جستجوجستجو
تبلیغات
تبلیغات متنی
فروشگاه کامپیوتر فیض

نازلترین قیمت بازار در حوزه کامپیوتر و لوازم جانبی

تبلیغات
تبلیغات
توجهلطفا توجه فرمایید
محتوایات این صفحه برای افراد زیر 18 سال نامناسب است.

پرسشکده > مذهب
پیوند همیشگی پرسش
    چگونه می توان از خودارضایی رها شد؟
پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:35 ب.ظ این سوال را پرسیده است.

تعداد بازدید: 7611
گزارش تخلف
پیوند همیشگی پاسخ
برای درمان خودارضایی توصیه می کنیم به درمان آن بپردازیدو با مطالعه و عمل به توصیه ها و راهکارهای ارایه شده در این زمینه به هدف خود برسید . موفق باشید. در زمینه گرفتاری ای که متاسفانه دامن گیر شما شده است، باید عرض کنیم که تنها راه درمان قطعی عادت ناپسند خودارضایی و کنترل شهوت, ازدواج است. کمکی که اکنون از دست ما بر می آید دادن یک سری اطلاعات در زمینه گناه بودن, آثار و عواقب این عمل نا شایست و روش های کنترل و مدیریت غریزه جنسی است و این خود شما هستید که باعزمی راسخ به مبارزه با این انحراف جنسی خواهید پرداخت و با قدرت عقل, ایمان و اراده پیروز این میدان خواهید بود. امید واریم به زودی وسایل ازدواج شما فراهم گردد و شما از این نظر خاطرتان آسوده شود. خود ارضایی عنوان عامی است که بر مردان و زنان هر دو صادق است و به لحاظ ماهیت عمل, انحراف, حرمت و گناه بودن و آثار و عواقب, تفاوتی میان مردان و زنان نیست, مگر اینکه به دلایل تفاوت فیزیولوژیکی میان مردان و زنان و اینکه منی خاص مردان است و از زنان در حین ارگاسم رطوبتی خارج می شود که در حکم منی است, ولی دقیقا منی نیست, نام آن در مردان استمنا, یعنی طلب منی و در زنان استشها, به معنی طلب شهوت است. در ادامه اطلاعات مفیدی در زمینه خود ارضایی تقدیم می شود که امید است انشاءالله مورد استفاده قرار گیرد. T}روش ترک این عادت زشت:{T همانگونه که عالمان اخلاقی مطرح نموده اند، هر روش درمانی در اخلاق و خود سازی، مبتنی بر طی کردن سه مرحله علم، حال و عمل است، ولی چون مرحله حالت ( پشیمانی و ندامت ) به صورت انفعال در انسان پدید می آید و در حقیقت بازتاب آگاهی است ، این مرحله به صورت یک روش مستقل مطرح نمی شود؛ بنابراین برای خارج شدن از این مشکل ، دو روش درمانی شناختی و رفتاری پیشنهاد می شود. وظیفه ما دادن آگاهی و شناخت است و کاری که خود شما باید انجام دهید التزام عملی به دستورالعمل ها و به کار گیری دقیق روش های رفتاری ای است که در ذیل پاسخ ارائه می شود. T}نیاز به آگاهی:{T خود ارضایی یک انحراف عملی است و باید با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعایت دقیق دستورالعمل محقق نمی شود, ولی چون هر عملی نیاز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراین راه کنترل و درمان این بیماری و عادت زشت نیز بدون کسب آگاهی میسر نیست . آگاهی, ازطریق مطالعه در آثار و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، بدست می آید. زمینه های مطالعه عبارتند از: 1- اینکه این عمل به لحاظ شرعی حرام و از نظر اخلاقی گناه محسوب می شود و هر گناهی نور ایمان را تضعیف می کند و باعث تاریکی و آلودگی روح انسان می شود. نوری که انسان بدان نیاز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در قیامت دچار عذاب و حسرت خواهد شد. 2- مطالعه در پی آمد ها و عواقب سوء آن . 3- آشنایی با روش پیشگیری و درمان. کسب آگاهی در موارد یاد شده باعث بیداری انسان می شود و زمینه توبه, پشیمانی و کنترل آن را در او فراهم می آورد . T}گناه خود ارضایی:{T در این زمینه گفتنی است «استمنا» یا «خودارضایى» یکى از راه‏هاى انحرافى در ارضاى میل جنسى است که نسل جوان را در معرض آسیب‏هاى جدى قرار مى‏دهد. این کار عادت بسیار زشت و زیان آوری است که می تواند استعداد و توانایی های فراوان یک جوان را به نابودی بکشاند و حال و آینده او را تباه کند. از اینکه متوجه زشتی این عمل شده اید خدای را شاکریم و در پاسخ گویی به سوال شما مطالبی را پیرامون معرفی ، حرمت و روش درمان آن بیان می نماییم، امید است با کمک الهی و استمداد از معصومین(ع) و اطلاعاتی که در این زمینه برایتان ارسال می شود، در حفظ نفس و کنترل شهوت موفق باشید. استمنا و یا به عبارتی خود ارضایی، از نظر شرعی واخلاقی، حرام و گناه محسوب می شود. این عادت ناپسندی به لحاظ اخلاقی، بعد معنوی انسان را به سختی می آزارد ، روح او را تاریک می نماید، آزادی معنوی انسان را سلب می کند و در مسیر خود سازی و کمال، آدمی را با چالش جدی مواجه می کند. مطابق تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان ،خود ارضایی نوعی اعتیاد و بیماری زشتی است که آثار و ضررهای فراوانی بر جسم و روان آدمی باقی می گذارد. کسانی که گرفتار این عمل شنیع شده اند، آن را گریزگاهی فرعی و عاجل برای خارج شدن از فشار جنسی و پاسخی برای لذت طلبی خود تصور می کنند، در صورتی که اگرتوجه نمایند، بدین وسیله گرفتار آثار و تبعات زیان آوری می شوند که گاها قابل جبران نیست. شهوت یکی از اموری است که با طبیعت انسان در آمیخته و در جای خود از نعمت های خداوند است، ولی اگر از حالت تعادل خارج و بر افروخته شود، ممکن است سرمایه های عظیم انسانی را به خاکستر تبدیل کند. این نیرو به طور قطع نیاز به ارضاع دارد، ولی با روشی که با نظام طبیعت و شریعت سازگار باشد. خدای متعال که به حکمت بالغه اش این غریزه را در نهاد انسان گزارده ، تا نسل انسان باقی بماند، از روی رحمت و هدایت خود راه های آسان و معقول کنترل و ارضاع آن را پیش پای او قرار داده است و نسبت به بیراهه ها و انحراف از مسیر درست نیز ، هشدارهای لازم را به انسان داده است ،راههایی که باید با شناخت و عمل به آنها، سلامت جسم و جان خویش را پاس بداریم و از خطر و پی آمد کارهایی همچون خود ارضایی و مانند آن برهانیم. به لحاظ آسیب شناسی زنگ یا زنگار در اشیاى مادى، همان چیزى است که روى فلزات و اشیاى قیمتى مى‏نشیند و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتنِ شفافیت و درخشندگى آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است. علامه طباطبایى در تفسیر المیزان‏V}(طباطبایى، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى، (تلخیص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامى، بى‏چا، بى‏تا)، ج 20، ص 385){Vمى‏فرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده مى‏شود: 1. اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مى‏دهند؛ 2. این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمى حق و حقیقت را درک کند؛ 3. نفس آدمى به حسب طبع اولیه‏اش صفا و جلایى دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک مى‏کند. همچنین آسیب‏هاى معنوى جهان گذران را در مى‏نوردد و اگر اصلاح نگردد، حیات جاودان آدمى را در معرض تباهى و شوربختى قرار مى‏دهد. از این رو نصوص دینى نسبت به آن هشدارهاى لازم را داده‏اند. پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله وسلم در این باره مى‏فرماید: «H}ناکح الکف ملعون{H؛ ملعون است کسى که خودارضایى کند.»V}(رى شهرى، محمد، میزان الحکمه، ج 12، ص 5654){V امام صادق‏علیه السلام نیز مى‏فرماید: «با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمى‏گوید و پاکشان نمى‏خواند و عذابى دردناک دارند، از آن سه‏اند، خودارضایى کننده و کسى که لواط دهد.»V}(همان، ح 19049){V در روایات دیگرى امام صادق‏علیه السلام خودارضایى را گناه عظیم و مورد نهى الهى معرفى فرموده است.V}(‏همان، ح 19050){V T}کبیره بودن:{T به طور قطع خود ارضایی یکی از گناهان است . در این زمینه برخی از عالمان دینی و اخلاقی نسبت به کبیره بودن آن نیزتاکید نموده اند. از میان ایشان خصوصا مرحوم شهید آیه الله دستغیب در کتاب خویش گناهان کبیره فصلی را گشوده و بر بزرگی آن تاکید نموده است . از نظر شرعی، ملاک کبیره بودن یک عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار می باشد. در این زمینه امام صادق (ع) و در ضمن روایتی از عذابی دردناک برای فاعل آن خبر داده است. آن حضرت(ع) فرموده است: سه دسته از مردمان اند که خدای متعال در روز قیامت به ایشان نگاه رحمت نمی افکند، آنها را تذکیه نمی نماید و عذابی دردناک برای ایشان فراهم نموده است ، کسی که موی سپید خود را می کند ، کسی که با خود نکاح (استمناء) می نماید و کسی که مفعول واقع می شود. به فرض صغیره بودن گناه خود ارضایی در صورت عدم تکرار، ملاک دیگر کبیره بودن گناه، تکرار و به تعبیر روایات اصرار بر آن است ، به همین دلیل چون به طور معمول، خود ارضایی، در افرادی که به آن گرفتارند ، به صورت عادت و اعتیاد در می آید ، تبدبل به گناه کبیره می شود. البته حرمت و بزرگی گناه خود ارضایی در حد گناهانی همچون زنا و لواط نیست، ولی در عین حال شرایط آن به گونه ای است که می توان گفت: ضررهای بدنی و روانی آن از این دو معصیت بیشر است ؛ زیرا موقعیت برای آنها همیشه مهیا نیست، ولی موقعیت برای خود ارضایی و عادت به آن همیشه مهیا می باشد. T}آسیب شناسی خود ارضایی:{T آسیب‏هاى ناشى از خودارضایى به گونه‏هاى مختلفى تقسیم‏پذیر است که به اختصار به برخى از آنها اشاره مى‏شود: T}یک. آسیب‏هاى جسمانى‏{T یکى از روش‏هاى شناخت پیشرفت بیمارى‏ها در پزشکى، مرحله‏بندى علایم بیمارى است. براین اساس، برحسب عوارض ایجاد شده در بیمار مبتلا به خودارضایى، سه مرحله بیان شده است: 1. مرحله مشکل ساز . در افرادى که مدتى است گرفتار خودارضایى شده اند، زودرس ترین عوارض ناشى‏از خودارضایى عبارت است از: الف. خستگى و کوفتگى . ب. عدم تمرکز حواس . ج. ضعف حافظه . د. استرس و اضطراب . 2. مرحله گرفتارى شدید . بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلاى وى یا مدت آن بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدیدترى ظاهر شده است: الف. خستگى و کوفتگى . ب. نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقى . ج. حساسیت بیش از حد و زودرنجى . د. کمردرد . ه. نازک شدن موها . و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى . ز. بى‏خوابى یا بدخوابى و مشکلات مشابه . 3. مرحله گرفتارى بسیار شدید یا حالت اعتیاد . الف. خستگى و کوفتگى . ب. ریزش شدید موها . ج. تارشدن دید چشم‏ها . د. وز وز گوش . ه. انزال زودرس و غیرارادى یا خروج منى به صورت قطره قطره . و. درد کشاله ران و ناحیه تناسلى . ز. دردهاى قولنجى در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه . T}نحوه پیدایش عوارض‏{T در دانش پزشکى، روند پیدایش علایم یک بیمارى و چگونگى بروز عوارض و نشانه‏هاى کلینیکى، در شناخت هر چه بیشتر یک بیمارى بسیار مهم است و مى‏تواند پزشک را در تشخیص و درمان بهتر بیمارى و مریض را در پیشگیرى کمک کند. به این دلیل مناسب است درباره نحوه پیدایش برخى از عوارض خود ارضایى که در به آن اشاره شد بیشتر به آن توضیح داده شود تا خواننده عزیز با روند پیدایش این عوارض، یا به اصطلاح پاتوفیزیولوژى آن آشنا شود. 1. خستگى و کوفتگى: انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال (ارگاسم یا اوج لذت جنسى)، باعث مصرف سریع مواد غذایى ذخیره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گلیکوژن (ماده اصلى لازم براى تولید انرژى عضلانى) مى‏شود. خستگى عضلانى تقریبا با سرعت تهى شدن عضلات از گلیکوژن رابطه مستقیم دارد و هرچه این سرعت بیشتر باشد، خستگى بیشتر است.‏V}(فیزیولوژى گایتون، ترجمه دکتر فرخ شادان، تجدید نظر هفتم، 1986 (تهران: چهر، 1365)، ج 1، ص 313){V در خودارضایى، به علت انقباض‏هاى مکرر عضلات بدن، ذخایر گلیکوژن عضلات به سرعت تمام مى‏شود و خستگى و کوفتگى همیشه از عوارض بدیهى آن است. 2. ریزش مو: خودارضایى به تدریج با تغییرات هورمونى و شیمیایى که در بدن ایجاد مى‏کند، باعث افزایش هورمون جنسى مردانه؛ یعنى، تستوسترون به دى هیدرو تستوسترون مى‏شود که از عواقب بالا بودن ماده DHT در خون، ریزش موها و تاسى و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشى از آن در پیرى است. 3. خود ارضایى مکرر باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبى پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه اَسِتیل کولین از انتهاى این رشته ها در مغز مى‏گردد که این خود باعث پاره‏اى از عوارض جسمانى و روانى، چون حواس‏پرتى ، کمى حافظه ، عدم تمرکز حواس، سیاهى رفتن چشم و در نهایت تارى دید مى‏شود. تمام این علامت‏ها ناشى از تغییر تعادل میزان مواد شیمیایى موجود در مغز است که بین سلول‏هاى عصبى رد و بدل مى‏شود و انتقال پیام‏هاى مختلف را بر عهده دارد. 4. برخى نیز بر این عقیده‏اند که علت بروز اختلالات مغزى (مانند حواس پرتى، عدم تمرکز حواس و کاهش حافظه) ناشى از ظرفیت عظیمى از انرژى بدن است که در هر بار انزال، تخلیه شده و هدر مى‏رود؛ زیرا مایع منى حاوى مقدار بسیار زیادى DNA(هسته 400-300، اسپرمى که در هر انزال خارج مى‏شود)، RNA آنزیم‏ها، پروتئین‏ها، مواد قندى، لسیتین ، کلسیم، فسفر، نمک‏هاى بیولوژیک، تستوسترون و... است. این ذخایر عظیم انرژى - که باید در بدن براى رشد و تقویت بخش‏هاى مختلف مورد استفاده قرار گیرد - بیهوده و به طور مکرر از بدن خارج مى‏شود و هر کدام عوارضى را به دنبال مى‏آورند. براى مثال از آنجا که سلول‏هاى خونى و پلاکت‏ها در مغز استخوان‏ها تولید مى‏شود و به تکامل نهایى مى‏رسد و براى تولید آنها نیز انرژى بسیار زیادى مورد نیاز است؛ در افراد گرفتار خودارضایى، تکامل مغز استخوان و در نتیجه تولید سلول‏هاى خونى با مشکل مواجه شده و منشأ کم خونى، ضعف و خستگى در این افراد است. نیز دفع فسفر و لیستین بیش از حد از طریق انزال‏هاى مکرر، باعث کاهش ذخایر این مواد مى‏شود که مواد حیاتى براى سلامتى سلول‏هاى عصبى هستند و در نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبى، مانند حواس پرتى، عدم تمرکز حواس و... بروز خواهد کرد. T}دو. آسیب‏هاى روحى و روانى‏{T ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏گیرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخویى، کسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضایى است. شرح پاره‏اى از این موارد در مباحث گذشته روشن شد. T}سه. آسیب‏هاى اجتماعى‏{T ناسازگارى خانوادگى، بى‏میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزّت، پاکى، شرافت و جایگاه اجتماعى، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک‏. جهت آگاهى بیشتر نگا: - قائمى، على، خانواده و مسائل جنسى کودکان، V}(تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهورى اسلامى ایران، چاپ دهم، 1376){V T}چهار. آسیب‏هاى معنوى و اخروى‏{T هیچ یک از آسیب‏هاى پیش گفته، به اهمیت آسیب‏هاى معنوى نیست؛ زیرا آسیب‏هاى معنوى، جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمى را تباه مى‏سازد. خودارضایى از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل مى‏نهد: «A}کَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ{A؛ چنین مباد! بلکه اعمال (ناشایست) دل‏هاى آنان را زنگار زده است.»V}(مطففین (83)، آیه 24){V T}چند راهکار کلی:{T برای کنترل غریزه جنسی هم خود فرد و هم والدین و اطرافیان مسئولیت دارند. آن چه مربوط به خود فری می‌شود و سؤال شما از این زاویه است عبارتند از: 1- برنامه‌ریزی برای کار مداوم جوانان و نوجوانان از نیروی سرشار و فوق‌العاده‌ای برخوردارند. این نیرو اگر در زمینه‌های دیگر مورد اساتفاده قرار نگیرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرایط سنی آن‌ها در قالب امور جنسی و شهوانی ظاهر خواهد شد. اگر جوانان و نوجوانان به کار مداوم عادت کنند و نیرو و توان خود رادر این زمینه به مصرف برسانند تا حدودی از انحرافات اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی در آنان پیشگیری می‌شود. کارهای بدنی موجب تعادل جسم و روان می‌شود. اگر نیک بنگریم افرادی که به کار مداوم مشغول هستند و نیرو و استعدادشان را در زمینه‌های مثبت و سالم به کار می‌اندازند، کم‌تر دچار انحرافات اخلاقی و بحران‌های روحی می‌شوند. کار موجب می‌شود نیرو و انرژی جوان قبل از آن که به چربی‌های اضافی تبدیل گردد و اختلالاتی در ساز و کار اندام‌های بدن ایجاد گردد، از طریق سوخت و ساز مفید و سالم به مصرف برسد. 2- تنظیم خواب تحقیقات نشان می‌دهد که بیش‌تر انحرافات به خصوص در زمینه مسایل جنسی از فکرهای ناسالم و خیال‌پردازی‌هایی که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشی می‌شود. اگر جوان قبل از آن که به خواب برود، فکرش به خودش و یک سری مسایل و موضوعات مربوط به دوره جوانی، معطوف گردد، کم کم به انحرافات کشیده خواهد شد. بنابراین، یکی از روش‌های پیشگیری از انحرافات این است که برنامه خواب به صورت دقیق تنظیم شود و تا زمانی که خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نروید. وقتی به رختخواب بروید که کاملاً خسته و آماده خواب هستید. لازمه این کا این است که در طول روز مشغول فعالیت‌های مهم بوده و به اندازه کافی کار کرده باشد. طبیعی است اگر جوان با خستگی به رختخواب نرود، به ناچار مدت زمانی را در بستر بیدار خواهد ماند تا به تدریج به خواب رود و چون افکار و اندیشه‌های شهوانی و تحریک‌آمیز معمولاً در این مواقع به سراغ جوان می‌آیند، تنظیم ساعات خواب برای جوان، ضرورت خاصی می‌یابد. یکی از روان شناسان در این باره می‌گوید: نیمه اول شب بیش از نیمه دوم آن به بدن نیرو می‌دهد بنابراین باید از آن به نحوی مفید استفاده شود. و صبحگاهان به محض اینکه از خواب بیدار شدید. بی‌درنگ از بستر برخیزید و توجه داشته باشید که بامدادان بیدار ماندن در بستر خواب، بسیار زیان‌بار است، جسم را سست و ناتوان می‌سازد و وسوسه‌های شوم در دل فرد ایجاد می‌شود. 3- دوری از محیط‌های آلوده و ناسالم یکی از علل و عوامل انحرافات جنسی و به طور کل انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرک‌های شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک در گرایش‌های انحرافی، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان می‌شود. مسایلی از قبیل بدحجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخی از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های خارجی و هم چنین استفاده نادرست از اینترنت در تحریک شهوت و غریزه جنسی جوان مؤثر است شاید برای برخی زا نوجوانان یادآوری و تذکر مسایل دینی و اخلاقی چیزی بیهوده و غیر ضروری تلقی شود، زیرا آن‌ها نه در فکر سلامت خویش هستند و نه مسایل اخلاقی و دینی را می‌پذیرند، اما برای شما که روحیه مذهبی قوی دارید و همین مسأله باعث شد تا نگران آینده‌تان باشید، گفتن این مسایل مهم و ضروری است. اگر واقعاً می‌‌خواهید از جوانی‌تان به خوبی استفاده کنید و در راه درست و سالم گام بردارید، سعی کنید از محیط‌های آلوده و دیدن عوامل تحریک کننده، جداً پرهیز نمایید. 4- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت یکی از زمینه‌های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفاده نادرست آن‌ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولانی و بی‌برنامه نوجوانان را عاصی و سرگردان می‌کند. آن‌ها به تدریج سرخورده و مأیوس می‌شوند و در نتیجه به دنیای درون خویش پناه می‌برند و در کنج خلومت و انزوا راهی برای مشغولیت خود می‌جویند. 5- پیشگیری از روابط ناسالم جوانان و نوجوانانی که روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بی‌بند و بار دوست و رفیق هستند، کم کم به انحرافات کشیده می‌شوند و تحت تأثیر امور شهوانی قرار می‌گیرند. نفوذپذیری جوانان از دوستان و همسالان بیش از سایر گروه‌ها است. در سنین بلوغ صحبت‌های آهسته و در گوشی بین نوجوانان بیش‌تر می‌شود و محور این گفتگوها، غالباً مسایل جنسی و امور شهوانی است که به صورت مخفیانه و به دور از انظار بزرگ‌ترها طرح می‌شود. برای پیشگیری از انحرافات اخلاقی سعی کنید از دوستی‌های آلوده و مشکوک جداً پرهیز نموده و با افراد سالم و مذهبی ارتباط برقرار نمایید. 6- پرورش تقوا و معنویت در وجود خویش همه آنچه بیان شد، به نحوی می‌توانند در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان شهوت و غریزه جنسی نقش داشته باشند، اما آن چه بیش از همه ضروری است و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار جوان مؤثر است. پرورش معنویت و تقویت ایمان و تقوای الهی است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که جهان به شدت در مادیات فرو رفته و یک سره غرق در جاذبه‌های نفسانی و امور شهوانی گردیده است. در شرایط کنونی، خلأ عظیم و هولناکی از اخلاق و معنویت پدید آمده و تمامی مشکلات انسان‌ها نیز از همین جا ناشی شده است. اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقویت گردند، بدون شک بخشی از مشلکات آنان به ویژه در زمینه مسایل اخلاقی و شهوت و غریزه جنسی درمان می‌شود. اگر نوجوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا می‌بیند و بر اساس عملکرد افراد به آن‌ها پاداش می‌دهد و اساساً سعادت و خوشبختی انسان به دست خودش می‌باشد، در این صورت احتمال اینکه مرتکب گناه نشود بسیار زیاد است.‌ یقین داشته باشید، تا زمانی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی از شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد. به خصوص در وضعیت کنونی که عوامل تحریک کننده بسیار زیاد است. بنابراین قبل از هر چیزی سعی کنید نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارور کنید. اگر فکر و ذهن شما متوجه خدا باشد و همیشه نماز خود را اول وقت انجام دهید، خداوند شما را یاری می‌کند تا از هر گناهی مصون بمانید و تحت تأثیر شهوت و غریزه جنسی قرار نگیرید. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر» به درستی که نماز انسان را از هر گونه آلودگی و عمل زشت و گناه دور نگه می‌دارد. نماز واقعی نه تنها والاترین عامل کنترک شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقی تلقی می‌شود، بلکه عامل تهاجمی علیه انحرافات و شهوت‌ها نیز محسوب می‌گردد. 7- تسهیل و تسریع ازدواج علاوه بر آن که جوان سعی در کنترل شهوت و غریزه جنسی می‌کند، باید برای ازدواج که یگانه راه درست ارضای غریزه جنسی می‌باشد، نیز اقدام کند به این معنا که پسرها از 18 سالگی به بعد می‌توانند به فکر ازدواج باشند و اگر شرایط را مساعد می‌بینید، از همین سن مقدمات آن را فراهم کنند و دخترها هم چنان چه مورد مناسبی به خواستگاری آن‌ها آمد به دلایل نوعاً غیر موجه و پوچ مثل هنوز زود است، می‌خواهم درس بخوانم، داماد وضع مادی خوبی ندارد و... از ازدواج خودداری نکنند و والدین هم سنگ اندازی‌های غیز منطقی نداشته باشند. امید است با رعایت این نکات و به خصوص توجه به تقوا و نماز بتوانید غریزه جنسی و حس شهوت را در خویش کنترل و مهار نمایید و زمانی که فرصت مناسب برای ازدواج فراهم گردید، به ازدواج اقدام کنید. T}چند توصیه و دستورالعمل درمانی:‏{T 1. نخستین گام براى درمان این عادت شوم، اعتقاد و ایمان به درمان‏پذیرى آن و دورى از یأس و ناامیدى است. اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونى نیازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحیح و به کارگیرى دقیق دستورها است. البته ترک عادتِ نامطلوب، در زمانِ کوتاه بدون راهنماى کارآزموده و دلسوز، امکان ندارد. از همه اینها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش کلیدى و محورى را ایفا مى‏کند. درمان و چاره جویى باید منطبق بر خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتى که او نخواهد، مى‏توان با قاطعیت گفت که درمان نخواهد شد. بنابراین بیمار اگر بخواهد، مى‏تواند بر بیمارى اش غلبه کند و جمله معروف «خواستن توانستن است»، عین حقیقت است. اراده همچون نهالى است که باید آن را پرورش داد تا به مرحله خودشکوفایى و ثمردهى برسد؛ به عبارت دیگر، اراده تقویت شدنى و پرورش یافتنى است و راه پرورش و تقویت آن این است که برخلاف میل خود، اندک اندک به مقابله با این عادت شوم برخیزد تا پس از مدتى لذت توانستن را بچشدV}(ق، مؤسسه پژوهشى - فرهنگى اشراق، خودارضایى یا ارضاى انحرافى جنسى، صص 29 - 30){V 2. تلاش براى تقویت اراده از گام‏هاى مهم در امر بهبود است. نگویید اراده از ما سلب شده است! ممکن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولى هیچ گاه از بین نمى‏رود. نشانه اینکه هنوز اراده باقى است، این است که شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطى انجام نمى‏دهد. براى تقویت اراده، راه‏هاى زیادى پیشنهاد شده که از جمله آنها تلقین به خود است‏. ویکتور پوشه - روان شناسِ فرانسوى - مى‏گوید: افراد مبتلا به این عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: «من به خوبى قادرم این عادت بد را از خود دور کنم، من قادرم». تکرار این عبارت ساده، اثر عجیبى در تقویت اراده و روحیه دارد. پل ژاگو بر آن است که: «تلقین، قبل از خواب نیز مؤثر است.»V}(همان، ص 34){V 3. سعى شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد. 4. از پوشیدن لباس‏هاى تنگ و چسبان اجتناب گردد. 5. از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریک کننده، خوددارى شود و شخص به محض مواجهه با این امور، چشم خود را بسته و یا به زمین و یا آسمان نگاه کند.و محیط های این چنینی را ترک کنید و تمام ابزار و وسایل موثر در این کار را از زندگی خود دور سازید مثلا برای همیشه کامپیوتر را بفروشید . 6. از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى‏هاى تحریک‏کننده و فکر کردن در این امور، دورى شود. 7. از خوردن مواد غذایى محرک، مانند خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز و غذاهاى پرچرب - اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود. 8. قبل از خواب مثانه تخلیه شود. 9. از نوشیدن افراطگونه آب و مایعات پرهیز شود (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن). 10. هیچ‏گاه کاملا عریان نشوید و به اندام عریان خود یا دیگری نگاه نکنید. 11. از دست‏ورزى با اندام جنسى، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطى، نباید دست‏ورزى کرد! 12. هرگز نباید به رو خوابید. 13. به منظور تخلیه انرژى - زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد. 14. هیچ‏گاه نباید بیکار بود؛ شخص باید براى اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و ... پر کند. 15. هرگز در مکانى خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباید ماند. 16. هرگاه شخص مورد هجوم افکار جنسى واقع شد، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به کارى سرگرم کند. در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشارکت در عبادت‏هاى جمعى (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و...) بسیار مفید است. 17. هفته‏اى یکى دو روز، روزه مستحبى مفید است و اگر شخص توان آن را ندارد، میزان صَرف غذا را کاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش دهد و یا تعداد دفعات غذا را کاهش داده و به حداقل خوراک اکتفا کند. 18. از سخن گفتن ملایمت‏آمیز، شوخى و خنده با نامحرمان خوددارى کرده واز نرمى و لینت در کلام باید اجتناب ورزید. 19. هیچ‏گاه نباید با نامحرم و جنس مخالف، در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقى ماند (حتى براى آموزش و ...). 20. قرآن زیاد بخواند و درباره معانى آیات آن فکر کند. 21. باید همیشه براى ذهن فکر خود محتواى مطلوب و موضوع مناسب داشت. از بین راهکارهای فوق راهکارهای 4و 14 و 15 بیشترین تاثیر را دارد لذا به این موارد بسیار پایبند باشید. T}تذکرات پایانی:{T 1. توجه داشته باشید که تنها رعایت تمام این امور، بدون کم و کاستى و به صورت مستمر، نتیجه‏بخش خواهد بود. نباید توقع داشته باشید که این عادت ناگهان قطع و درمان شود, به هر میزان که بتوانید دفعات آن را به تدریج کم کنید, موفقیت محسوب می شود. 2. در صورت تکرار از رحمت واسعه الهی ناامید نشوید و بدانید که هر گناهی قابل توبه است و خداوند خود فرموده است : «A}ان الله یغفر الذنوب جمیعا{A; خداوند همه گناهان را می آمرزد.» و نشانه قبولی توبه شما این است که پشیمان هستید و از تکرار آن متنفرید. همین قدر که تکرار آن کم شود نشانه پیشرفت به سوی اطاعت خداوند است. 3. در صورت امکان با کم کردن سطح توقعات و انتظارات ازدواج کنید که این بهترین راه حل است. 4. در تمام حالات از خداوند براى حفظ پاکى استعانت بجویید. 5. مطمئن باشید این مشکل قابل حل و درمان است؛ ولى مشروط به تصمیم‏گیرى قاطع و پشتکار کافى در راه انجام دستورالعمل‏هاى ارائه شده. 6. منشأ این مشکل، یکى از نیازهاى واقعى نهاده شده در وجود انسان است که باید به طور طبیعى و صحیح ارضا و تأمین شود. نیاز به ارضای شهود یکی از این امور است که اگر به شکل صحیح تأمین نشود، (یعنى ازدواج), آدمی دچار خطاها و گناهان همچون استمنا خواهد شد که عواقب سوء آن نیز دامنگیر فرد مى‏شود. بنابراین اگر امکان ازدواج برایتان فراهم است، اقدام به ازدواج کنید یا به طور موقت به دستورالعمل‏هاى ارائه شده پاى‏بند باشید. در مورد تعداد و تکرار احتلام گفتنی است مزاج های افراد در این زمینه مختلف است. تکرار آن در بعضی افراد بیشتر و در برخی کمتر است. در مورد وضعیت شما موضوع نگران کننده ای مشاهده نمی شود.

برگرفته از پرسمان
پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 07:35 ب.ظ به این سوال جواب داده است.
پیوند همیشگی پاسخ
سلام دلاور.خداقوت.ممنون ازاینکه دنبال یه راهکارهستی ودنبال درمانی....وامیدواری...ازت خواهش میکنم این متنو تاآخرش بخونی حتی اگه میلی نداشتی ممنونم که اینکارو میکنی 7مرحله ی خوب..بگذار یه چیزی بهت بگم...یک کار سخت ...نه خیلی سخت اما ؛محدوده زمانی واسش معین کنی یه دفعه سخت میشه...اونو انتخاب کن...مثلا میگم اگر در روز هزار تا صلوات بفرستی نمیتونی...یعنی زورت میاد...شاید هم بیشتر...ده هزار تاصلوات...برو بلاتر صدهزار تا صلوات...هر کدوم متناسب با عدم بی میلیت هست ؛چرا زورت میاد؟چون به کارهای دیگه ات در روز شاید نرسی وشاید اصلا حوصله نداشته باشی...خب مرحله اول اینه هر روز قسم یاد کنی که بگی اگر اینکار رو کردم قسم میخورماون مقدار صلوات رو تاآخراین وقت که بهتره یه روزه باشه انجام بدم (یه قسمی که حتما بهش پایبند باشی وجلوی چشمت باشه ونتونی زیرش بزنی درجه داری مثلا به شهید فلانی ..به سر جداشده ی این شهید...به امام اول...به مظلومیت امام اول یابه خون ناحق ریخته شده ی علی اصغر حسین...به ولای علی-علیه السلام- و...از این قسم های تکون دهنده که امری را واجب میکند)قسم میخوری که ده هزار یا هزار تا شاید هم صدهزار تارا تا قبل فردای آن روز نشده حتما بفرستی پس چی شد؟ اول قسم نخور که انجام ندی خود ارضایی رو بگو اون کار سخته را به ازایش(مجازاتش) انجام میدی دوم اون حجم کار سخته باید سه ویژگی داشته باشه اولا از پسش بربیای دوما بازور از پسش بربیای یعنی زیاد متمایل نباشی زورت بیاد قیافت بره توهم وقت گیرباشه سوما حتما محدوده زمانی واسش مشخص کن.... حتما حتما حتمااین قسم رو هروز بخور اگر امروز این طور به امام به این خون اینقدر صلوات یا هرچیز دیگر چون ممکنه اوایل قسمت شاید فراموشت شه بگو البته اگر سهوا فراموشم نشد چون معلوم نیست چه روزی از هفته درگیرش بشی باید از قبل مجازاتش تعیین شده باشه وگرنه همون لحظه شیطون میگه امروز که نگفتی ...اگر هم اوایل یادت رفت دوروز یکبار یادت میومد بگو این قسم مال امروز ;قسم فردایم هم از الان میگم ;دراین مرحله کمتر میل به این کار پیدامیکنی.....یه چند وقتی کارت این باشه....دراین حین حتما این کار ها هم انجام بده برو عواقب مرگبار خودارضایی رو مطالعه کن...بیماری هاش ضعف جسم وچشم وهزارکوفت وزهرمار...بعد باخودت تکرار کن دوست داری چشم هاتو در این راه از دست بدی؟ دوست فلان...دوست داری بهمان؟ میدونید مثل چیه؟ کسی که دائم عادت به تغذیه ناسالم کرده مثلا نوشابه چیپس هی بره ضررهاش رو بخونه...درسته شاید دوباره بره سراغ اون کار اما کوفتش میشه...حالش بد میشه کم کم بدش میاد وحتی درموقع خوردن چیپس دائم به خودش فحش وبدوبی راه میگه... "مرحله ی دوم" تعداد صلوات ها را بیشتراز دفعه قبل کنید...تابیشتر عرصه برشما تنگ بشه...ولی بازهم از پسش بربیاییداما بیشتر زورتون بیاد.....یه مدت هم این کارو بکنید در این حین همین طور که عواقب خودارضایی را مطالعه میکنید عواقب اخروی آن را هم مطالعه کنید این کار حرام شرعی است این عذابها را در پی دارد...کتاب چه در زمینه عواقب اخروی چه در زمینه عواقب دنیوی(جسمی) و حتی در اینترنت و.. زیاده بعدش به خودتون بگید خجالت نداره کار حرام رو انجام دادن؟ شهیدا توضعف گرسنگی بی کسی رفتن خون دادن من بعد شهدا چه کردم؟این حق خدا بود...نمک نشناسی هم حدی داره...خدا عالم وآگاه هست خدا عقل کله...پس حتما یه چیزی میدونه که حرامش کرده...بس نیست بهش اعتماد کنم؟؟؟؟وقت اون نرسیده پابکشم از این کار؟؟وقتش نشده یکم به حرفش گوش بدم؟؟؟؟وقتش نشده یکم باهاش آشتی کنم؟؟؟وقتش نشده؟؟؟ مرحله ی سوم...وقتی قسم خوردن روزانه در تو تثبیت شد وجا افتاد این دفعه بگو برای هربار (معذرت میخوام) نزدیک شدن دستم. وخوردن آن به شرمگاه فلان مقدار صلوات مقدار اولیه ات که مثلا 1000تابود....دیگه نمیتونی با اون قسم خیلی نزدیک این عمل شی اما سعی کن بازه ی زمانی ات بیشتر باشه نه خیلی بیشتر...عرصه را تنگ کن به نفس شیطانی ات به نفس عماره....مثلا بازه ی زمانی دوروزه...هر چند تا اینجا عمرا بخوای به این عمل نزدیک شی اما بازهم زبونم لال رخ داد اونقدر عرصه برتو تنگه که افسرده میشی اماقسَمت رو ادامیکنی تو این مرحله از بقیه بخوا دعات کنند یعنی بگو حاجتی داری از ته دل دعات کنند ...از خدا هم کمک بخواه...سعی کن دعا کمیل. و بامعنی اش بخونی...واگه اشتباه نکنم مناجات امام علی علیه السلام درمسجد کوفه..مولای یا مولای انت العزیز وانا الحقیر وهل یرحم العزیز الا الحقیر...مولای یا مولای...انت... مطمئن باش درهمه ی این مراحل به خدا خیلی نزدیک هستی ودارای یک مظلومیت خاصی هستی وامامرحله ی چهارم قسم هات برای چله باشه...یعنی اگر این کار رو کردم تاچهل روز باید اینقدر صلوات بفرستم ....نه کم نه زیاد اما زووورت بیاد هر روز هر روز این کار رو بکنی مرحله پنجم اگه دستم ولمس به شرمگاهم رفت تا چهل روز باید این مقدار صلوات بفرستم ... مرحله ششم همان مرحله پنجم اما بگو تادو چهلم این کارو میکنم واگه دیدی سه تا چهلم بیشتر تاثیر داره اینو بگو مرحله آخر درحالی که بازنشسته شدی از این گناه بگو این ماه وماه آینده وماه بعدیش اگر تکراری سر زد تا nتا چهلم باحجم زیادی صلوات قسم میخورم... خوبی مرحله پنجم به بعد اینه که که ماه های آینده ات تضمین میشه وباعث میشه عدم رفتن به این گناه واست ملکه بشه اگه مثلا زبونم لال بعد یک سال ترک هوس گناه کردی یادت می افته گفتی درسه ماه آینده شش ماه آینده سه تا چله چهار تاچله بعد جریمه اش هست پس نمیتونی بری سراغش...چون به سخت ترین چیزها قسم خوردی . . . . . اما دلاور یادت باشه درتمام ملکه شدن ترک عادتت یه چیز میتونه کمکت کنه میدونی اون چیه؟وما درتمام اینها مبنا را برچی گذاشتیم؟ ببین دلاور غریزه ی جنسی در وجود ماهست ،درست اما مثل شعله سماور هست نباید داخلش مواد مشتعل بریزیم تا شعله ی اون قد بگیره..... متوجه منظورم شدید؟آفرین باید ورودی ها رو ببندیم هر فیلمی هر عکسی...هر صحنه ای...حتی برای هرکدوم ازاینها هم میشه همچین مراحلی رو طی کرد مثلا توخیابون میخوای سربزیر شی وبه بدحجابی ها نگاه نکنی...در این حین میتونی به آقایون ومدل سبیل ریششون نگاه کنی تاآخرشب بیست تامدل گیرت میاد... پس اینطوری خودتومشغول یه چیز دیگه کن که جالب هم باشه... از خدا خیلی کمک بخواه از من بپررسی میگم صیغه کردن مال زمان اورژانسه وتوصیه هم نمیکنم....هنوز امیدوارباش واینکه اورژانسی نیستی واما خدا....خدایی که گفت ازدواج کنید...اگر امکانش رانمی یابید پس باید عفت پیشه کنند#*"تاخداآنها را از فضلش بی نیاز کند#"*آیه 33سوره مبارکه ی نور حدیثش رونمیدونم اما مضمونش اونها یی که تو انایی برمعصیت دارند اما عفت پیشه میکنند اجرشان ازشهید کمترنیست پاشو...پاشوبگو یاعلی که تو داری به خدا نزدیک میشه بسم الله بگو وپاشو در مورد ازدواجت هم سعی ات رو بکن وبه خدا توکل کن... ما هم همه جوره دعا گوت هستیم.. پاشو...یاعلی .. من پاسخ بهتری دارم !
zaheb3@ در تاریخ 15 دی ماه سال 1395 در ساعت 01:14 ق.ظ به این سوال جواب داده است.





پرسش های مرتبط:
من یه دختر 21 ساله هستم حدودا تا 3 سال پیش خودارضایی می کردم الآن واقعا پشیمانم دیگه این کار رو هم کاملا ترک کردم ولی این فکر حتی یه لحظه هم من رو رها نمی کنه همش می ترسم برام مشکلی پیش اومده باشه که با ازدواج مشخص بشه و آبروم بره من واقعا از ازدواج می ترسم نمی دونم چی کار کنم که مطمئن بشم مشکلی ندارم فکر می کنم شکل ظاهری دستگاه تناسلی ام مشکل داره، اصلا از معاینه هم می ترسم، می ترسم کسی بفهمد.
آیا برای پرداخت خمس مال حتما باید مقلد کسی بود یا نه؟ آیا به مرجعی تقلیدی که از دنیا رفته می توان خمس پرداخت نمود؟ چگونه؟ لطفا توضیح فرمائید.
در مورد شروطی که امام جماعت باید داشته باشد آمده است که باید عادل باشد. به این معنا که گناه کبیره نکند و به گناه صغیره نیز اسرار نداشته باشد. حال این سؤال برای من پیش آمده است که، در مورد بسیاری از افراد که ما هیچ اطلاعاتی در مورد آنها نداریم چگونه می توان به آنها اقتدا نمود؟
آیا پیامبر(ص) که مقام عصمت دارد ممکن الخطاست؟ و اگر از هر گناهی معصوم است شلاقی را که سهوا به تن آن مرد زد چگونه می توان توجیح کرد؟
امروز بی حرمتی به مجلس امام حسین(ع)، به اسلام حمایت از انقلاب و امام چه حکمی دارد؟ و با این افراد چه می توان کرد؟ برای این که سؤال شفاف تر باشد به ذکر مصداقی بسنده می کنم: در یکی از مساجد قم که به مناسبت دهه دوم محرم از یک حاج آقا برای سخنرانی دعوت به عمل آورده بودند با یک حرکت منسجم و برنامه ریزی شده از ایشان با پرخاشگری و داد و بیداد و رفتاری زشت انتقاد کردند که چرا از انقلاب و امام نمی گویید و بدین ترتیب مجلس امام حسین(ع) را عملا تعطیل نمودند ایشان هم در جواب گفتند چرا حرکت انقلاب را از حرکت امام حسین(ع) جدا می دانید این در حالیست که سخنران قبل از من راجع به انقلاب صحبت کرده اند و ضرورت لزومی احساس نکردم. پس از اتمام مجلس مردم بالاتفاق احساس بدی داشتند و برخی متأثر از این رفتار زشت به ایشان ناسزا می گفتند و از اینگونه حامیان انقلاب ابراز تنفر و بیزاری می نمودند. اکنون چه تدبیری برای این افراد که به اسم اسلام و نظام و انقلاب مردم را نسبت به همه چیز بدبین می کنند اندیشیده اید و اساسا در رابطه با این افراد چه حکمی صادق است؟ امروز که ما خودی ها را از خود می رانیم چگونه انتظار داریم که نسل جوان به ما اعتماد کنند و مردم که از اینگونه حامیان انقلاب بیزارند متأثر از رفتار ایشان به نظام و انقلاب بدبین شده و به راستی چه عاقبتی در انتظار انقلاب ماست؟ و آیا درست است که تا ظهور آقا امام زمان(عج) دست بر روی دست هم گذارده و به شنیدن و نظاره کردن بسنده کنیم؟ سؤال بنده به طور واضح این است وظیفه ما در مقابله با این افراد چیست و آیا مشاهده چنین خیانتی و سکوت آن برای ما جایز است یا خیر؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

چاپ اعلان ارسال برای دوستان مشترک شوید اضافه به دوست داشتنی ها پرسشکده خانه من باشد


کلیدواژه



 
Poseshkadeh on Google+ Porseshkadeh on Twitter Porseshkadeh on Facebook Porseshkadeh RSS Feed