیت الله‌ سید محمد ابطحی کاشانی ، حضرت‌ آیت ‌الله‌ رضا استادی ، حضرت‌ حجه‌ الاسلام‌ والمسلمین‌ محمد رضا آشتیانی ، حضرت‌ آیه‌ الله‌ العظمی‌ ناصر مکارم‌ شیرازی ( چهت آشنائی با زندگینامه و سطح تحصیلات و سوابق هریک از این اساتید بزرگوار می توانید به پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نشانی ذیل مراجعه نمائید : http://www.jameehmodarresin.org/index.php?option=com_content&task=category§ionid=5&id=16&Itemid=36&limit=50&limitstart=0)

سوم .
نگاهی گذرا به اهداف وفعالیتها ی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
درسال ‪ ۱۳۰۱با ورود آیت الله حائری یزدی به شهر قم نقطه عطفی درتاریخ حوزه های علمیه شیعه بوجود آمد، درآن زمان مهمترین دغدغه آن مرحوم معطوف به حفظ وتقویت نهال نوپای حوزه جدید التاسیس قم وتبدیل آن به یک پایگاه مهم علمی ومذهبی گشت.
با رحلت آیت الله حائری درسال ‪ ۱۳۱۵برنامه های حوزه علمیه قم در سایه خفقان شدید رژیم پهلوی تحت سرپرستی ‪۳نفر از علمای بزرگ مقیم قم، آیت الله سیدصدرالدین صدر، آیت الله سید محمد تقی خوانساری وآیت الله سید محمد حجت درآمد وتا سال ‪ ۱۳۲۳به همین روان ادامه یافت.
ازآنجاکه وجود تشتت درامور حوزه، خطرافول واز بین رفتن آن را درپی داشت ، گروهی از طلاب وفضلای حوزه باآگاهی ازمقام بالای علمی، معنوی و جایگاه بلند اجتماعی آیت الله سید محمد حسین بروجردی، پس ازاصرار زیاد، ایشان را متقاعد کردند که به قم بیاید ومدیریت حوزه را عهده دار شود.
دوره آیت الله بروجردی ازمنظر تثبیت حوزه علمیه قم وتوسعه کمی وکیفی آن اهمیت ویژه دارد از یک سو با ورود ایشان به قم حوزه علمیه دوران بحران وتشتت هشت ساله مراجع ثلاث را پشت سرگذاشت وازسوی دیگر روند رو به رشد تعداد طلاب درحوزه علمیه قم که پس از سقوط رضاخان پهلوی شروع شده بود به دنبال مدیریت آیت اله بروجردی سرعت بیشتری گرفت.
درسایه رویکرد فرهنگی وسیاسی آیت الله بروجردی واولویت بخشیدن ایشان به مسایل حوزوی، طلاب وروحانیون دغدغه اصلی خود را فراگیری دروس حوزوی قرار دادند، لذا نسلی از فضلا تربیت یافت که بعدها درزمینه فکری وعملی انقلاب اسلامی تاثیر قابل توجهی برجای گذارد.
به دنبال تثبیت وتوسعه نسبی حوزه علمیه قم ودرشرایطی که این حوزه همچون حوزه های دیگر شیعی ازبرخی نقائص وبی نظمی‌ها در رنج بود،بحث اصلاح حوزه که سابقه طولانی داشت در سال ‪ ۱۳۲۸به صورت جدی مطرح گردید وهیات مصلحین یا هیات حاکمه متشکل از جمعی از علمای طراز دوم شکل گرفت تابا امر آیت الله بروجردی، نظمی وسروصورتی به حوزه بدهند.
جلسات ومذاکرات این گروه که امام راحل (ره) وشیخ مرتضی حائری ازاعضای فعال آن بودند ، خوشحالی و امید را در میان طلاب و روحانیون فراهم ساخت اما درنهایت فعالیت های این هیات با شکست مواجه شد.
دردهه سی دوباره گروهی ازفضلای حوزه که جزء روحانیون رده دوم محسوب می شدند درضمن جلسات وگفت وگوهای خودمساله اصلاح حوزه را به صورت جدی پیگیری کردند که درنهایت به اهداف خود نرسیدند.
جلسات و نشست های فضلا ومدرسین حوزه به صورت پراکنده ادامه یافت ، در اواخر سال ‪ ۱۳۴۲به دلیل وجود تشتت درمبارزات سیاسی با رژیم پهلوی وزندانی ومحصور شدن امام راحل (ره) برخی ازفضلا ومدرسین در کنار هماهنگی وهمراهی با دیگر مدرسین به تشکیل یک گروه منسجم ومخفی تحت پوشش اصلاح حوزه اقدام کردند.
اعضای این جمعیت یازده نفر عبارت ازآقایان آذری قمی ، امینی ، حائری تهرانی ، علی خامنه ای ، محمد خامنه ای ، ربانی شیرازی ،هاشمی رفسنجانی، شهید قدوسی ، مشکینی ، مصباح یزدی ومنتظری بودند.
یکی از اقدامات مهم این تشکل( که بعدها جامعه مدرسین نامیده شد) تاکید بر مرجعیت امام راحل (ره) بود ، ازآنجا که برخی مسوولان رژیم در ابتدای دستگیری امام درسال ‪ ۱۳۴۲اعلام کرده بودند قصددارند امام (ره) را محاکمه کنند یکی از اقدامات مهم این گروه تاکید بر مرجعیت ایشان بود چرا که مطابق قانون اساسی رژیم نمی‌توانست مرجع تقلید را محاکمه کنند.
به این منظور جمعی ازمدرسین حوزه در تلگراف‌ها و بیانیه‌هایی که همراه روحانیون وعلمای دیگر صادر می‌کردند بر مرجعیت امام راحل (ره) تاکید نمودند.
دراین راستا مدرسین دراقدامی پاسخ مکتوب ‪ ۱۲نفر ازفضلا ومدرسین درباره مرجعیت امام (ره) را منتشر کردند.
عده ای ازفضلا ومحصلین حوزه علمیه قم ازمحضر مدرسین وفضلای حوزه درباره مرجعیت پس از آیت الله حکیم سووال کرده بودند.
دراین پاسخ آقای امین، انصاری شیرازی، جنتی، خزعلی ، ربانی شیرازی، شاه آبادی، صالحی نجف ابادی ، صلواتی ، فاضل لنکرانی ، مشکینی ، منتظری ونوری همدانی ، امام خمینی را واجد شرایط مرجعیت معرفی کردند.
درآبانماه سال ‪۱۳۵۶بافوت مشکوک حاج آقا مصطفی خمینی وبه دنبال آن واقعه ‪۱۹دی قم فصل جدیدی درتحولات سیاسی ایران گشوده شدوتشکل مدرسین فعالتر گشت هرچند دراین زمان برخی مدرسین درزندان بودندو برخی دیگر نیز پس از حوادث مربوط به مراسم بزرگداشت حاج آقا مصطفی و قیام‪۱۹دی دی تبعید شدند اما با توجه به شرایط و وضعیت بوجود آمده جلسات مدرسین باهمان افراد حاضر در قم فعال شده وبانظم وانسجام بهتر توانست ثمرات چشمگیری درعرصه انقلاب اسلامی برجای گذارد.
به طوریکه اعضای جامعه مدرسین آن زمان پس از اطلاع از مفاد توهین آمیز مقاله روزنامه اطلاعات درخصوص امام راحل(ره) همان شب جلسه ای تشکیل دادند ودرباره چگونگی برخوردبااین مساله به بحث وتبادل نظر پرداختند،با این که بنا بود حوزه علمیه فقط روز ‪۱۸دی تعطیل باشد اما به دلایلی روز ‪۱۹دی نیز با تلاش مدرسین وموافقت علما و مراجع تعطیل اعلام شد.
ازمهمترین اقدامات مدرسین پس از فاجعه ‪۱۹دی تشکیل جلسه ای بود که در آن درباره فاجعه ‪۱۹دی به گفت وگو وتنظیم اطلاعیه به امضای افرادحاضر درجلسه وسپس برخی از فضلای خارج از جلسه رسانده شد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس ازپیروزی انقلاب اسلامی جلسات خودرا به صورت رسمی وبر طبق اساسنامه از‪۲۷آذر ‪۵۸آغاز کرد.
دراین جلسه که باحضور سه تن از موسسین جامعه عبارتند ازآیت الله علی مشکین ، شیخ احمد آذری وابراهیم امینی تشکیل وبه اتفاق آرا عضویت ‪ ۲۲نفر ازاساتید برجسته حوزه از جمله احمد جنتی ، سید مهدی روحانی ، محمد یزدی ، حسین راستی، ناصرمکارم شیرازی ، محمد علی شرعی ، یوسف صانعی، عباس محفوظی ،مرتضی بنی فضل ،محمد مومن ، علی قدوسی ، مهدی ربانی املشی ، علی احمدی میانجی ، ابوالقاسم خزعلی ومحمد فاضل به تصویب رسید.
پس از تشکیل اولین جلسات جامعه مدرسین اعضا به این نتیجه رسیدند که از افراد دیگری نیز برای حضور در جلسات خود دعوت کنند ازاین رو ‪۲۲نفر دیگر از اساتید حوزه به جمع اعضای این جامعه پیوستند.
ملاقات اعضای جامعه مدرسین در ‪۱۷آذرماه سال ‪ ۶۰با امام راحل (ره)و تاکید ایشان بر استفاده از سایر مدرسین حوزه در جامعه مدرسین ،افراد دیگری نیز به این تشکل جذب شدند.
بدین ترتیب اعضای جامعه مدرسین تا اواخر دهه ‪ ۳۹ ،۶۰نفر بودند که بیشتر همان افرادی بودند که دربالا اسامی آنان ذکرشد بعلاوه آیت الله حسین نوری همدانی،ابوالفضل موسوی تبریزی، ملکوتی ، علی اکبر مسعودی ، عبدالله جوادی آملی ، سید حسن طاهری خرم آبادی ، سید جعفر کریمی، حسین مظاهری و...
البته درطول سالهای گذشته نیزباتوجه به جلسات مختلف جامعه مدرسین افراد جدیدی به این جامعه پیوسته اند.
یکی ازاقدامات مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس ازانقلاب خلع مرجعیت ازآقای شریعمتداری بود که درپی افشا شدن ارتباط آقای شریعتمداری باجریان قطب زاده باتوجه به سوابق حمایت ایشان ازجریان مخالف نظام ، جامعه مدرسین درجلسه ‪۳۱فروردین ماه سال ‪۶۰عدم صلاحیت وی را برای مرجعیت تصویب کرد.
درمتن مصوبه جلسه مذکورآمده است: به دنبال کشف وانتشار خبرتوطئه کودتای نافرجام قطب زاده خائن وهمکاران او واحراز درجریان بودن آقای سید کاظم شریعمتداری ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اتفاق آرا در جلسه رسمی عدم صلاحیت وی را برای مقام مرجعیت تقلید تصویب نمود ودرتاریخ اول اردیبهشت بیانیه تاریخی جامعه مدرسین خطاب به طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و مردم مسلمان بویژه مردم متدین وغیور آذربایجان صادر شد.
یکی از دیگر اقدامات جامعه مدرسین ، تشکیل شورای مدیریت حوزه علمیه بود که این شورا در دی ماه ‪ ۵۹فعالیت خود را آغاز کرد، پس از یک سال از فعالیت با توجه به نگرانی های امام راحل (ره) در پیام تاریخی خود در ‪۲۲بهمن سال ‪ ۶۰مجددا بر مساله اصلاح حوزه تاکید ورزیده وازمدرسین خواستند نسبت به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند.
به دنبال فرمایشات حضرت امام راحل(ره) جامعه مدرسین مساله اصلاح ساختار حوزه را در دستور کار خود قرار داد و همانگونه که امام راحل فرموده بودند دراین مسیر از نظرات علما و مراجع و مشورت صاحب نظران استفاده کردند.
اعضای جامعه مدرسین دراین رابطه با حضرت آیت الله گلپایگانی دیدار وگفت وگو کردند، به دنبال این دیدار درجلسه جامعه مدرسین درباره ترکیب جدید شورای مدیریت که باید توسط جامعه مدرسین وتصویب امام راحل وآیت الله گلپایگانی باشد ، بحث شد.
درنهایت پس از جلسات مختلف واستفاده از نقطه نظرات مراجع و امام راحل تصویب شد که شورای مدیریت ازطرف امام راحل (ره) و آیت الله گلپایگانی منصوب شوند وطلاب هر شهرستان نماینده ای انتخاب ونمایندگان آنان درمسایل اجرایی با شورای مدیریت همکاری کند.
یکی دیگر از اقدامات جامعه مدرسین تشکیل شورای عالی حوزه علمیه قم بود که ابتدا انحلال شورای مدیریت مطرح بود که با مخالفت مراجع مواجه شد که درنهایت اصلاح وترمیم شورای مدیریت با هدف تمرکز فعالیتها درشورای عالی حوزه دردستور کار قرار گرفت.
با توجه به تائیدات صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید جلسه معارفه شورای عالی و مدیریت حوزه در هفتم آبانماه سال ‪۱۳۷۱ با حضور نمایندگان مقام معظم رهبری و مراجع عظام برگزار شد.
دراین مراسم آیت الله مومن به عنوان مدیر حوزه وآیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی ، حسین راستی ، عباس محفوظی و رضا استادی به عنوان اعضای شورای عالی معرفی شدندوحضرت آیت الله ناصرمکارم شیرازی نیز به عنوان رییس شورای عالی معرفی گردید.
مقام معظم رهبری ضمن تایید رسمی افراد انتخاب شده فرمودند: تشکیل شورایی از علما و مدرسین عالی مقام برای سیاست گذاری وجهت دهی به اداره حوزه علمیه وتعیین مدیری ازعلمای برجسته ،انقلابی وبصیر، مژده بزرگی است که بیان اهمیت آن درجملاتی کوتاه میسر نیست، همین اندازه باید گفت که این اقدام قادر است ، گنجینه عظیم حوزه را به سطح شایسته ای ازبهره دهی برای اسلام و مسلمین برساندکه به تحقیق چندین برابر بهره دهی کنونی آن است.
یکی دیگر از اقدامات شاخص جامعه مدرسین در خصوص انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی بود که متن پیش نویس شده توسط امام راحل (ره) ازفرانسه برای اظهار نظر مراجع ومدرسین قم فرستاد شد.
دراین رابطه اعضای جامعه مدرسین نقطه نظرات و پیشنهادات خود را با امام درمیان گذاشتند که بدین ترتیب ، تغییر واصلاح متن پیش نویس دردستور کار محافل وگروههای مختلف سیاسی و اجتماعی قرار گرفت.
باتاکید وتصریح امام خمینی برحضور روحانیون در مجلس خبرگان قانون اساسی جامعه مدرسین درچندجلسه خود این موضوع را مورد بحث قرار داده ودرنهایت پس ازیک دوره تحقیق وبررسی فشرده نامزدهای شایسته خود رادر سراسر کشور جهت نمایندگی دراین مجلس معرفی کرد .
یکی دیگر از حرکتهای تاریخی جامعه مدرسین در امور دانشگاه‌ها با فرمان امام خمینی در ‪ ۲۳خرداد ‪ ۱۳۵۹مبنی برتشکیل شورای انقلاب فرهنگی محقق شد و این شورا موظف بود زمینه های تحول واسلامی شدن دانشگاهها و دگرگون سازی شرایط را فراهم کند.
امام در دیدار با اعضای جامعه مدرسین در سال ‪ ۶۰از این جامعه می‌خواهد که در زمینه اسلامی کردن وتغییر برنامه های آموزشی دانشگاهها به صورت جدی وارد عمل شوند.
به دنبال تاکید امام بر استفاده از حوزه در برنامه ریزی های مربوط به رشته ای علوم انسانی، ستاد انقلاب فرهنگی از جامعه مدرسین می‌خواهد درزمینه بازسازی علوم انسانی طرح ارایه دهد.
براین اساس جامعه مدرسین نیز با کمک موسسه در راه حق طرح همکاری حوزه و دانشگاه را با هدف ایجاد دگرگونی اساسی در دروس علوم انسانی پی ریزی می‌کند.
بخش گزینش قضات نیز ازدیگر اقدامات موثر جامعه مدرسین بود که توسط امام به جامعه مدرسین واگذار شد.
نظام قضایی بعدازپیروزی انقلاب بدلیل ماهیت اسلامی انقلاب دچار تغییرات وسیعی شد،ایدئولوژی انقلاب درایران تحول اساسی درنظام قضایی را می‌طلبید.
امام راحل دراسفند ماه سال ‪ ۵۷در دیدار با وکلای دادگستری ازشرعی شدن سخن گفتند ودردیدار با کارکنان دادگستری در خرداد ‪ ۵۸اظهار داشتند که فرهنگ دادگستری ما طاغوتی است، باید از ریشه دوباره بنا شود، نهادهای جمهوری اسلامی باید اسلامی باشند.
ازاین رو امام در سال ‪ ۵۸طی طی فرمانی به آیت الله مشکینی وآقای منتظری به نمایندگی ازجامعه مدرسین،آنان را به عنوان مسوول گزینش ونصب قضات مورد نیاز محاکم قضایی منصوب فرمودند.
از دیگر اقدامات مهم جامعه مدرسین ، ارایه بیانیه ای درخصوص مرجعیت پس ازارتحال حضرت آیت الله اراکی بود که جامعه مدرسین دربیانیه ای خود آورد:
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درجلسات متعدد این موضوع رامورد بحث وتبادل نظر قرار داد تا اینکه درجلسه مورخ ‪۱۱آذر ‪ ۷۳به این نتیجه رسید که حضرت آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی، حضرت آیت الله محمد تقی بهجت ، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای ، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی ، حضرت آیت الله شیخ جواد تبریزی ، حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی وحضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی واجد شرایط مرجعیت می‌باشند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درمناسبت‌ها وحوادث سالهای گذشته باهوشیاری کامل، به ارایه بیانیه پرداخته و نقش خود را در مقابل احیای تفکرات اسلامی و مقابله با توطئه های دشمنان ایفا کرده است.
و به همین خاطر امام خمینی(ره) در بیاناتش درخصوص اهمیت جامعه مدرسین ، می گفت : دشمنان از دیر باز برای اختلاف افکنی میان روحانیون آماده شده اند، دربین جامعه مدرسین وطلاب انقلابی اختلافی نیست،آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه علمیه بودند نعوذ بالله به اسلام وانقلاب ومردم پشت کرده اند؟ مگر همانها نبودند که درکوران مبارزات حکم به غیرقانونی بودن سلطلنت (پهلوی) دادند؟ آیا(جامعه) مدرسین عزیز از جبهه ورزمندگان پشتیبانی ننمودند؟ اگر خدای ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت ، جامعه مدرسین بایدطلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده وجبهه رفته را از خود بداند حتما باآنان جلسه بگذارند وازطرح‌ها و نظریات آنان استقبال کند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند وبا دیده احترام به آنان بنگرند ودر مقابل طیف بی‌عرضه و فرصت طلب ونق زن یده واحده باشند وخودرا برای ایثار و شهادت در راه هدایت مردم آماده تر کنند.
همچنین مقام معظم رهبری نیز درخصوص جامعه مدرسین واهمیت جایگاه آن گفته اند:
جامعه مدرسین یک پشتیبان وپشتوانه وعقبه فکری وعملی برای دولت اسلامی باشد، این ظرفیت‌هایی که ( در حوزه علمیه قم ) است، دستگاههای مختلف ازاین ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنند... (چون) خب این ظرفیت‌ها را نمی شناسند... این را خود حوزه باید عرضه کند،اگر آرشیوی یا اگرفهرستی دارید ،اینها را تدوین کنید ودراختیار دستگاههای مختلف بگذارید،اما آن کسی که بایداین ارتباط راتعیین کند شما هستید یعنی شما حوزه علمیه که طبعا نمادش جامعه مدرسین است.
در ادامه نگاهی گذرا به اجلاسیه های قبلی جامه مدرسین حوزه علمیه قم خالی ازلطف نیست چراکه مساله روحانیت از حساس‌ترین مسایل اجتماعی و سیاسی تاریخ اسلام بوده است که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری روحانیت، این حساسیت به اوج خود رسیده ومی طلبد حرکت وکاوشی ژرف درحفظ وگسترش این جایگاه به عمل آید.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که نماد وهویت حوزه ونقطه اتکای علمای بلاد است با (محوریت معاونت جامعه) وروایت اقدام به برگزاری اجلاسیه‌هایی با هدف همفکری،اتحادویک رنگی علمای سراسر کشور نموده است که به حق گامی بزرگ وحرکتی امید بخش به سمت آینده روسن را نوید می‌دهد.
نخستین اجلاس سراسراین موسسه درسال ‪ ۷۸برگزار شد که جهت گیری این اجلاس بررسی وظایف روحانیت درعصر حاضر با توجه به شرایط حاکم، ضرورت حفظ وتداوم وحدت وارتباط متداوم میان اقشار مختلف روحانیت، حفظ وتقویت وحدت وهمدلی میان حوزه ودانشگاه ووظایف ورسالت جامعه مدرسین بود.
دراین اجلاس سخنرانان درخصوص نسبی گرایی ریشه اصلی تهاجم فرهنگی ،لزوم صرفه جویی وحذف هزینه های غیر ضروری،لزوم پاسخ به شبهات ومسایل روز وتوجه به نفوذ وهابیت ووحدت سخن گفتند.
دومین اجلاس سراسری درسال ‪ ۷۹برگزار که محورهای اصلی سخنرانیها، بررسی نقاط قوت وضعف جامعه اسلامی، لزوم مبارزه با بدعتها وانحرافات در دین ، ضرورت حفظ وحدت وراهکارهای عملی جامعه مدرسین دربرابرمشکلات روحانیت بود.
سومین اجلاس سراسری جامعه مدرسین سال ‪ ۸۰با جهت گیری بررسی انتظارات جامعه ونسل جوان ازروحانیت، آسیب شناسی کارشناسانه روحانیت درابعاد مختلف وبررسی ابعاد لزوم تاسیس دانشگاه جامع علمی در حوزه علمیه شکل گرفت.
چهارمین اجلاس سراسری نیز درسال ‪ ۸۲برگزار شد که کارکردها و ضرورتهای ارتباطات وهماهنگی روحانیت سراسر کشور وبازخوانی و تحلیل نقش‌ها و وظایف روحانیت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
پنجمین اجلاس نیز درسال ‪ ۸۴برگزار شد که موضوع آن تقویت و تعمیق اعتماد متقابل مردم وروحانیت، تقویت وتوسعه حوزه های علمیه شهرستانها بود.
جامعه مدرسین همچنین تاکنون سه اجلاسیه منطقه ای در استانهای خراسان ، آذربایجان غربی وکرمانشاه داشته است.
البته جامعه مدرسین از اهداف اولیه تشکیل خود که سامان دهی امور حوزه بود ، غافل نشده است بطوریکه ایجاد ساز وکار برگزاری امتحانات برای طلاب جهت ارزیابی آنها، اولین اقدام جامعه در این راستا به شمار می‌رود.
تنظیم برنامه های درسی ولو در حد ابتدایی ، برنامه دیگر جامعه مدرسین برای اصلاح ساختارها ونابسامانی های حوزه محسوب می‌شود.
همچنین اصلاح پرداخت شهریه طلاب با توجه به تاهل و تجرد، میزان تحصیلات حوزوی وسایر مباحث، همگی درهمین راستاانجام شده است ومباحث انقلاب که پیش آمد ومبارزات انقلابی به جهت گیری های اولیه جامعه مدرسین افزوده شد.
بطوریکه بعداز پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل شورایعالی به ریاست حضرت آیت الله مکارم شیرازی و راستی کاشانی، تشکیل شورای مدیریت و بعد تفکیک مدیریت از شورایعالی، تصمیم بریک مرحله ای یا ‪ ۳مرحله ای شدن امتحانات حوزه، اصلاح و تدوین و تصحیح دروس ارائه شده جهت تدریس درحوزه ها، همگی ازجمله فعالیت های تخصصی جامعه مدرسین دراصلاح ساختارهای حوزه به شمار می رود.
بویژه حذف مباحث غیرضروری از کتابهای اصول، حذف موارد کم فایده ازکتاب ادبیات مغنی وتدوین کتاب های جنبی برای مقطع سطح جزء تصمیمات اتخاذشده در این زمینه است .
مساله نمایندگان طلاب نیز از برنامه های جامعه مدرسین در جهت افزایش مشارکت طلبه‌ها در بدنه حوزه محسوب می‌شود.
از آنجا که لزوم تماس هرچه بیشتر روحانیت کشور به مرکزیت حوزه علمیه قم وجامعه مدرسین احساس می‌شد تاارتباط، نظارت وتطابق تصممیات حوزههای علمیه شهرستانها با سیاست های کلی حوزه علمیه قم انجام شود لذا اساسنامه جامعه مدرسین به توصیه مقام معظم رهبری تغییر کردومعاونتی به نام معاونت جامعه مدرسین وروحانیت درنظر گرفته شدکه وظیفه توجه ورسیدگی به مسائل روحانیت سراسر کشور برای آن تعریف شد.
(منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی۱۳۸۷/۰۳/۳۰ ‪(

جهت مطالعه بیشتر توصیه می شود به کتاب «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آغاز تا کنون » مراجعه نمائید ؛
مجموعه هشت جلدی جامعه مدرسین در مجلدات یک تا سه به بررسی فعالیتهای این گروه از 1341 تا 1384 پرداخته و زندگینامه اعضای جامعه را به صورت قابل توجهی آورده است در مجلدات بعدی بیانیه های جامعه مدرسین از آغاز تا اکنون آمده است.
طی این پرو‍ژه تاریخ‌نگاری علاوه بر تدوین تاریخ و حوادث مربوط به انقلاب اسلامی مستند سازی گسترده‌ای از نزدیک به چهل سال فعالیت یکی از گروه‌های سیاسی و مذهبی تاریخ سیاسی معاصر ایران صورت گرفته است که در جای خود بسیار بی نظیر و کم نظیر است.
این مجموعه توسط حجت‌الاسلام المسلمین سیدمحسن صالح و با راهنمایی آیت‌الله محمد یزدی و همراهی حجت‌الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی تنظیم و به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
،

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 4 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 03:42 ب.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
تا دیروز فکر می کنم یکی از دوستام شیعه است، البته دیروز بعد از یک بحث یعنی بعد پایان یافتن بحث فهمیدم سنی هستش، وگرنه من به فرموده رهبر معظم انقلاب در مورد اختلاف هایی که بین شیعه و سنی هست سعی می کنم زیاد وارد بحث نشم چون آقا فرمودند «این بحث ها مال کوچه و خیابان نیست». مگر اینکه بی‌احترامی یه سنی رو ببینم که وارد بحث شوم. به همین دلیل من تو بحثم با یاشان به دید یه شیعه به او نگاه می کردم و پاسخ می دادم. بحث از اینجا شروع شد که گفت خمینی رو من نقد می کنم چون اشتباه زیاد داشته، گفتم نامردیه کسی بخواد امام خمینی(ره) رو نقد کنه با این نگاه که اشتباه داشته چون حتی دشمنانش به عظمت ایشان و درستی کاراش ایمان دارند تو و من در حدی نیستیم که ادعای این کار رو بکنیم. گفت چرا معصوم که نیست؟ گفتتم معصوم نیست این درسته یه دفعه گفت من پیامبر رو هم نقد می کنم! با تعجب گفتم اشکال به کارش وارد می کنی؟ که می خوای نقد کنی؟ گفت آره! گفتم من و تو که هیچ خیلی بزرگتر از ما هم بی خود می کنه ادعای اینو داشته باشه حضرت(ص) معصوم هستند بعد گفت من به راحتی اثبات می کنم نه پیامبر(ص) نه ائمه معصوم(ع) نیستند؟! بعدش گفت تو قرآن جاهایی به گناه پیامبر اشاره کرده، گفتم تو معنی گناه پیامبر رو نفهمیدی، اصلا کی گفته پیامبر گناه کرده و ... باز حرف خودش رو می زد. گفت علی هم معصوم نبود، گفتم اولا حضرت علی(ع) بعدش هم همین ایشون می فرمایند اگر تمام پرده ها کنار بره ذره ای به ایمان پسر ابوطالب افزوده نمیشه. گفت پس چرا در دعاها از گناهاش حرف می زنه گفتم این برای آموزش من و توست که نمی دونیم چطور خدا رو بخوانیم. گفت تو نهج البلاغه گفته من از خطا و اشتباه مصون نیستم گفتم ندیدم، گفت برو بخون، گفتم تازه باید ببینی در مورد چی این حرف رو زده شاید پیش خدا گفته. بعدش گفت تا قرن چهارم از معصوم بودن هیچ کدام از علمای شیعه حرفی نزدند تا یکیشون میگه ائمه(ع) معصومند و به این ترتیب که دو تا فرشته این ور و آن ور امامند نمی ذارن گناه کنه گفتم خوب منم تو رو بندازم تو زندان که دزدی نکنی که معصوم میشه که! بش گفتم مثل اینکه معنی معصوم بودن رو نفهمیدی؟ اینکه گفتی معصوم بودن نیست یعنی عقل تو اینو می فهمه اما اون عالمی که در ارتباط با امام زمان بوده اینو نمی فهمه؟ گفت برو ببین تو اصول کافی (فکر کنم منظورش بحار الانوار بود چون می گفت همون که هر چه حدیث هست توشه) نواب رو 3 تا گفته ولی بقیه کتاب ها 4 تا نوشتن علمای شیعه بین خودشون هم حسودی داشتن، گفتم من نخوندم اما حرفات اصلا با عقل جور نیست، می خونم جوابتو میدم. گفتم ببین امام زمان(عج) حضور داره و هستش یعنی می گی ولمون کرده همین جوری گفت کی گفته؟ کی گفته نامه اعمال ما شب های جمعه به دست این آقا میرسه؟ گفتم ببینم تو قبول نداری امام زمان(عج) هست؟ گفت اگر همچین کسی باشه و بیاد و حرفاش حق باشن من نامردم اگه نرم پشتش. گفتم اینو بت بگم که کسی قسم حضرت عباسی نخورده تو این جوری باشی یا من خیلی گردن کلفتر از من و تو بودن با پیامبر بودن و ... ولی جلوی مولا وایستادن و حقشو خوردن. گفت کاری به منطق اونا ندارم من خودم منطق دارم، عقل دارم و ... برا همین خودم تصمیم می گیرم داشتم ازش جدا می شدم گفتم ببینم تو شیعه ای؟ گفت من شیعه نیستم من مسلمونم با منطق خودم تازه فهمیدم که سنیه گفتم خوب چرا می ترسی بگی سنی هستی؟ دیگه رفتیم. لطف کنید با دلایل منطقی در مورد بحث فوق و با اسناد از خودشون درباره عصمت توضیح بدید. تعداد نواب و اون نامه امام زمان به شیخ مفید گناه پیامبر(ص) و سخن مولا(ع) در آخر هم یه متن از یکی از دوستام میارم و به شما هم انقاد وارد می کنم که برا اینکه نهج البلاغه تو جامعه مردم برن دنبالش، اموزه های اون بیان بشه چی کار کردید؟ نظام جمهوری اسلامی چی کار کرده؟ یه بار بخونیدش گریتون می گیره، مظلوم بودن علی(ع) تا این حد نبوده که ما سنگشو به سینه می زنیم و عمر نمی زد ...
لطفا نظر خود را درمورد ابهام زیر بیان کنید. خداوند اعلام می کند که شیطان را مأمور گمراهی انسان ها قرار داده است (سبا؛ 21) اگر خدا خودش به شیطان اجازه داده بود که مردمان را گمراه کند، گناه آدم و حوا که فریب این شیطان را خوردند چه بود؟ و به فرض‌ِ آن هم که این دو گناهکار بودند چرا باید فرزندان نسل های بعدی آن‌ها بابت گناه این پدر و مادر ساده لوح جواب پس بدهند؟ حال با توجه و بر مبنای چنین چند گانگی هائی، چگونه می توان جایگاه جبر و اختیار را در فلسفه دین اسلام از هم تفکیک کرد؟! اگر انسان مختار است، پس منظور از تأکیدهای مکرر قرآن برای از پیش تعیین شده بودن همه چیز و وجود نوعی مرکز بایگانی به نام لوح محفوظ و اصولا فلسفه تقدیر چیست؟ اگر انسان اجبار داشته و در حوزه ای غیر اختیاری می زید، پس دیگر تدارک مکان هایی بنام بهشت و جهنم به منظور پاداش و جزای اعمال انسان در چیست؟! و اصولا سنجش اعمال انسان بر چه مبنایی انجام می گردد و این سنجش در حیاتی کاملا مشخص و از پیش تعیین شده چه کاربردی دارد؟!
زندانیانی که در زندان به سر می برند و تحت قرار هستند (به تازگی دستگیر شده و هنوز دادگاه برای آنها حکمی صادر نکرده و ممکن است چند ماه یا چند سال محکوم به حبس شوند یا اینکه با خوردن شلاق و یا پرداخت جریمه از زندان آزاد شوند) چنین زندانیانی چون از حکمی که دادگاه می خواهد برای آنها صادر نماید بی اطلاع بوده و بعضا اهل شهر دیگری بوده و در شهری دیگر زندانی هستند، بلاتکلیف بوده و نمی دانند برای نمازها و همچنین روزه ماه رمضان چه نیتی بکنند. لطفا بفرمایید انجام چه کاری را به این افراد پیشنهاد می کنید؟
می خواستم نظر آیت الله بهجت را در مورد سؤالم بدانم: بنده دانشجو هست و سؤالی از جنابعالی در مورد نگاه به نامحرمی که در فیلم یا عکس است دارم: با توجه به اینکه فیلم های زیادی در خارج از کشور به دست مسیحیان یا مذهب های دیگر ساخته می شود که دیدن آنها برای جوانی مثل من بسیار جالب و سرگرم کننده است مثلا بنده علاقه زیادی به فیلم های ترسناک دارم و این فیلم ها را به خاطر ترسناک و سرگرم بودنشان نگاه میکنم و هیچ منظور بد دیگری ندارم ولی متأسفانه در درصد بالایی از آنها، نه تنها این فیلم های ترسناک، بلکه در ژانرهای مختلف فیلم ها، زنانی که در این فیلم ها بازی می کنند دارای پوشش لازم از نظر لباس نیستند مثلا در سراسر فیلم زن بازیگر شلوار یا دامنی به تن دارند که تا بالای زانویشان است و پایین تر از آن را پوشش نمی دهد یا اینکه مثلا لباسشان کوتاه است. حال سؤال بنده از شما این است: با توجه به اینکه من این افراد را نمی شناسم و نمی دانم اصلا دینشان چیست و یا حتی بی دین هستند یا نه و نگاهمم به آن ها بدون شهوت است و شهوتی در نگاه به آنها ندارم و منظور بدی مثل لذت یا امثال آن هم ندارم و موضوع فیلم اصلا مربوط به مسائل بد نمی باشد (فیلم مستهجن نباشد و مثلا ترسناک یا خنده دار است)، آیا نگاه کردن به این فیلم ها با شرایطی که ذکر کردم برای یک مقلد آیت الله بهجت گناه دارد؟ و در کل یک مقلد آیت اله بهجت مجاز به دیدن تا چه قسمت هایی از بدن زن نامحرم که در فیلم است و آن زن را نمی شناسد، بدون شهوت (بدون شهوت) می باشد؟ و همچنین حکم نگاه به عکس نامحرم ناشناس چگونه است؟
آیا کف پا و یا دست هر چقدر هم که چرک باشد و این چرکی رو به سیاهی هم برود آیا مانع غسل و وضو است؟ چون با پاک کردن مثلا با سنگ پا کمی از آن سیاهی می ماند و آیا این مقدار چرک و سیاهی نیاز به پاک کردن دارد؟ و اگر چرک و سیاهی معمولی و کم باشد چه نیاز به پاک کردن هست؟ و لطفا بفرمایید منظور از اینکه می گویند جرم نداشته باشد مانعی نیست مثلا در مورد جوهر خودکار یعنی چه؟ خواهش می کنم پاسخ دهید چون خیلی این موضوع اذیتم می کند برای غسل خصوصا چون همیشه که برای پاک کردن نمی توان از سنگ پا استفاده کرد مثلا وقتی جایی مهمانیم.

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed